Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven

3 min lezen 27-07-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Minder vlees eten is goed voor je gezondheid en voor het milieu! Wanneer je een paar dagen per week vlees vervangt voor een plantaardige variant verlaag je hiermee de kans op verschillende ziektes. Daarnaast zijn plantaardige producten beter voor het milieu en dus een duurzame keuze. Wil je minder vlees eten, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Lees er meer over in deze blog!

Maak een weekmenu met minder vlees

Wanneer je zonder plan naar de supermarkt gaat, val je vaak terug op recepten of maaltijden die je al kent. Als je gewend bent om (bijna) dagelijks vlees te eten, zal je al snel kiezen voor gerechten met vlees. Wanneer je een nieuwe gewoonte aan wilt leren, is het belangrijk om hier een plan voor te maken. Stel daarom een weekmenu op en bepaal van tevoren hoe vaak je vegetarisch wilt eten. Bedenk een geheugensteuntje voor jezelf of voer bijvoorbeeld een ‘Meatless Monday’ in. Zoek vervolgens recepten op die je aanspreken, maar verleg ook je grenzen! Vegetarische maaltijden zijn vaak juist heel smaakvol omdat er verschillende kruiden en structuren worden gebruikt.

Denk verder dan kant-en-klare vleesvervangers

In de supermarkt zijn steeds meer kant-en-klare vleesvervangers te vinden. Dit is een goede trend en draagt zeker bij aan een meer plantaardig voedingspatroon. Het ‘nadeel’ van deze producten zit eigenlijk al in de naam vlees - ‘vervanger’. Veel mensen vergelijken een vleesvervanger met de smaak van echt vlees. In sommige gevallen zal je misschien weinig verschil proeven wanneer het product verwerkt is in een maaltijd, maar in de meeste gevallen is een vleesvervanger eigenlijk niet te vergelijken met echt vlees. De vleesvervangers voldoen niet aan de verwachting dat het zal smaken naar echt vlees en het voornemen om meer vegetarisch te eten wordt vaak meteen weer in de prullenbak gegooid. Zonde! Er zijn namelijk genoeg andere alternatieven om vlees te vervangen.

Hoe kun je vlees vervangen?

Er zijn verschillende plantaardige bronnen waarmee je vlees kunt vervangen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan peulvruchten, noten en soja (tofu of tempé). Wanneer je vegetarisch wilt eten, kun je deze producten ook aanvullen met ei of kaas. Deze producten kun je goed als vervanging voor vlees gebruiken, omdat zij relatief hoog zijn in eiwit. De kwaliteit van het eiwit is bij plantaardige bronnen wel lager dan bij dierlijke eiwitbronnen. Het combineren van verschillende eiwitbronnen en het simpelweg méér eten van eiwitrijke producten, helpt om alsnog voldoende eiwitten binnen te krijgen.
Ben jij op zoek naar makkelijke en lekkere vegetarische recepten? Kijk dan eens in de VYTAL app en filter op ‘vegetarisch’. Je kunt deze recepten vervolgens direct in je weekschema inplannen.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

De stappen van gedragsverandering Mindset Leestijd: 6 min

De stappen van gedragsverandering

Het aanleren van nieuwe gewoontes, hoe doe je dat nu eigenlijk? Mindset Leestijd: 6 min

Het aanleren van nieuwe gewoontes,...

Hoeveel eiwitten heb je nodig als je sport? Voeding Leestijd: 5 min

Hoeveel eiwitten heb je nodig als j...

Kom je sneller aan wanneer je na 8 uur ’s avonds nog eet? Voeding Leestijd: 5 min

Kom je sneller aan wanneer je na 8...

Beter slapen door een slaap wearable, of toch niet..? Mindset Leestijd: 6 min

Beter slapen door een slaap wearabl...

Je dromen realiseren met manifesteren Mindset Leestijd: 4 min

Je dromen realiseren met manifester...

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Meer tonen >>