Afvallen door krachttraining: zo werkt het

5 min lezen 03-06-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


Wanneer je aan afvallen denkt, denk je meestal ook aan minder eten en meer bewegen. Vaak gaan mensen meer wandelen, fietsen, hardlopen of andere vormen van cardio. Een op het eerste gezicht een logische keuze, want door bijvoorbeeld te fietsen verbrand je calorieën en dat maakt het afvallen gemakkelijker. Waar cardio training vaak een logische keuze is, wordt er minder vaak gedacht aan krachttraining in combinatie met afvallen. Toch kan dit juist heel effectief zijn. Wij vertellen je er graag meer over!

Afvallen, hoe zit dat ook al weer?

In de basis val je af wanneer je minder energie (calorieën) binnen krijgt dan dat je verbruikt. Hierdoor moet je lichaam aanspraak maken op de energie reserves die in het lichaam zijn opgeslagen (waaronder de vetmassa). Als je dit voor een langere periode volhoudt, zal je vetmassa verminderen en zal je lichaamsgewicht afnemen.

Is cardio dan de beste keuze?

Door te gaan wandelen, fietsen, hardlopen of andere vormen van cardio te gaan doen verbruikt je lichaam energie. Hierdoor maak je het afvallen gemakkelijker en daarnaast werk je ook aan je algehele conditie. Cardio training is dus zeker een tool om af te vallen, maar waar vaak geen rekening mee gehouden wordt, is dat je ook spiermassa verliest wanneer je een calorietekort alleen combineert met cardio training. Met name wanneer je inname van eiwitten via de voeding niet optimaal is, gaat het lichaam je eigen spiermassa ook gebruiken voor de omzetting van energie voor het lichaam.

Wat is het effect van krachttraining

Hoewel niet iedereen gelijk aan krachttraining denkt wanneer ze willen afvallen is dit juist een goede tool om in te zetten. Door krachttraining verbruikt je lichaam namelijk niet alleen energie tijdens de training, ook de uren na de training is je energieverbruik hoger, omdat je lichaam hard moet werken om je spieren te laten herstellen. Daarnaast zorgt krachttraining ervoor dat de afname van spiermassa zoveel mogelijk wordt tegengegaan. Het blijft wel belangrijk om ook voldoende eiwitten via je voeding binnen te krijgen om je spieren optimaal te laten herstellen.

Hoe nu aan de slag?

Zowel cardio training als krachttraining zijn effectieve manieren om het afvallen gemakkelijker te maken. Uit onderzoek blijkt dat krachttraining ervoor zorgt dat je lichaam voor een langere periode meer energie verbruikt dan na een cardio training. Daarnaast zorgt krachttraining ervoor dat je spiermassa behouden blijft. Op de lange termijn is het daardoor ook gemakkelijker om de afgevallen kilo’s er ook af te houden. Wanneer je geen ervaring hebt met krachttraining doe je er goed aan om advies in te winnen bij een personal trainer, fitness trainer of bijvoorbeeld fysiotherapeut. Zo ga je op een verantwoorde manier aan de slag en is je training ook het meest effectief.
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>