FAQ

Hoe kan ik goed met de VYTAL app leren werken?

Het beste kun je deze videoserie kijken voor een compleet beeld van alle mogelijkheden binnen de VYTAL app.

Wat is de proefperiode en kan ik VYTAL met een abonnement via de app store gebruiken?

Nee. Je kunt VYTAL gratis downloaden en 14 dagen proberen, daarna dien je een coach te kiezen om verder te gaan met het gebruik van de app. Je proefperiode loopt vanzelf af en er worden nooit zomaar kosten afgeschreven.

Abonnementsvormen vanuit VYTAL bieden we niet aan, maar bij de coaches heb je keuze uit meerdere trajecten, die qua intensiteit en daardoor ook qua kosten verschillend zijn. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om alleen de app, zonder daadwerkelijke coaching, af te nemen bij bijna alle coaches, waardoor het maandelijkse bedrag laag blijft (zo'n €10,- per maand).

Je kunt vrijblijvend met een coach in contact komen door in de app te gaan naar je profiel -> ''mijn coach'' en daar een club en coach te kiezen en een contactverzoek te sturen.
 
Afhankelijk van waar je naar op zoek bent, kunnen wij je ook met een coach in contact brengen. Je kunt hier met ons in contact komen. 

Waarom kan ik een coach kiezen?

Na je 14-dagen proefperiode dien je met een coach aan de slag te gaan om de app te kunnen blijven gebruiken. Abonnementsvormen vanuit VYTAL bieden we niet aan. De coaches die je in de lijst ziet, zijn fitnessclubs, personal trainers, diëtisten, voedingscoaches, gewichtsconsulenten of vergelijkbare professionals die met het VYTAL-platform werken.

Zij maken gebruik van de VYTAL-coachomgeving waarmee ze hun klanten begeleiden. Via deze omgeving kunnen de coaches je nog meer aandacht en sturing geven dan de app al doet. Ze kunnen daarnaast alles zien wat jij ook ziet in de app. Zo kunnen ze je instellingen wijzigen, zien wat je gegeten hebt of juist nog gaat eten en bijvoorbeeld via de chatfunctie ondersteuning geven.

Kies één van de coaches uit de lijst om effectief aan de slag te gaan. Dit doe je door naar je profiel te gaan -> mijn coach, daar een coach te selecteren en vrijblijvend een contactverzoek te versturen.

Let op: bij het uiteindelijk overeenkomen van een traject worden door de coach kosten gerekend. Deze zullen bij elke coach anders zal zijn en veel coaches bieden ook meerdere trajecten aan.

Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om alleen de app, zonder daadwerkelijke coaching, af te nemen bij bijna alle coaches, waardoor het maandelijkse bedrag laag blijft (zo'n €10,- per maand). Informeer dus altijd bij één van de coaches die je aanspreekt wat de bijkomende kosten zijn.

 

Hoe kan ik als gebruiker mijn wachtwoord resetten?

Als gebruiker kun jezelf je wachtwoord opnieuw instellen door de app te openen en bij het inloggen onderaan de pagina  te drukken op ''wachtwoord vergeten.''

Ook kan de coach het wachtwoord van de klant resetten door in de coachomgeving op de klant te klikken en vervolgens bovenin het klantkaartje op ''wachtwoord reset'' of ''reset wachtwoord voor klant''. 

Waarom verandert mijn gewicht niet?

Na het aanpassen van je voedingspatroon, aantal calorieën wat je inneemt en/of je de verdeling van je macronutriënten, kan het wat tijd kosten voordat je lichaam hieraan gewend is. Het kan dus zijn dat je in het begin nog niet het gewenste resultaat ziet of voelt. Belangrijk hierin is dat je doorzet en vast blijft houden aan wat de app je voorschrijft.

Daarnaast zal de app je ook elke maand bijsturen als het resultaat niet naar verwachting is. Zo zorgt de app ervoor dat je toch je resultaat zal behalen.

Ook schommelingen in gewicht zijn heel normaal. Ze kunnen veroorzaakt worden door bijvoorbeeld het tijdelijk vasthouden van meer vocht, hormoonschommelingen, het wegen op verschillende tijdstippen van de dag en zelfs door het dragen van andere kleding.

