Verantwoord uit eten: zo doe je dat

3 min lezen 03-06-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Wie houdt er niet van? Een gezellig avondje uit eten met vrienden of familie. Toch kan het soms best lastig zijn wanneer je net lekker in je ritme zit van een gezond voedingspatroon. Je wilt je flow niet verstoren, maar je wilt ook nog kunnen genieten van sociale aangelegenheden. Hoe je dat kunt combineren? Je leest het in deze blog.

Keuzes maken 

Wanneer je in een restaurant gaat eten wordt er vaak een 3-gangen menu aangeboden. Als je op zo’n avond je calorie inname wilt controleren, doe je er goed aan om keuzes te maken. Neem je het voorgerecht, pak dan niet ook een cheesecake als dessert. Door keuzes te maken kun je de inname van calorieën prima controleren. 

Kies voor de gerechten die passen binnen jouw voedingsschema 

In een restaurant valt vaak genoeg te kiezen. Probeer dan ook de gerechten zo te selecteren dat ze enigszins binnen jouw voedingsschema passen. Volg je voornamelijk een laag calorisch voedingspatroon, kies dan bijvoorbeeld voor een heldere bouillon als voorgerecht en kies voor zalm of een biefstukje bij het hoofdgerecht. Probeer je de inname van koolhydraten te beperken in je voedingsschema? Kies dan bijvoorbeeld voor een zalmtartaar als voorgerecht en laat de gerechten met rijst, pasta of aardappelen bij het hoofdgerecht staan. 

Let op de bijgerechten 

Een mandje stokbrood met kruidenboter bij het voorgerecht en een schaaltje friet of aardappels bij het hoofdgerecht is al snel verleidelijk. Je eet hier dan ook vaak stiekem meer van dan gepland, waardoor je extra calorieën binnen krijgt. Probeer daarom de bijgerechten zoveel mogelijk te laten staan, maar vraag bijvoorbeeld wel naar een extra portie warme groente of salade. Dit is vaak geen probleem! 

Toetjes gaan er altijd wel in, toch? 

Je hebt heerlijk gegeten wanneer de vraag “wilt u nog de dessertkaart zien” voorbij komt. Een vraag die voor velen maar moeilijk is te weerstaan, want kijken kan altijd, toch? Soms lijkt het ook wel of je voor een nagerecht nog een extra maag hebt, want er is altijd nog wel ergens ruimte voor. Toch is het goed om even bewust na te denken over het nemen van een nagerecht. De eerste vraag die je jezelf kan stellen is: heb ik daadwerkelijk zin in iets zoets? Als het antwoord hierop ‘ja’ is, kun je kijken wat de mogelijkheden zijn voor een klein dessert. Tips hiervoor zijn om het nagerecht te delen met een tafelgenoot of bij de bediening te vragen naar één bolletje ijs of een kleine bonbon. Neem er een koffie of thee bij en je hebt toch een heerlijk, maar klein nagerecht. 

Pak de draad gewoon weer op 

Na een gezellige avond, waar het wel of niet gelukt is om bewuste keuzes te maken, is het belangrijk om je goede ritme weer verder op te pakken. Heb je wat minder bewust gekozen dan dat je voorafgaand gepland had? Geen paniek! Pak de draad weer op en ga de volgende dagen vooral niet compenseren. Dit zorgt ervoor dat je minder goede voedingsstoffen binnen krijgt, dat je je minder energiek voelt en je krijgt door het hongergevoel juist eerder de neiging om ongezonde keuzes te maken. Door ook je ‘buiten de deur maaltijden’ in te vullen in een app, ben je bewust van je voedingsinname en pak je de draad zo weer op!
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>