Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf

5 min lezen 22-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


Selfcare is giving the world the best of you, instead of giving what’s left of you. Het is super belangrijk om tijd in jezelf te investeren en jezelf helemaal op te laden. Wanneer je zelf lekker in je vel zit, kun je deze energie ook overdragen aan de mensen om je heen. Met deze tips zorg jij voor een volle batterij!

1. Drink elke ochtend eerst een glas water

Wanneer je ’s ochtends wakker wordt is je lichaam vaak lichtelijk uitgedroogd. Je hebt immers de hele nacht niet of nauwelijks gedronken. Door uitdroging kun je je vaak niet helemaal fit voelen. Door meteen als je opstaat een glas water te drinken, zet je al een goede eerste stap voor een energieke dag!

2. Probeer eens een meditatie

Met mediteren kom je echt even helemaal tot jezelf. Een goede manier om in de ochtend je intentie voor de dag te zetten, maar je kunt het ook gebruiken als afsluiter van een dag. Je focust je helemaal op jezelf en je ademhaling en probeert los te komen van ronddwarrelende gedachten. Wanneer je start met mediteren zul je merken dat het best lastig kan zijn, maar oefening baart kunst!

3. Zorg voor voldoende slaap

Voor jezelf zorgen betekent ook voldoende slapen. Tijdens de nacht herstelt je lichaam en het is belangrijk om elke nacht tussen de zeven en negen uur te slapen. Kom jij maar moeilijk in slaap? Lees hier hoe je ervoor kunt zorgen dat je beter slaapt.

4. Doe iets creatiefs

Iets waar we vaak geen tijd voor nemen, maar wat ontzettend kan bijdragen aan je mentale gezondheid. Wanneer je creatief bezig bent, helpt dit namelijk om je gedachten opzij te zetten. Ga schilderen, tekenen, kleien of breien. Misschien ontdek je wel een nieuw talent!

5. Lees een goed boek

En nee, dit hoeft niet altijd een leerzaam of zelfhulpboek te zijn. Het is soms ook goed om je gedachten af te laten dwalen in een fictief verhaal. Zoek een lekker plekje op de bank, je slaapkamer of juist buiten in het park en neem te tijd om te lezen.

6. Uit je hoofd en op papier

Schrijf dagelijks vijf dingen op waar je dankbaar voor bent. Het schrijven helpt om dingen in perspectief te zien. Je kunt ook je negatieve gedachten opschrijven om het op deze manier los te kunnen laten. Het hoeft niet lang of moeilijk te zijn. Ook al zijn het enkele woorden, het is een goede vorm van selfcare.

7. Neem een warm bad

Laat een bad vollopen met lekker veel badschuim en zet de kaarsjes aan. Pak een boek of een laptop met Netflix erbij en je hebt het ultieme selfcare moment. Even helemaal alleen voor jezelf.

8. Neem de tijd om uitgebreid te koken

Goed voor jezelf zorgen betekent ook lekker en voedzaam eten. Eerlijk is eerlijk, wanneer je zelf verse groente hebt gesneden, verse kruiden toevoegt en lekker de tijd neemt om je maaltijd te bereiden, smaakt het al meteen een stuk lekkerder. Ook dit is een manier om met je handen bezig te zijn en niet in je hoofd te blijven zitten.

9. Ruim je huis op

Rommel in je huis betekent vaak ook rommel in je hoofd. Het opruimen en schoonmaken van je huis kan je zo’n goed gevoel geven. Gooi spullen weg die je niet meer gebruikt en breng oude kleding naar de kringloop. Zo maak je niet alleen jezelf, maar ook anderen blij.

10. Zoek de rust in de natuur

Door te wandelen in de natuur zoek je echt even de rust op. Ontdek nieuwe plekjes en adem de frisse lucht in. Luister naar de geluiden van de natuur en je zult merken dat je lichaam echt ontspant. Elke dag een half uurtje wandelen is al voldoende.

11. Leg je telefoon vaker weg

Hoe vaak ben jij afgeleid door je telefoon? De hele dag door ontvang je meldingen en berichtjes die je weer afleiden van waar je eigenlijk mee bezig bent. Of hoeveel uur scroll jij door Facebook, Instagram of TikTok? Leg je telefoon vaker weg en zet je meldingen uit. Neem een paar momenten per dag dat jij je telefoon checkt.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

De stappen van gedragsverandering Mindset Leestijd: 6 min

De stappen van gedragsverandering

Het aanleren van nieuwe gewoontes, hoe doe je dat nu eigenlijk? Mindset Leestijd: 6 min

Het aanleren van nieuwe gewoontes,...

Hoeveel eiwitten heb je nodig als je sport? Voeding Leestijd: 5 min

Hoeveel eiwitten heb je nodig als j...

Kom je sneller aan wanneer je na 8 uur ’s avonds nog eet? Voeding Leestijd: 5 min

Kom je sneller aan wanneer je na 8...

Beter slapen door een slaap wearable, of toch niet..? Mindset Leestijd: 6 min

Beter slapen door een slaap wearabl...

Je dromen realiseren met manifesteren Mindset Leestijd: 4 min

Je dromen realiseren met manifester...

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Meer tonen >>