Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven

3 min lezen 27-07-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Minder vlees eten is goed voor je gezondheid en voor het milieu! Wanneer je een paar dagen per week vlees vervangt voor een plantaardige variant verlaag je hiermee de kans op verschillende ziektes. Daarnaast zijn plantaardige producten beter voor het milieu en dus een duurzame keuze. Wil je minder vlees eten, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Lees er meer over in deze blog!

Maak een weekmenu met minder vlees

Wanneer je zonder plan naar de supermarkt gaat, val je vaak terug op recepten of maaltijden die je al kent. Als je gewend bent om (bijna) dagelijks vlees te eten, zal je al snel kiezen voor gerechten met vlees. Wanneer je een nieuwe gewoonte aan wilt leren, is het belangrijk om hier een plan voor te maken. Stel daarom een weekmenu op en bepaal van tevoren hoe vaak je vegetarisch wilt eten. Bedenk een geheugensteuntje voor jezelf of voer bijvoorbeeld een ‘Meatless Monday’ in. Zoek vervolgens recepten op die je aanspreken, maar verleg ook je grenzen! Vegetarische maaltijden zijn vaak juist heel smaakvol omdat er verschillende kruiden en structuren worden gebruikt.

Denk verder dan kant-en-klare vleesvervangers

In de supermarkt zijn steeds meer kant-en-klare vleesvervangers te vinden. Dit is een goede trend en draagt zeker bij aan een meer plantaardig voedingspatroon. Het ‘nadeel’ van deze producten zit eigenlijk al in de naam vlees - ‘vervanger’. Veel mensen vergelijken een vleesvervanger met de smaak van echt vlees. In sommige gevallen zal je misschien weinig verschil proeven wanneer het product verwerkt is in een maaltijd, maar in de meeste gevallen is een vleesvervanger eigenlijk niet te vergelijken met echt vlees. De vleesvervangers voldoen niet aan de verwachting dat het zal smaken naar echt vlees en het voornemen om meer vegetarisch te eten wordt vaak meteen weer in de prullenbak gegooid. Zonde! Er zijn namelijk genoeg andere alternatieven om vlees te vervangen.

Hoe kun je vlees vervangen?

Er zijn verschillende plantaardige bronnen waarmee je vlees kunt vervangen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan peulvruchten, noten en soja (tofu of tempé). Wanneer je vegetarisch wilt eten, kun je deze producten ook aanvullen met ei of kaas. Deze producten kun je goed als vervanging voor vlees gebruiken, omdat zij relatief hoog zijn in eiwit. De kwaliteit van het eiwit is bij plantaardige bronnen wel lager dan bij dierlijke eiwitbronnen. Het combineren van verschillende eiwitbronnen en het simpelweg méér eten van eiwitrijke producten, helpt om alsnog voldoende eiwitten binnen te krijgen.
Ben jij op zoek naar makkelijke en lekkere vegetarische recepten? Kijk dan eens in de VYTAL app en filter op ‘vegetarisch’. Je kunt deze recepten vervolgens direct in je weekschema inplannen.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>