Daarnaast zegt het gewicht op de weegschaal niet alles. Zo kun je bij geregeld en intensief sporten (fitness, krachttraining) behoorlijk wat centimeters kwijtraken, maar ondertussen ook spiermassa opbouwen, waardoor de gewichtsafname tegenvalt. Laat je dus niet gelijk teleurstellen door wat de weegschaal aangeeft, maar kijk vooral naar het resultaat in de spiegel en naar hoe je jezelf voelt!

Voeding bepaalt voor zo’n 70-80% of jij je doelstelling gewichtsdoelstelling gaat halen. Het duurt ongeveer een maand voordat je zelf merkt dat je lichaam verandert en zo’n twee maanden voordat je vrienden dit ook gaan zien. Houd dus vol en blijf positief naar je doelstelling toewerken!

Moet ik exact eten zoals staat aangegeven door de app?

Voor een garantie op je beste resultaat, ja. Is dit haalbaar voor iedereen? Nee. Wij snappen dat het lastig kan zijn om exact te eten zoals de app aangeeft. Wel raden we aan dit zoveel mogelijk te doen en de maaltijden die afwijken zelf samen te stellen door middel van de plus knop op je dagschema.

Zo zorg je dat je de maaltijden die je eet en het aantal calorieën die je binnenkrijgt alsnog ‘trackt’ op je dagschema, waardoor je het overzicht blijft houden en de app je op een goede manier kan bijsturen, indien nodig.

Hoe werkt het boodschappenlijstje?

Open het boodschappenlijstje met de boodschappentas icoon rechts bovenin bij het dagschema. Kies voor welke dagen je boodschappen wilt doen door de eerste en de laatste dag van de reeks te selecteren en de knop maak boodschappenlijstje in te drukken.

De boodschappen zijn op supermarktcategorie ingedeeld en hebben daarbij een (voor veel supermarkten) logische volgorde. Druk op het ingrediënt om het af te strepen als je iets in je boodschappenkar/ mand legt. Dit ingrediënt wordt dan doorgestreept onderaan je lijst geplaatst.

Klaar met boodschappen doen? Druk op de prullenbak rechts bovenin en je lijstje wordt verwijderd. Daarna kun je weer nieuwe dagen selecteren en een nieuw lijstje maken.

Bekijk de video voor alle uitleg omtrent het boodschappenlijstje hieronder:

Hoe wijzig ik mijn voedingsinstellingen?

Je kunt je voedingsinstellingen op twee manieren wijzigen. De eerste manier is via het tandwieltje rechts bovenin bij je dagschema. Deze knop is voornamelijk om één dag in je schema aan te passen, als deze afwijkt van je normale maaltijdplanning.

Selecteer de dag die afwijkt op je dagschema, ga via het tandwieltje naar dagschema wijzigen, stel je voorkeuren opnieuw in en sla de wijzigingen op.

De tweede manier is via de voedingsinstellingen op je profiel. Dit onderdeel is vooral bedoeld om je gehele voedingsschema te wijzigen. Wil je je voedingsvoorkeuren opnieuw instellen, of is je doelstelling veranderd? Selecteer je nieuwe voorkeuren en je complete schema wordt vanaf vandaag opnieuw gegenereerd.

Bekijk de video hieronder voor een complete uitleg omtrent het aanpassen van je voedingsinstellingen:
 

Kan ik voor meerdere personen koken?

Ja! Druk op het recept waar je meerdere porties voor wilt bereiden en selecteer bij ‘koken voor’ het aantal porties. Deze worden dan automatisch meegenomen op de boodschappenlijst.

Meer informatie hierover vind je in onderstaande video.
 

Kan ik ook mealpreppen?

Ja! Mealpreppen is eenvoudig met VYTAL. Kies de maaltijd waar je meerdere porties voor wilt bereiden en kopieer deze naar de andere dag(en). Dit doe je door bovenin je dagschema deze dag te selecteren met de pijltjestoetsen, daarna op de plus-knop van het gewenste maaltijdmoment te drukken en de gewenste maaltijd te selecteren.

