Hoe kom je in een flow?

3 min lezen 03-06-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Misschien herken je het wel, een dag waarin alles klopt: je voert je taken moeiteloos uit, je voelt je energiek en de uren vliegen voorbij. Het is duidelijk, je zit in een flow. Wat een heerlijk gevoel is dat! Soms is het lastig om dat gevoel er altijd weer bij te kunnen halen en terug in die flow te komen. In deze blog lees je hoe je de flow kunt stimuleren.

Start met een doel

Wanneer jij duidelijk hebt wat het doel is waarmee je aan de slag wilt gaan, is het gemakkelijker om in een flow te komen. Het helpt je brein namelijk om gefocust te blijven op het nu en je weet wat je moet gaan doen in plaats van jezelf blijven afvragen welke stappen je moet gaan ondernemen.

Blijf gefocust

Afleiding is overal. Denk maar eens na over hoe vaak jij niet gestoord wordt door een berichtje op je telefoon, een mailtje dat binnenkomt of een collega die langsloopt met een vraag. Wanneer je in een flow wilt komen is het belangrijk dat jij je goed kunt focussen. Ga dus in een ruimte zitten met weinig prikkels en zet je meldingen van je telefoon en mailbox uit. Zo kun jij alle aandacht geven aan de taak waaraan je wilt werken.

De balans tussen uitdaging en vaardigheden

Wanneer jij taken moet uitvoeren die te makkelijk voor je zijn, gaat dat op ten duur vervelen en frustraties opwekken. Zijn de taken te moeilijk, dan kost het je te veel tijd om nieuwe vaardigheden aan te leren, waardoor je te weinig resultaat ziet en je waarschijnlijk tijd te kort komt om je doelen te behalen. Een goede balans tussen uitdaging en vaardigheden is belangrijk om in een flow te komen. Ga dus op zoek naar waar jouw kwaliteiten liggen en bespreek het eventueel met vrienden of collega’s. Zo kom je tot inzicht in welke taken goed bij jouw vaardigheden aansluiten.

Doe één ding tegelijk

Wanneer je je op meerdere dingen tegelijk moet concentreren kom je moeilijk in een flow. Probeer je hiervoor af te zonderen van je omgeving. Voor sommigen helpt het om een goede playlist aan te zetten, voor anderen werkt totale stilte het best. Geef jezelf een bepaalde tijd waaraan je aan een taak kunt werken en focus je dan volledig op deze taak.

Doe wat werkt voor jou

Het ene moment kom je waarschijnlijk sneller in een flow dan het andere. Probeer voor jezelf eens na te gaan in welke omstandigheden je aan het werk bent wanneer je in een flow zit. Werk jij het beste in stilte of wanneer er zachte muziek op staat? Voel jij graag de druk van een deadline of werk jij het best wanneer je zelf alle creativiteit in een taak kunt stoppen? Als je van jezelf weet in welke situaties jij in een flow zit, kun je dit ook gemakkelijker toepassen op een nieuwe taak. 
 

De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>