Met deze tips voorkom jij een winterdip!

5 min lezen 21-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


De zomer is nu echt voorbij. Het weer is regenachtig en het is weer vroeg donker. Waar de herfst en winter ook een periode is van gezelligheid, is het voor velen ook een periode waar een winterdip op de loer ligt. Voorkom je dip met deze tips!

  1. Ga elke dag naar buiten
Ook wanneer het weer koud of regenachtig is, doe je er goed aan om dagelijks even naar buiten te gaan. De frisse lucht geeft je nieuwe energie en ook al is de zon een stuk minder sterk dan in de zomer, je huid kan op deze manier toch ook wat vitamine D aanmaken. Vitamine D speelt namelijk een rol bij je immuunsysteem en je energieniveau. Wil jij weten of je genoeg vitamine D binnenkrijgt? Je leest het hier. Ook speelt zonlicht een belangrijke rol bij de aanmaak van het gelukshormoon serotonine. Met name in de ochtend is de aanmaak van dit hormoon het hoogst.
  1. Maak gebruik van een wake-up light
Waar je in de lente en zomer natuurlijk gewekt wordt door het zonlicht, is dit in de herfst en winter een heel ander verhaal. Doordat het buiten nog donker is in de ochtend, wordt het opstaan een stuk moeilijker. Wanneer er licht in je slaapkamer komt, zorgt dit er namelijk voor dat je onbewust al wat meer uit je diepe slaap komt. Door een wake-up light te gebruiken kun je dit effect nabootsen en maak je het opstaan een stuk makkelijker!
  1. Sport regelmatig
In de herfst en winter heb je misschien de neiging om thuis te blijven en onder een dekentje op de bank te kruipen. Je bent een stuk minder in beweging met als mogelijk gevolg gewichtstoename. Door regelmatig te sporten kun je deze toename in gewicht niet alleen voorkomen, het sporten helpt ook bij het voorkomen van een winterdip. Door te sporten maak je namelijk gelukshormoon endorfine aan. Ook voel je je na een work-out vaak veel energieker dan daarvoor. Maak een plan dat voor jou werkt en dat je vol kunt houden.
  1. Eet gezond en gevarieerd
Je eetpatroon heeft meer invloed op je gemoedstoestand dan je misschien denkt. Door gezond en gevarieerd te eten krijgt je lichaam alle voedingsstoffen binnen die het nodig heeft. Hierdoor heb je meer energie en voel je je fitter. Neem dagelijks groente, fruit, volkorenproducten en zorg voor voldoende eiwitten in je voedingspatroon. Wil jij weten hoe je een gezonde maaltijd samenstelt? Je leest het hier.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Meer tonen >>