Hoe berekenen jullie mijn benodigde aantal calorie├źn?

We berekenen je benodigde aantal kilocalorieën met behulp van de door Roza en Shizgal herziene versie van de Harris en Benedict-formule. De originele Harris en Benedict formule is één van de meest gebruikte formules om je energiebehoefte te bepalen. Deze formule stamt al uit 1919 en is in 1984 herzien door Roza en Shizgal, waarbij gebruik is gemaakt van een grotere controlegroep en dus meer testdata. Hierdoor kon er overall een nauwkeuriger resultaat gegeven worden, vanwaar wij deze formule prefereren bij het berekenen van jouw energiebehoefte.

Harris & Benedict formule (1984):

Mannen (kcal) : 88.362 + (13.397 x Wt) + (4.799 x Ht) – (5.677 x Age)

Vrouwen (kcal) : 447.593 + (9.247 x Wt) + (3.098 x Ht) – (4.33 x Age)
 

Wt = gewicht in kg
 
Ht = lengte in cm
 
Age = leeftijd in jaren


Daarna wordt de PAL (Physical Activity Level) waarde berekend, op basis van je activiteitsniveau.
Daarin maken we onderscheid tussen vier factoren: slaap, werk, sport en vrije tijd. In deze categorieën kun je weer verschillende keuzes maken, om dit zo nauwkeurig mogelijk te berekenen. Elke beschikbare keuze bevat een MET waarde (metabool equivalent), om te kunnen bepalen hoeveel energie jij gemiddeld per dag gebruikt.

Tot slot wordt er naar de doelstelling gekeken en het aantal weken waarin de doelstelling behaald zou moeten worden. Bij de doelstelling afvallen wordt er een bepaald aantal calorieën afgehaald om een calorietekort te creëren en bij het aankomen wordt er een bepaald aantal calorieën bij opgeteld om een calorie-overschot te creëren. 

Voldoen de recepten op mijn dagschema aan een gezond eetpatroon?

Ja! Ook al heb je zelf de vrijheid om te bepalen welke recepten je wel en niet wilt eten, bij alle recepten is rekening gehouden met de geldende adviezen van de gezondheidsraad. Zo zal je veel groente en fruit terugvinden in de recepten en biedt de app in je dagmenu’s (afhankelijk van je ingestelde filters) balans en variatie. Alle voedingsgroepen zullen dus voorbijkomen, tenzij je een bewuste keuze maakt om bepaalde groepen uit te sluiten van je dagmenu.

Wat betekent de melding ''Er zijn onvoldoende maaltijden beschikbaar om een goed eetschema te maken.''

Als je deze melding te zien krijgt, betekent het dat je te weinig voorkeuren, te veel conflicterende voorkeuren, teveel uitsluitingen of een combinatie van bovenstaande hebt toegevoegd.

Let altijd goed op dat er geen conflicten ontstaan, zoals het ingeven van ''gluten'' als allergie en wel als voorkeur, ''brood'' of pasta ''invoeren''. Op dit moment kunnen we nog niet alle glutenbevattende ingrediënten automatisch vervangen door glutenvrije alternatieven (dit zal volgen). Daarom zal het systeem een melding geven dat dit niet mogelijk is.

Let er ook altijd goed op dat je bij het ingeven van gewenste maximale bereidingstijd, bijvoorbeeld 20-30 min, onderliggende tijdsaanduidingen (max 10 min en 10-20 min) aanvinkt, anders worden recepten die in deze categorieën vallen, niet meegenomen, waardoor je wellicht onnodig recepten uitsluit.

Een oplossing hiervoor is het weghalen van wat uitsluitingen, het toevoegen van labels of goed nakijken of er conflicterende instellingen zijn en deze labels eventueel te verwijderen.

Is er een inlogomgeving voor consumenten op de computer beschikbaar?

Ja, maar deze is nog relatief beperkt t.o.v. de mogelijkheden die je in de app kunt vinden. Je kunt inloggen via deze link.

Kan ik als consument zelf mijn voedingsschema in PDF bekijken/printen?

Nee, op dit moment nog niet.