Dit moet je weten over vitamine D

4 min lezen 15-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


Vitamine D is een vet oplosbare vitamine die zorgt voor de opname van calcium en fosfor in het lichaam. Dit is belangrijk voor onder andere het behoudt van sterke botten en tanden, maar vitamine D heeft ook een belangrijke functie bij de werking van de spieren en het immuunsysteem. Vitamine D is voor iedereen belangrijk, maar sommige groepen hebben er meer van nodig dan anderen. In deze blog lees je meer over vitamine D!

Hoe zorg je voor voldoende vitamine D?

Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan aanmaken. Vitamine D wordt namelijk in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht (UVB). Vitamine D wordt vervolgens als niet-actieve stof opgeslagen in het vetweefsel van ons lichaam en kan in de lever en nieren worden omgezet in de actieve vorm van vitamine D. Ook kun je vitamine D uit voeding halen. Met name dierlijke producten bevatten vitamine D. Denk hierbij aan vette vis, zoals zalm, makreel en haring. Ook in vlees en eieren zit vitamine D, maar wel in een lagere hoeveelheid. Ook zijn er producten waar vitamine D aan toegevoegd is, zoals halvarine en margarine.
 

Hoeveel vitamine D heb je nodig?

Het is vastgesteld dat iedereen 10 microgram vitamine D per dag nodig heeft. Alleen mensen boven de 70 jaar hebben 20 microgram vitamine D per dag nodig. Wanneer je in de lente, zomer en herfst dagelijks tussen 11.00 en 15.00 uur een kwartier tot half uur met je hoofd en onbedekte handen buiten loopt, maakt je lichaam al voldoende vitamine D aan. Voor sommige groepen is het belangrijk om extra vitamine D als supplement te nemen. Zij hebben namelijk meer vitamine D nodig dan dat zij uit voeding of uit het zonlicht kunnen halen. Onder deze groepen vallen kinderen, ouderen en zwangere vrouwen. Ook mensen met een getinte of donkere huid hebben extra vitamine D nodig omdat de huid minder vitamine D aanmaakt. Voor deze groepen geldt het advies om dagelijks 10 microgram vitamine D te suppleren. Wanneer je boven de 70 jaar bent, wordt dit 20 microgram per dag.

Welke supplementen zijn geschikt?

Vitamine D supplementen zijn op veel verschillende plekken verkrijgbaar. Vaak in de vorm van capsules, druppels of tabletten. Er zijn twee vormen van vitamine D, namelijk vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol). Vitamine D3 is de actievere vorm van vitamine D en heeft daardoor de voorkeur. Waar je op moet letten bij de aanschaf van een supplement is de dosering van het supplement. Dit staat meestal aangegeven als Ug of mcg, maar soms wordt het ook aangegeven in Internationale Eenheid (IE). 400 IE vitamine D staat gelijk aan 10 microgram. Het komt niet snel voor dat je te veel vitamine D binnenkrijgt via de voeding of door de aanmaak via zonlicht. De huid regelt namelijk de aanmaak van vitamine D en stelt bij waar nodig. Bij het gebruik van supplementen kan een langdurige te hoge inname van vitamine D op de lange termijn wel negatieve gevolgen hebben. Vitamine D wordt namelijk als voorraad opgeslagen in de vetmassa en organen waardoor er een opstapeling kan ontstaan. Dit is anders dan bij de meeste andere wateroplosbare vitamines.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Meer tonen >>