Let's get social (deel 4 toolkit)

10 min lezen 18-06-2024
Let's get social (deel 4 toolkit)
Lynn Kamphuis
Lynn Kamphuis

Vergroot je bereik, creëer interactie, werf nieuwe klanten en bouw een community met social media

Als personal trainer, leefstijl- of voedingscoach is de inzet van social media onmisbaar voor het opbouwen van je merk en het aantrekken van nieuwe klanten. Onder andere Instagram, Facebook, TikTok, YouTube en LinkedIn zijn krachtige platformen om jouw doelgroep te bereiken, een community te bouwen én jouw bedrijf en dienstverlening te promoten. In deze blog over social media marketing bespreken we hoe je deze kanalen en (organische en betaalde) content effectief kunt inzetten. Ben je enthousiast en wil je graag zelf aan de slag? Download dan gratis deel 4 van de VYTAL toolkit voor coaches!
 

De ultieme social media strategie voor coaches

Je bent waarschijnlijk niet nieuw op social media, maar wel misschien wél als ondernemer op social media. Als je zakelijk aan de slag gaat met onder andere Instagram, Facebook en LinkedIn, dan is het verstandig om hiervoor eerst een social media strategie op te zetten. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

Stap 1: wat is je doelstelling?

Bepaal eerst de doelstelling. Per social media platform en account, maar ook per post, bijdrage, advertentie of campagne. Je kunt de doelstelling dus per bericht van elkaar laten verschillen. Mogelijkheden zijn:

  • Vergroten van naamsbekendheid (bereik)
  • Bouwen van een betrokken community (volgers, engagement)
  • Werven van nieuwe klanten (leadgeneratie, conversie)
  • Verbeteren van klantbehoud (retentie)
  • Positie als expert versterken (imago)

Natuurlijk kun je dit ook gefaseerd doen. In de eerste instantie kan de doelstelling van jouw campagne het vergroten van naamsbekendheid zijn. In advertenties neem je dan de ‘cost per 1000 views’ (cpm) als kpi. Later kan de doelstelling worden verschoven naar het bouwen van een community. Dit laat zich zien in het aantal volgers en de betrokkenheid in posts en advertenties (interactiepercentage of engagement score). 

Stap 2: op welke doelgroep richt je je?

Het voordeel van social media is, dat jouw doelgroep zich waarschijnlijk goed laat vinden en targeten. Het is belangrijk dat je jouw doelgroep goed afkadert en vooraf bepaald aan welke ‘voorwaarden’ jouw targetgroep moet voldoen. Houd hierbij rekening met geslacht, leeftijd, locatie en taal, maar ook met minder harde data, zoals interesses, leefstijl en life events.

Hieronder een schets van hoe jouw doelgroep er uit zou kunnen zien:

  • Geslacht: vrouwen
  • Leeftijd: 18 tot 45 jaar
  • Locatie: Nederland, in een straal van 25 kilometer rondom Utrecht
  • Interesses: fitness, gezondheid, voeding en welzijn
  • Doelen: gewichtsverlies, afvallen en, algemene fitheid/gezondheid

Zeker als je betaald gaat adverteren via Meta Ads, dan is het verstandig om vooraf deze targetgroep samen te stellen en te bekijken hoe groot deze is. Je kunt ook aangepaste doelgroep én vergelijkbare doelgroepen toevoegen. Of juist doelgroepen uitsluiten natuurlijk.

Stap 3: op welke accounts wil je actief zijn?

Je wilt actief zijn op de social media kanalen waar jouw doelgroep ook actief is. Bekijk dit dus eerst voor je voor jezelf en jouw bedrijf bepaalt welke social accounts je moet/gaat aanmaken. Vervolgens bepaal je per platform een kanaalstrategie. Dit doe je dus per platform en social media account afzonderlijk. In onze contentkalender houden we rekening met Facebook, Instagram, YouTube, TikTok en LinkedIn.

Verderop in deze blog laten we je voorbeelden zien van een strategie per platform. We maken dan ook direct onderscheid in organisch posten versus betaald adverteren.

