Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het

3 min lezen 29-07-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


Flexibiliteit heeft te maken met het vermogen van je spieren om zich te verlengen. Een verminderde flexibiliteit staat gelijk aan een verminderde ‘range of motion’ oftewel bewegingsbereik. Dit kan op zijn beurt in sommige gevallen je sportprestaties beïnvloeden. Stretching kan helpen bij het verbeteren van deze range of motion. Hoe dit zit? Je leest het in deze blog.

Waarom is flexibiliteit belangrijk?

Wanneer je werkt aan het soepel en flexibel houden van je spieren, helpt dit om je spieren ook functioneel te houden. Wanneer je je spieren op een bepaalde manier aanspant en dit herhaaldelijk doet, bijvoorbeeld met krachttraining, worden je spieren over het algemeen korter. Op de lange termijn kan dit ervoor zorgen dat de functionaliteit van je spieren achteruit gaat. Stel je maar eens een bodybuilder in een yoga houding voor. Een typisch voorbeeld van sterke maar korte spieren, die een stuk minder flexibel zijn geworden. Maar ook wanneer je een zittend beroep hebt, kunnen je spieren flexibiliteit verliezen. Deze verminderde flexibiliteit kan op de lange termijn weer leiden tot nek-, schouder- en rugklachten.

Hoeveel moet je stretchen om je flexibiliteit te verbeteren?

Wetenschappers hebben verschillende onderzoeken vergeleken en gekeken naar hoeveel je per week moet stretchen om je flexibiliteit te verbeteren. Hieruit blijkt dat 5 minuten stretching per week de range of motion al kan verbeteren! Wanneer je 5-10 minuten stretcht per week krijg je een nog beter resultaat. Meer dan 10 minuten is niet nodig. Je krijgt dan namelijk hetzelfde effect. Houd deze 5-10 minuten per week dus aan als richtlijn om je flexibiliteit te verbeteren.

Wanneer moet je stretchen?

Het is afhankelijk van het moment waarin je stretching wilt toepassen welke manier van stretchen voor jou het beste werkt. Sta je op het punt om een krachttraining of explosieve hardlooptraining te doen? Dan is het niet aan te raden om voorafgaand aan de training je spieren op te rekken. Dit kan juist je prestaties verminderen. Aan het eind van je training kun je dit wel doen, als cooling down. Het verhoogt je bloedcirculatie en kan helpen het herstelproces te versnellen. Het dynamisch stretchen kan wel gebruikt worden aan het begin van je training als warming-up. Let hierbij wel op dat je geen pijn voelt. Als je een strakke spier te intens rekt, kun je blessures oplopen.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

De stappen van gedragsverandering Mindset Leestijd: 6 min

De stappen van gedragsverandering

Het aanleren van nieuwe gewoontes, hoe doe je dat nu eigenlijk? Mindset Leestijd: 6 min

Het aanleren van nieuwe gewoontes,...

Hoeveel eiwitten heb je nodig als je sport? Voeding Leestijd: 5 min

Hoeveel eiwitten heb je nodig als j...

Kom je sneller aan wanneer je na 8 uur ’s avonds nog eet? Voeding Leestijd: 5 min

Kom je sneller aan wanneer je na 8...

Beter slapen door een slaap wearable, of toch niet..? Mindset Leestijd: 6 min

Beter slapen door een slaap wearabl...

Je dromen realiseren met manifesteren Mindset Leestijd: 4 min

Je dromen realiseren met manifester...

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Meer tonen >>