Nuchter trainen: een goed idee of overbodig?

5 min lezen 03-06-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Sommigen zweren erbij, anderen vinden het helemaal niks: trainen op nuchtere maag. Vaak wordt het ingezet als een methode om meer vet te verbranden en daardoor sneller af te vallen. Maar werkt dat eigenlijk wel zo? In deze blog vertellen we je er meer over!

De energievoorraad van het lichaam

Ook wanneer je de hele nacht niks gegeten hebt, kun je prima een rondje wandelen of een uurtje yoga doen. Het lichaam heeft namelijk een energievoorraad aan koolhydraten in het lichaam opgeslagen (glycogeen) die tijdens de nacht bijna niet wordt aangesproken. Met name wanneer je een zittend beroep hebt en de dag ervoor geen zware inspanning hebt geleverd, blijft de energievoorraad van je spieren bijna helemaal intact. Daarnaast heeft je lichaam ook nog een voorraad aan vet opgeslagen. Met name bij laag intensieve inspanning, bijvoorbeeld wandelen, wordt er relatief gezien meer van deze voorraad vet aangesproken dan van de voorraad koolhydraten.

Verbrand je dan meer vetten wanneer je nuchter traint?

Dit is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de intensiteit van de training. Als je namelijk intensief traint, bijvoorbeeld met hardlopen, heeft je lichaam de voorkeur om gebruik te maken van koolhydraten als brandstof. Koolhydraten leveren namelijk ‘snelle’ energie die je direct tot je beschikking hebt. Met een redelijk intensieve training van 45-60 minuten, heeft je lichaam voldoende ‘snelle’ brandstof op voorraad om de inspanning goed uit te kunnen voeren. Hoe meer getraind je bent, hoe langer je de hoge intensiteit op nuchtere maag kunt volhouden. Het nuchter trainen zorgt er wel voor dat je relatief iets meer vetten verbrand dan wanneer je niet nuchter traint.

Een hogere vetverbranding en afvallen

Betekent het dan ook dat je meer afvalt omdat je wat meer vetten verbrandt met nuchter trainen? Afvallen draait om een negatieve energiebalans. Dit betekent dat je meer calorieën verbruikt dan dat je aan voeding binnen krijgt. Of je nu nuchter traint of niet, je verbruikt nog steeds evenveel calorieën met een uur hardlopen op nuchtere maag of een uur hardlopen wanneer je wel ontbeten hebt. Het verschil is de brandstofbron die wat anders is. Je valt er dus niet van af.

De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>