Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken

3 min lezen 27-06-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Dat wandelen goed is voor je gezondheid is algemeen bekend. Je verbetert je conditie, je traint je longcapaciteit en je versterkt je spieren en botten. Naast de fysieke voordelen van wandelen, is het ook erg goed voor je mentale fitheid. In dit blog lees je er meer over. 

Ontspannen door te wandelen 

Door te wandelen in de natuur kun je je (negatieve) gedachten wegzetten door je te focussen op de omgeving en je eigen lichaam. Je komt tot rust door te luisteren naar de geluiden van de omgeving en bent even niet bezig met de dagelijkse hectiek. Wandelen door de natuur werkt dan ook meer ontspannen dan wandelen door de stad. Wandel in je eigen tempo en laat je niet afleiden door je telefoon. Na een half uurtje wandelen, voel je je waarschijnlijk al beter dan daarvoor. 

Wandelen vermindert gevoelens van stress 

Wanneer je merkt dat je een nodige hoeveelheid stress hebt opgebouwd, ga dan vooral even te natuur in om te wandelen. Door te wandelen verlaagt het stresshormoon cortisol in je lichaam. Daarnaast blijf je door het wandelen meer in het hier en nu. Het gaat namelijk niet om snelheid en het zorgt ervoor dat je vertraagt en onthaast. 

Wandelen zorgt voor meer creativiteit

Loopt je hoofd even helemaal vol en kom je er niet meer uit? Ook dan is het een goed idee om even naar buiten te gaan. Door te wandelen krijgen je hersenen meer zuurstof en leggen gemakkelijker nieuwe verbindingen. Hierdoor verbetert je creativiteit. Grote kans dat je boordevol nieuwe ideeën terug komt van je wandeling!

Fysiek en mentaal fit 

Wist je dat je met een uur intensief wandelen al snel 240 kilocalorieën verbrandt? Het is dus ook meteen een goede manier om je conditie te verbeteren of het kan je helpen bij het afvallen. De kans is groot dat je hierdoor ook weer beter in je vel komt te zitten. Twee vliegen in één klap dus! 
 

De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>