Succesvol doelen stellen en bereiken

4 min lezen 15-07-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Het stellen van concrete doelen is belangrijk voor het behalen van een goed eindresultaat. Het uitgangspunt is wanneer je jezelf een concreet doel stelt, dat je meer je best gaat doen om dat doel te bereiken. Veel mensen stellen voor zichzelf het doel om af te vallen in gewicht. Maar is dit wel een goed doel? Of zit hier nog een doel achter? Lees hier hoe jij de beste doelen met je klant kunt opstellen.

Verschillende soorten doelen

Er zijn drie verschillende soorten doelen die gesteld kunnen worden, namelijk resultaatdoelen, die zich focussen op het resultaat dat een klant uiteindelijk wil behalen. Een voorbeeld van een resultaatdoel kan zijn om vijf kilo af te vallen. Je hebt ook prestatiedoelen. Deze doelen gaan over bepaalde prestaties die je klant wil leveren, bijvoorbeeld tien keer willen squatten met 100kg. Als laatste categorie heb je de procesdoelen. Het stellen van procesdoelen blijkt het meest effectief te zijn omdat zij zich focussen op het volhouden van je acties. Een procesdoel zou bijvoorbeeld kunnen zijn om drie keer per week te sporten of om vijf keer per week zelf te koken. Procesdoelen richten zich niet op het ‘wat’ maar op het ‘hoe’. Hierdoor gaat een klant actief aan de slag met hoe een gesteld doel behaald kan worden.

Doelen met verschillende termijnen

Hoe eet je een olifant? Stukje voor stukje. Zo is het ook met het stellen van doelen. Wanneer een klant een groot doel heeft, bijvoorbeeld twintig kilogram afvallen of een marathon lopen, kan het best demotiverend zijn aan de start van het traject. Het doel lijkt nog zo ver weg! Het is daarom goed om het doel op te splitsen in korte termijndoelen van één week tot één maand, middellange termijndoelen van één tot drie maanden en lange termijndoelen van vier tot twaalf maanden.

Het controleren van doelen

Nadat je klant doelen heeft gesteld, kun je nagaan of de doelen wel goed geformuleerd zijn. Voor het stellen van goede doelen wordt het SMART-principe gebruikt. Dit betekent dat het doel specifiek moet zijn. ‘Ik wil afvallen’ is bijvoorbeeld niet specifiek genoeg. Hoeveel kilogram wil je klant afvallen? Door dit aan het geformuleerde doel toe te voegen maak je het doel duidelijk. Daarnaast moet het doel meetbaar zijn. Onder welke meetbare of observeerbare voorwaarden is het doel bereikt? De A in SMART staat voor acceptabel. Sta je achter je gestelde doel? Is het mogelijk om aan dit doel te werken? Ook moet het doel realistisch zijn. Is het doel niet te makkelijk of te moeilijk. Om gemotiveerd te blijven is dit een belangrijke vraag om jezelf te stellen. Als laatste punt: tijdgebonden. In welk tijdsbestek moet het doel worden behaald? Door een tijdsbestek aan een doel te koppelen kun je gericht en stap voor stap aan het doel werken. Zo ga je van een doel als ‘Ik wil graag afvallen’, naar een doel als ‘Ik weeg nu 95 kilogram, ik wil over twaalf maanden 75 kilogram wegen’.

Wat te doel met obstakels?

Wanneer je klant vooraf al obstakels ziet die het gestelde doel in de weg kunnen staan, laat ze deze dan opschrijven. Laat je klant vervolgens manieren bedenken om op een positieve manier met deze obstakels om te gaan zodat ze deze kunnen overwinnen. Om een voorbeeld te noemen, je klant wil graag 10 kg afvallen binnen vier maanden tijd. Binnen deze vier maanden gaat hij of zij twee weken op vakantie: het obstakel. Door dit obstakel op te schrijven en een plan te maken voor situaties die waarschijnlijk zullen voorkomen, is je klant veel beter voorbereid op deze situaties. Zo kan je klant genieten van de vakantie en daarnaast nog steeds actief met het behalen van het doel bezig zijn.

Gedragsregels voor het behalen van doelen

Gedragsregels kun je ook wel zien als kleine dagelijkse doelen die bijdragen aan het bereiken van het einddoel. De bedoeling is dat deze ‘regels’ uiteindelijk nieuwe gewoonten worden. Door samen met je klant concrete acties op te schrijven kun je deze vervolgens ook controleren en bijsturen. Denk bij een gedragsregel aan: ‘Ik houd mijn voeding bij in een app’ of ‘Ik ga deze week minimaal drie keer wandelen’ of ‘Ik drink deze week geen alcohol’.

Actief aan de slag met doelen

Wanneer je samen met je klant SMART doelen hebt opgesteld, hier bijhorende gedragsregels bij hebt gemaakt en obstakels hebt besproken, kan je klant met een concreet plan aan de slag. Hij of zij is voorbereid en weet precies wat hij of zij moet doen om het gestelde doel te behalen. Dit vormt de basis van een goed coaching traject.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Meer tonen >>