Deze tips helpen je om meer water te drinken

3 min lezen 29-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


Eigenlijk iedereen weet wel dat het belangrijk is om genoeg water te drinken. Je lichaam heeft het vocht nodig voor het afvoeren van afvalstoffen, het regelen van de lichaamstemperatuur en de opname van voedingsstoffen in de darm. Toch vinden veel mensen het lastig om elke dag genoeg water te drinken. Met name in de herfst en winter, wanneer de temperatuur lager ligt en je een minder dorstgevoel hebt. Wij geven je tips om ervoor te zorgen dat jij voldoende vocht binnen krijgt!

Neem een flesje water mee

Koop een grote fles van 750ml en neem deze overal mee naartoe. Onderweg, op je werk of tijdens het sporten. Zo kun je precies bijhouden hoeveel water je per dag drinkt. Met twee keer vullen krijg jij al de aanbevolen 1,5 liter water binnen.

Begin je dag met een glas water

Maak er een gewoonte van om na het opstaan direct een glas water te drinken. In de ochtend is je lichaam vaak lichtelijk uitgedroogd waardoor je je ook minder fit kunt voelen. Door meteen een glas water te nemen als je opstaat, voel je je energiek en heb je de eerste 200 ml water al binnen.

Neem bij elke maaltijd iets te drinken

Maak net als van het eten van je maaltijden en tussendoortjes, ook een gewoonte van het drinken van water, thee of koffie. Koffie en thee tellen namelijk ook mee als vocht. Voeg hier alleen liever geen suiker aan toe. Afhankelijk van de hoeveelheid maaltijden die je gewend bent om te nemen, krijg je zo weer tussen de 600-1200 ml vocht binnen.

Alternatieven voor water

Wanneer je alleen maar water drinken saai vindt, zijn er ook genoeg alternatieven te bedenken. Voeg bijvoorbeeld wat schijfjes citroen of munt toe aan je flesje water voor een verfrissende smaak. Tegenwoordig zijn er ook producten verkrijgbaar die een smaakje aan je water geven maar die geen calorieën bevatten. Of denk bijvoorbeeld aan een suikervrije limonadesiroop.

Meerder manieren om vocht binnen te krijgen

Je krijgt niet alleen vocht binnen door het drinken van water. Ook via de voeding krijg je vocht binnen. Denk bijvoorbeeld aan melk of yoghurt. Maar ook met een soep of smoothie krijg je vocht binnen. Dit telt ook allemaal mee.

Zet een reminder in je telefoon

Vergeet je het altijd om water te drinken? Zet dan een alarm in je telefoon. Op deze manier krijg je bijvoorbeeld elk uur een melding om een glas water te drinken. Het is handig als je dan al een glas of flesje water in de buurt hebt staan, zodat je de melding ook direct kunt opvolgen.  
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

De stappen van gedragsverandering Mindset Leestijd: 6 min

De stappen van gedragsverandering

Het aanleren van nieuwe gewoontes, hoe doe je dat nu eigenlijk? Mindset Leestijd: 6 min

Het aanleren van nieuwe gewoontes,...

Hoeveel eiwitten heb je nodig als je sport? Voeding Leestijd: 5 min

Hoeveel eiwitten heb je nodig als j...

Kom je sneller aan wanneer je na 8 uur ’s avonds nog eet? Voeding Leestijd: 5 min

Kom je sneller aan wanneer je na 8...

Beter slapen door een slaap wearable, of toch niet..? Mindset Leestijd: 6 min

Beter slapen door een slaap wearabl...

Je dromen realiseren met manifesteren Mindset Leestijd: 4 min

Je dromen realiseren met manifester...

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Meer tonen >>