Hoe stel je een gezonde maaltijd samen?

5 min lezen 03-06-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Wil jij gezonder eten? Of twijfel je of je wel de juiste keuzes maakt met jouw maaltijden? Het samenstellen van een gezonde maaltijd kan soms best een uitdaging zijn. Er valt zoveel te kiezen en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Met deze basisprincipes in je achterhoofd, weet jij voortaan hoe je gezonde keuzes kunt maken.

Groente in de hoofdrol

We willen dagelijks genoeg groentes binnenkrijgen. Het advies is dan ook om minimaal 200-250 gram groente te eten. Niet gek dat groentes dan ook de hoofdrol zouden moeten spelen binnen je maaltijden. Zorg ervoor dat de helft van je bord uit groentes bestaat. Een makkelijke manier om meer groentes binnen te krijgen is door het te verwerken in een saus of door gebruik te maken van bijvoorbeeld bloemkoolrijst, courgette spaghetti of pompoenlasagne.

Kies voor volkoren

Witte granen bevatten vaak maar weinig goede voedingsstoffen en geven maar voor een korte tijd een verzadigd gevoel. Volkoren producten daarentegen leveren veel voedingsvezels, vitaminen, mineralen en verzadigen voor een langere tijd. Dit betekent dat je met een kleinere portie vaak al voldoende hebt. Tegenwoordig zijn steeds meer producten als volkoren variant verkrijgbaar. Let hierbij wel goed op het etiket, want er zitten ook producten tussen die alsnog voor minder dan de helft uit volkorenmeel bestaan.

Natuurlijke smaakmakers

Kies zo min mogelijk voor pakjes en zakjes om je eten op smaak te brengen. Gebruik liever verse of gedroogde kruiden en voeg zo min mogelijk zout toe. Op deze manier weet je ook precies wat je toevoegt aan je maaltijd. Kruidenmixen kun je natuurlijk zelf maken, vaak al met de kruiden die je in huis hebt, maar er zijn ook steeds meer kruidenmixen zonder zout te koop.

Variatie is key!

Vaak heb je een aantal gerechten waar je snel op terugvalt. Probeer toch om zoveel mogelijk te blijven variëren. Door gevarieerd te eten haal je voedingsstoffen uit veel verschillende bronnen en vergroot je de kans dat je alle voedingsstoffen die je nodig hebt binnen krijgt. Daarnaast heeft een gevarieerd voedingspatroon ook een positief effect op de darmbacteriën en darmgezondheid.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>