Gamification in de sportschool

7 min lezen 24-04-2024
Gamification in de sportschool
Femke Wassing VYTAL
Femke Wassing VYTAL

De impact van technologie en gaming in de fitness branche

In de afgelopen decennia hebben we een opmerkelijke verschuiving gezien in de fitness branche, waarbij technologie en gamificatie een steeds prominentere rol spelen. Bij gamification in sport en fitness worden spelprincipes en -mechanismen gebruikt om mensen te motiveren hun doelen te bereiken. Door speltechnieken zoals punten, levels, uitdagingen en beloningen toe te voegen, kan gamificatie de trainingservaring leuker en aantrekkelijker maken. Klinkt als een positieve ontwikkeling toch? In deze blog lees je alles over tech trends en ontwikkelingen in en om de sportschool!

De kracht van gamification

Gamificatie is het toepassen van technieken uit de gaming industrie. Spelelementen vanuit de game-context worden toegevoegd aan de niet-game-context om de betrokkenheid van de ‘speler’ te verhogen en gedragsverandering te stimuleren. In het geval van sport hebben we het dan over een ‘sporter’ en is de gedragsverandering beweging of bijvoorbeeld gezond(er) eten en leven. In sport en fitness wordt deze stimulans voornamelijk gerealiseerd met  elementen als scores in de vorm van punten, verschillende niveaus of levels, virtuele beloningen en leaderboards.Het gecreëerde spel wordt vaak ingezet in de vorm van een app, platform of programma en is  ontworpen om de gebruikers ervan een duidelijk doel te geven, hun vooruitgang zichtbaar te maken en een gevoel van voldoening te geven bij elke bereikte mijlpaal. Door de workout en/of (sport)ervaring leuker en motiverender te maken, stimuleert gamificatie gebruikers om actiever en consequent deel te nemen aan hun fitness routine.

Technologie als fitness game changer

Digitalisering en technologie hebben daarnaast verschillende innovatieve tools, software, applicaties en apparaten voortgebracht die mensen helpen bij het bereiken van hun fitnessdoelen. Van wearables zoals activity trackers en smartwatches, tot apps die je bij workouts begeleiden en je voedingsadvies geven. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van technologische ontwikkelingen in de fitness branche. Wie weet maak jij al gebruik van één of meerdere van deze concepten?

De technologie van vandaag de dag heeft het voor ons allemaal mogelijk gemaakt om op een veel nauwkeurigere en gepersonaliseerde manier te trainen. Dit is voor het bereiken van doelen en het behalen van resultaat in veel gevallen positief, maar er is ook een keerzijde. De hoeveelheid persoonlijk contact met bijvoorbeeld trainers en coaches neemt door digitalisering namelijk wel af. 

Tech trends & ontwikkelingen

Digitale fitness concepten zoals E-gym, Milon Cirkel en Skill X (van Technogym) hebben de manier waarop mensen trainen en fitness faciliteiten bezoeken drastisch veranderd. Deze concepten combineren geavanceerde technologieën met effectieve trainingsmethoden om gebruikers een efficiënte, gepersonaliseerde en fun fitness of sportervaring te bieden. Laten we eens wat dieper ingaan op een aantal van deze trends:

E-Gym

E-Gym is een digitaal fitness concept dat zich richt op slimme krachttraining. Het omvat een reeks elektronisch gestuurde krachttrainingsapparatuur die verbonden is met een centraal computersysteem. De apparaten passen automatisch de weerstand aan op basis van de gebruikersgegevens en trainingsdoelen, waardoor een zeer gepersonaliseerde training mogelijk is. Bovendien worden de trainingsgegevens van elke gebruiker bijgehouden en geanalyseerd, waardoor trainers en gebruikers inzicht krijgen in de voortgang en prestaties.

Milon Cirkel

De Milon Cirkel is een ander digitaal fitness concept dat gericht is op krachttraining, maar het richt zich ook op cardiovasculaire fitness. Het bestaat uit een circuit van acht verschillende kracht- en cardio-apparaten die elk zijn uitgerust met RFID-technologie. Gebruikers krijgen een gepersonaliseerd trainingsprogramma op basis van hun fitnessniveau en doelen, en de apparaten passen automatisch de instellingen aan voor een optimale workout. De Milon Cirkel biedt ook een snelle en efficiënte training, omdat gebruikers binnen 35 minuten een volledige lichaamstraining kunnen voltooien.

Technogym Skill X

Skill X, van Technogym (de bekende fabrikant en leverancier van fitness apparatuur en technologie) is een geavanceerd digitaal fitness concept dat zich richt op functionele training en prestatieverbetering. Het omvat een breed scala aan apparatuur, waaronder roeimachines (Skill Row), loopbanden (Skill Run), fietsen (Skill Bike) en functionele trainingsaccessoires, allemaal verbonden via een digitaal platform. Skill X maakt gebruik van augmented reality-technologie om gebruikers te begeleiden bij hun training en hen te voorzien van real-time feedback over techniek en prestaties. Bovendien biedt het platform gepersonaliseerde trainingsprogramma's en uitdagingen om gebruikers gemotiveerd te houden en hun voortgang te stimuleren.

Transformeer jouw training

De voordelen en uitdagingen van gamification in fitness

De voordelen:

  • Meer motivatie: door doelen te stellen en beloningen te koppelen aan prestaties, stimuleert gamificatie gebruikers om actiever deel te nemen aan hun fitness routine.
  • Betere engagement: spelmechanismen maken oefeningen leuker, waardoor de kans kleiner wordt dat mensen hun routine vroegtijdig opgeven.
  • Community en competitie: veel gamificatie-apps bieden sociale functies die gebruikers in staat stellen hun prestaties te delen en te vergelijken met anderen.
  • Intensiteit fysieke activiteit: door het toevoegen van spelelementen zijn mensen eerder geneigd meer te bewegen.
  • Consistentie: gamificatie helpt gebruikers om regelmatig te trainen door routines leuker en minder van hetzelfde te maken.
  • Persoonlijke ontwikkeling: het stellen en bereiken van doelen binnen een spel context kan leiden tot persoonlijke groei.
  • Educatief karakter: sommige gamificatie-elementen kunnen educatieve waarde hebben, zoals het leren over gezonde voeding of de juiste uitvoering van oefeningen.
  • Zelfstandigheid: gebruikers kunnen hun eigen fitness doelen stellen en volgen, wat leidt tot een groter gevoel van controle over hun gezondheid en welzijn.

De uitdagingen:

  • Balans: het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen uitdaging en haalbaarheid, zodat gebruikers gemotiveerd blijven. Wanneer een doel voor bepaalde sporters niet haalbaar is, is de lol er snel af.
  • Personalisatie: wat voor de één werkt, werkt niet per se voor de ander. Apps en/of doelen en beloningen moeten voldoende personalisatiemogelijkheden bieden. Afgesteld op het individu.

Binnen de VYTAL app kan je jouw voortgang (of die van je klanten) bijhouden. Zo houd je al jouw maaltijden bij met de voedingsmodule en kan je onder andere waterinname, fysieke activiteit (beweging) en ontspanning (meditatie) bijhouden in de beweging & mindset module van onze app. 

Wil jij als coach de technologie slim inzetten om jouw klanten gemotiveerd en gedreven te houden? Ontdek dan de mogelijkheden van de VYTAL app voor coaches! Klik hier voor meer informatie of plan (gratis) een online demo via  vytal.nl/demo. Door bijvoorbeeld een punten of beloningssysteem te hanteren, wordt gezond leven meer dan alleen een doel. Het wordt een interactief spel en een leuke uitdaging voor jouw klanten!





De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit