Gezond barbecueën doe je zo!

3 min lezen 15-07-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Het barbecueseizoen is weer geopend! Wat is er nu leuker dan gezellig samen buiten eten? Een traditionele barbecue gaat gepaard met meerdere stukken vlees, verschillende sauzen en veel stokbrood. Zo is het al snel een erg calorierijke maaltijd. Niet zo handig wanneer je op je gewicht wilt letten. Gelukkig kan het ook heel makkelijk anders! Je leest het in deze blog.

Niet alleen maar vlees op de barbecue

Natuurlijk kun je nog steeds blijven genieten van een stukje vlees op de barbecue, maar er is nog veel meer mogelijk! Denk bijvoorbeeld aan een stukje vis, zoals zalm, kabeljauw of een garnalenspies. Super lekker en gezond! Daarnaast kun je ook heerlijke groenten grillen op de barbecue. Rijg bijvoorbeeld paprika, courgette, aubergine en champignons aan een spies en verwarm het op de barbecue. Zo krijg je zelfs met een barbecue je portie groente binnen. Daarnaast zorgt meer variatie er ook voor dat je waarschijnlijk minder gebruik maakt van alle verschillende sausjes die bij het vlees geserveerd worden.

Rustig aan met stokbrood

Persoonlijk vind ik een stokbroodje met kruidenboter misschien wel het lekkerste van de hele barbecue. Vaak voordat het eerste stuk vlees van de barbecue af komt, is de eerste schaal met stokbroodjes al op. Herkenbaar? Doordat stokbrood vaak van bloem is gemaakt en daardoor weinig vezels bevat, kun je er gemakkelijk veel van eten zonder er snel vol van te raken. De eerste tip is om te kiezen voor volkorenstokbrood. Dit bevat namelijk wel veel voedingsvezels, waardoor je eerder een vol gevoel krijgt en daardoor minder eet. Tip nummer twee is om te wachten met het stokbrood op tafel zetten tot het vlees op de barbecue gaar is. Zo neem je het echt als een bijgerecht en eet je jezelf minder snel vol aan alleen stokbrood. Dan tip nummer die: maak zelf een kruidenboter. Gebruik hiervoor halvarine en verschillende kruiden om het op smaak te maken. Een beetje peper en zout om het af te maken en je hebt een kruidenboter die een stuk lager is in calorieën. Geen zin om zelf een kruidenboter te maken? Kies dan voor een kruidenkaas light.

Kleur op tafel!

Een barbecue staat bijna gelijk aan mooi weer. Niks is lekkerder om bij warm weer iets lichts en fris te eten. Zorg er dan ook voor dat de tafel vol staat met verse groene salades. Er zijn zoveel groentes die je ook gewoon rauw kunt eten. Denk daarnaast ook aan verschillende soorten fruit. Aardbeien of meloen zijn het perfecte fruit voor bij een barbecue. Gebruik daarnaast minder van de energierijke salades, zoals aardappelsalades, huzarensalades of rundvleessalades.

Kleine aanpassingen, een groot effect

Met een paar kleine aanpassingen maak je van een energierijke barbecue een ‘normale’ gezonde maaltijd. Barbecueën gaat vooral om de gezelligheid en je zult zien dat dit hierdoor niet minder wordt!
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>