Etiketten lezen doe je zo!

3 min lezen 03-06-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Wanneer je gezonde keuzes wilt maken is het belangrijk dat je begrijpt wat er in de producten uit de supermarkt zit. Het etiket van een product bevat veel informatie en als je weet hoe je ze leest, maak  je gemakkelijker een gezonde keuze. Verpakkingen kunnen namelijk soms best misleidend zijn!

Ingrediënten op het etiket 

Op het etiket is altijd terug te vinden welke ingrediënten het product bevat. Ze staan als een opsomming geschreven, met het ingrediënt dat het er het meest in zit vooraan. Het ingrediënt wat helemaal achteraan staat zit er het minst in. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat suiker of zout vrij vooraan in het rijtje van ingrediënten staat, kun je beter eens verder kijken naar een ander product. 

Voedingswaarden op het etiket 

Op het etiket vind je ook altijd de voedingswaarden van het product terug. Meestal staat dit in een tabel, maar soms ook als opsomming. Je kunt hierin terugvinden wat de voedingswaarden zijn per 100 gram van het product. Vaak staan de voedingswaarden van het gewicht van het product ook omschreven, maar hier heb je vaak niet zoveel aan als je producten wilt vergelijken. Het ene broodje weegt bijvoorbeeld 55 gram per stuk en het andere broodje 70 gram per stuk. Het is dan handig als je van beide producten de voedingswaarden van 100 gram van het product weet. Zo kun je gemakkelijk vergelijken in welk broodje er bijvoorbeeld meer vezels zitten. 

Allergenen 

Allergenen zijn stoffen die voedselovergevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan pinda’s of gluten. Wanneer je een voedselallergie hebt, is het erg belangrijk om te weten of er allergenen in een bepaald product zitten. Fabrikanten zijn dan ook verplicht om de veertien meest voorkomende allergenen op de verpakking te zetten. De allergenen zijn te vinden bij de ingrediënten en staan vermeldt in een ander lettertype of vetgedrukt, zodat ze goed opvallen. Soms staan er ook nog afbeeldingen of logo’s op het etiket die bijvoorbeeld ‘glutenvrij’ aangeven. 

Voedingsclaims 

Fabrikanten mogen niet zomaar alles op de verpakking zetten. Er zijn wettelijke regels opgesteld over de teksten die op verpakkingen mogen staan. Zo mag bijvoorbeeld volkorenbrood alleen volkorenbrood heten wanneer het van 100% volkorenmeel gemaakt is. Dit geldt niet voor andere producten zoals beschuit of crackers. Sommige producten bestaan voor minder dan 50% uit volkorenmeel, maar er staat wel de claim ‘volkoren’ op de verpakking. Daarnaast betekent het nog niet dat een bepaalde claim direct betekent dat het product gezond is. Een koekje verrijkt aan vitamine D kan bijvoorbeeld nog steeds veel suiker en vet bevatten. 

Hulp bij etiketten lezen

Etiketten lezen kan soms best een uitdaging zijn. Het gebruik van een app waarmee je barcodes van producten kunt scannen, helpt je met het inzichtelijk maken van een product en de voedingswaarden. Zo kun je gemakkelijk producten vergelijken en maak je zonder problemen de beste keuzes! 

De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>