Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden

5 min lezen 28-06-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

“Morgen zet ik de wekker vroeg en doe ik lekker rustig aan.” Herkenbaar? Veel mensen hebben het voornemen om vroeg op te staan om tijd voor henzelf te maken. Toch lukt het velen niet om daadwerkelijk vroeg op te staan en dit in hun patroon te krijgen. Hierdoor is de ochtend vaak haasten en rennen om op tijd te komen. Wil jij je dag nu eens echt goed beginnen? Dan is deze blog wat voor jou!

Bedenk waarom jij eerder op wilt staan

Om jezelf een nieuw patroon aan te leren, is het goed om te beseffen welke voordelen dit je gaat opleveren. Vaak lukt het alleen om een nieuwe gewoonte aan te leren als je intrinsiek gemotiveerd bent. Bedenkt wat voor jou de voordelen zijn. Is het omdat je de dag zonder stress kunt beginnen met een extra uurtje tijd voor jezelf? Of kom je geheel tot rust door de tijd te nemen voor een meditatie of yogales? Misschien is het voor jou om praktische redenen fijner om vroeg op te staan doordat je bijvoorbeeld de files of een drukke trein vermijd.
 

Ga eerder naar bed

Wanneer je van een avondmens een ochtendmens wilt worden, is het belangrijk dat je je slaappatroon langzaam gaat verschuiven. Wanneer je naar bed gaat op dezelfde tijd zoals je gewend bent en wel eerder de wekker zet, is de kans groot dat je de snooze knop zo snel mogelijk weer indrukt. Je hebt dan namelijk niet genoeg slaap gehad om energiek op te staan. Probeer eerst eens om een kwartier eerder naar bed te gaan en een kwartier eerder op te staan. Bouw het steeds verder op tot het gewenste tijdstip dat je wilt opstaan.
 

Bedenk een ochtendroutine

Wanneer je in de ochtend nog moet bedenken wat je eigenlijk wilt doen met de extra tijd die je voor jezelf hebt creëert is dat erg lastig. In de ochtend zul je namelijk snel denken dat je beter af bent door even op de snooze knop te drukken en nog wat langer door te slapen. Zonde! Want wanneer je van te voren plant wat je allemaal in de ochtend gaat doen is de kans veel groter dat het je ook lukt. Hallo positieve ochtend en succesgevoel! Maak een tijdsplanning en houd je hieraan.
 

Maak het jezelf makkelijker

Er zijn verschillende manieren waardoor jij in de ochtend gemakkelijker je bed uit komt. Maak bijvoorbeeld gebruik van wekkerlampen die het daglicht nabootsen (ideaal voor in de wintermaanden). Denk daarnaast aan een wekker(radio) die langzaam omhoog gaat in volume. Leg je telefoon of wekker ook niet naast je bed, maar aan de andere kant van de kamer. Zo moet je eerst echt je bed uit om hem uit te zetten en val je niet snel weer in slaap.

Wees niet te streng voor jezelf en probeer stap voor stap een ochtendmens te worden. Je zult er veel baat bij hebben! Wanneer je het lastig hebt in de ochtend, bedenk je dan dat je je over een paar minuten veel beter gaat voelen. Zo start je je dag energiek, fris en met een momentje voor jezelf!

De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>