5 feitjes over koffie die jij moet weten!

2 min lezen 27-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


Wat is er nu lekkerder dan je dag opstarten met een heerlijk kopje koffie? Nederland staat op de 3e plaats van landen met de hoogste koffieconsumptie. We drinken gemiddeld 2,4 kopjes koffie per dag. Hoog tijd om dus wat meer te weten te komen over dit lekkere bakkie pleur.

1. Hoe beter de koffie gefilterd, hoe gezonder

In koffie zit een vetachtige stof, cafestol. Cafestol verhoogt het LDL-cholesterol in het bloed. Dit cholesterol kan aan de binnenkant van je bloedvaten blijven plakken en wanneer dit zich ophoopt, vergroot het de kans op hart- en vaatziekten. Door koffie te filteren blijft dit stofje in het filter achter en komt het zo in mindere mate in je koffie terecht. De minste cafestol zit in koffie gezet met een papieren filter, koffie van koffiepads en in oploskoffie.

2. Niet elk kopje koffie bevat evenveel cafeïne

In koffie zit cafeïne, maar de hoeveelheid die erin zit is van verschillende factoren afhankelijk. Een van deze factoren is de koffieboonsoort. Zo zit er in de Robusta koffieboon twee tot drie keer meer cafeïne dan in de Arabica boon. Ook de manier waarop de koffie wordt gezet heeft invloed op de hoeveelheid cafeïne die uiteindelijk in je kopje koffie beland.

3. Cafeïnevrije koffie is niet 100% cafeïnevrij

Een kopje cafeïnevrije koffie of decafé bevat alsnog een beetje cafeïne. Ongeveer 3 milligram. Dat is natuurlijk wel een stuk minder dan de 65-80 milligram cafeïne uit een ‘normaal’ kopje koffie. Gezonde volwassenen kunnen gemiddeld rond de 400 milligram cafeïne per dag binnenkrijgen. Voor zwangere vrouwen is dit maximaal 200 milligram per dag.

4. Het drinken van 2-5 koppen koffie per dag heeft gezondheidsvoordelen

Wanneer je twee tot vier kopjes koffie per dag drinkt, hangt dat samen met een 10% lager risico op hartziekten en op een beroerte. Wanneer je vijf koppen koffie drinkt op een dag hangt dat samen met een 30% lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2. Ook de cafeïne uit koffie kan een positief effect hebben op prestatie en concentratie. Maar let wel op, te veel cafeïne kan ook zorgen voor rusteloosheid en slaapproblemen.

5. Koffie bevat nauwelijks calorieën

Een kopje koffie bevat maar 1-2 calorieën. Dit geldt natuurlijk wel voor een kop zwarte koffie. Wanneer je er suiker en melk aan toevoegt lopen de calorieën op. Wil je de calorieën in je kopje koffie zo laag mogelijk houden, maar wel een zoete of romige smaak? Denk dan eens aan een zoetje of een plantaardige drink zonder toegevoegde suikers.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

De stappen van gedragsverandering Mindset Leestijd: 6 min

De stappen van gedragsverandering

Het aanleren van nieuwe gewoontes, hoe doe je dat nu eigenlijk? Mindset Leestijd: 6 min

Het aanleren van nieuwe gewoontes,...

Hoeveel eiwitten heb je nodig als je sport? Voeding Leestijd: 5 min

Hoeveel eiwitten heb je nodig als j...

Kom je sneller aan wanneer je na 8 uur ’s avonds nog eet? Voeding Leestijd: 5 min

Kom je sneller aan wanneer je na 8...

Beter slapen door een slaap wearable, of toch niet..? Mindset Leestijd: 6 min

Beter slapen door een slaap wearabl...

Je dromen realiseren met manifesteren Mindset Leestijd: 4 min

Je dromen realiseren met manifester...

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Meer tonen >>