Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het

3 min lezen 29-07-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Flexibiliteit heeft te maken met het vermogen van je spieren om zich te verlengen. Een verminderde flexibiliteit staat gelijk aan een verminderde ‘range of motion’ oftewel bewegingsbereik. Dit kan op zijn beurt in sommige gevallen je sportprestaties beïnvloeden. Stretching kan helpen bij het verbeteren van deze range of motion. Hoe dit zit? Je leest het in deze blog.

Waarom is flexibiliteit belangrijk?

Wanneer je werkt aan het soepel en flexibel houden van je spieren, helpt dit om je spieren ook functioneel te houden. Wanneer je je spieren op een bepaalde manier aanspant en dit herhaaldelijk doet, bijvoorbeeld met krachttraining, worden je spieren over het algemeen korter. Op de lange termijn kan dit ervoor zorgen dat de functionaliteit van je spieren achteruit gaat. Stel je maar eens een bodybuilder in een yoga houding voor. Een typisch voorbeeld van sterke maar korte spieren, die een stuk minder flexibel zijn geworden. Maar ook wanneer je een zittend beroep hebt, kunnen je spieren flexibiliteit verliezen. Deze verminderde flexibiliteit kan op de lange termijn weer leiden tot nek-, schouder- en rugklachten.

Hoeveel moet je stretchen om je flexibiliteit te verbeteren?

Wetenschappers hebben verschillende onderzoeken vergeleken en gekeken naar hoeveel je per week moet stretchen om je flexibiliteit te verbeteren. Hieruit blijkt dat 5 minuten stretching per week de range of motion al kan verbeteren! Wanneer je 5-10 minuten stretcht per week krijg je een nog beter resultaat. Meer dan 10 minuten is niet nodig. Je krijgt dan namelijk hetzelfde effect. Houd deze 5-10 minuten per week dus aan als richtlijn om je flexibiliteit te verbeteren.

Wanneer moet je stretchen?

Het is afhankelijk van het moment waarin je stretching wilt toepassen welke manier van stretchen voor jou het beste werkt. Sta je op het punt om een krachttraining of explosieve hardlooptraining te doen? Dan is het niet aan te raden om voorafgaand aan de training je spieren op te rekken. Dit kan juist je prestaties verminderen. Aan het eind van je training kun je dit wel doen, als cooling down. Het verhoogt je bloedcirculatie en kan helpen het herstelproces te versnellen. Het dynamisch stretchen kan wel gebruikt worden aan het begin van je training als warming-up. Let hierbij wel op dat je geen pijn voelt. Als je een strakke spier te intens rekt, kun je blessures oplopen.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>