Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken

3 min lezen 27-06-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Dat wandelen goed is voor je gezondheid is algemeen bekend. Je verbetert je conditie, je traint je longcapaciteit en je versterkt je spieren en botten. Naast de fysieke voordelen van wandelen, is het ook erg goed voor je mentale fitheid. In dit blog lees je er meer over. 

Ontspannen door te wandelen 

Door te wandelen in de natuur kun je je (negatieve) gedachten wegzetten door je te focussen op de omgeving en je eigen lichaam. Je komt tot rust door te luisteren naar de geluiden van de omgeving en bent even niet bezig met de dagelijkse hectiek. Wandelen door de natuur werkt dan ook meer ontspannen dan wandelen door de stad. Wandel in je eigen tempo en laat je niet afleiden door je telefoon. Na een half uurtje wandelen, voel je je waarschijnlijk al beter dan daarvoor. 

Wandelen vermindert gevoelens van stress 

Wanneer je merkt dat je een nodige hoeveelheid stress hebt opgebouwd, ga dan vooral even te natuur in om te wandelen. Door te wandelen verlaagt het stresshormoon cortisol in je lichaam. Daarnaast blijf je door het wandelen meer in het hier en nu. Het gaat namelijk niet om snelheid en het zorgt ervoor dat je vertraagt en onthaast. 

Wandelen zorgt voor meer creativiteit

Loopt je hoofd even helemaal vol en kom je er niet meer uit? Ook dan is het een goed idee om even naar buiten te gaan. Door te wandelen krijgen je hersenen meer zuurstof en leggen gemakkelijker nieuwe verbindingen. Hierdoor verbetert je creativiteit. Grote kans dat je boordevol nieuwe ideeën terug komt van je wandeling!

Fysiek en mentaal fit 

Wist je dat je met een uur intensief wandelen al snel 240 kilocalorieën verbrandt? Het is dus ook meteen een goede manier om je conditie te verbeteren of het kan je helpen bij het afvallen. De kans is groot dat je hierdoor ook weer beter in je vel komt te zitten. Twee vliegen in één klap dus! 
 

De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Meer tonen >>