Heb jij extra vitamines of mineralen nodig?

2 min lezen 08-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


De R zit weer in de maand! Voor veel mensen het teken om extra vitamines te gaan slikken. Op de markt zijn er zoveel verschillende supplementen verkrijgbaar. Maar hoe weet je nou welk supplement je moet kiezen? En is het eigenlijk wel nodig om een vitaminesupplement te nemen? We vertellen je er meer over!

Hoe weet je of je extra vitamines nodig hebt?

Wanneer je gezond eet, volgens de Schijf van Vijf, krijg je in principe genoeg voedingsstoffen binnen waardoor je geen extra vitamines of mineralen nodig hebt. Twijfel je of je wel voldoende vitamines en minderalen binnen krijgt? Vaak is de beste oplossing om méér gezonde voeding te eten en op deze manier extra vitamines en mineralen binnen te krijgen. Het nemen van echte voeding heeft namelijk verschillende gezondheidsvoordelen boven het nemen van een vitaminesupplement. Supplementen kunnen dan ook nooit als vervanging van voeding worden gezien. Er zijn bepaalde groepen die uitzondering zijn op deze regel en die wel degelijk baat kunnen hebben bij een extra vitaminesupplement. Bijvoorbeeld zwangere vrouwen, baby’s, kinderen, ouderen en veganisten  krijgen het advies om extra vitaminesupplementen te gebruiken. Ook mensen met maag- of darmklachten, waardoor de opname van vitamines uit de voeding verminderd is, kunnen baat hebben bij het nemen van een supplement.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een vitaminesupplement?

Wanneer je toch een vitaminesupplement gebruikt, is het goed om te letten op de hoeveelheid vitamines die erin zitten. Op het etiket kun je namelijk de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) terugvinden. Het advies is om niet meer dan 100% van deze ADH aan vitamines te nemen. Er zijn supplementen verkrijgbaar die deze ADH ruim overschrijden. In sommige gevallen wel meer dan 4000% van de ADH! Ook kan het zijn wanneer je bepaalde soorten supplementen combineert, je in totaliteit aan een te hoge dosering komt. In de meeste gevallen kan het geen kwaad wanneer je een hogere dosis vitamines inneemt. Je plast dit overschot aan vitamines namelijk meestal gewoon uit. In sommige gevallen kan het nemen van een hoge dosering aan vitamines voor een langere tijd wel schadelijk zijn voor de gezondheid. Kijk daarom altijd op het etiket.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Meer tonen >>