Stap 4: stel algemene social richtlijnen op

  1. Frequentie (en consistentie): zorg voor een regelmatige postfrequentie om betrokkenheid te bevorderen. Kies voor een vaste structuur en blijf consistent.
  2. Interactie (en contact): reageer op opmerkingen en berichten om een community gevoel te creëren en de betrokkenheid te verhogen. Controleren, redigeren en reageren.
  3. Visuals en tone of voice: gebruik hoogwaardige afbeeldingen en video's. Investeer in een goede camera of smartphone. Kies voor de juiste manier van aanspreken en een relevante woordkeuze in de bijbehorende berichten.
  4. Call to actions (CTA's): moedig volgers aan om actie te ondernemen, zoals het boeken van een consult, deelnemen aan een challenge, of het delen van content.
  5. Authenticiteit: wees authentiek en persoonlijk. Laat je persoonlijkheid zien en deel je eigen fitnessreis. Wil je voorbeelden van coaches en trainers die dit op een goede/leuke manier doen? Lees dan dit stuk over fitfluencers in onze blog over ‘slimme trainers’.
  6. Analyse (en optimalisatie): monitor prestaties met behulp van analytics tools en pas je strategie aan op basis van wat wel en niet werkt.

Stap 5: hanteer één planning, werkwijze en stijl

Werk je niet zelfstandig en heb je collega coaches die jouw social media accounts gaan beheren of die content gaan maken en plaatsen? Hanteer dan één specifieke werkwijze en stijl. Schrijf hiervoor een social media handleiding. Stel een huisstijl document op en maak templates op. En werk daarnaast met een content kalender (zie template), zodat iedereen weet wie, wat, waarop en hoe er iets geplaatst moet en gaat worden.

In de bijbehorende toolkit is een voorbeeld van een deel van een contentkalender meegenomen. Daarnaast zit er een invulsheet in om zelf mee aan de slag te gaan.
 

Organisch posten vs. betaald adverteren

Het is belangrijk om de juiste balans tussen organische en betaalde content te hanteren en onderscheid te maken in de doelen, strategieën en contenttypen. Hieronder hebben we een overzicht gemaakt van de verschillen en geven we een aantal voorbeelden van het organisch posten versus het betaald adverteren op social media. In de toolkit hebben we templates opgenomen in de juiste formaten. Doe er je voordeel mee!

 

Organisch posten op social

Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen, begint het bij het bepalen van het doel van de post:

  • Community opbouwen en betrekken
  • Merkbekendheid en merkloyaliteit vergroten
  • Waardevolle content en expertise delen
  • Interactie en communicatie met volgers

En om je wat inspiratie voor het organisch posten te geven, volgt hieronder een voorbeeld strategie per social media platform/kanaal:

Instagram

  • Frequentie: 5-7 keer per week
  • Content en inhoud:
    • Feed: voor en na foto's, inspirerende (persoonlijke) klantverhalen, fitness tips, voedingstips, motiverende quotes
    • Stories: dagelijkse routine, workouts, "behind the scenes", Q&A sessies
    • IGTV: video uitleg van oefeningen, langere trainingssessies
    • Reels: korte workout snippets, trending fitness challenges
  • Interactie: opmerkingen beantwoorden, delen user generated content (UGC), tag partners. klanten en merken.
  • Hashtags: #fitness #personaltrainer #workout #healthylifestyle #fitspiration

Facebook

  • Frequentie: 3-5 keer per week
  • Content en inhoud:
    • Posts: blogartikelen, klantverhalen, evenementen (bijv. bootcamps), en acties/aanbiedingen en nieuwe programma’s
    • Livestreams: live workouts, trainingsessies en challenges, Q&A
    • Groepen: creëer besloten groep(en) voor klanten om community gevoel te bevorderen en exclusieve content te delen (soort academy)
    • Stories: korte, dagelijkse updates, voedings- en fitness tips
  • Interactie: beheer groepen, organiseer live Q&A’s, reageer op berichten en opmerkingen. Tag partners, klanten en merken.

TikTok

  • Frequentie: 5-7 keer per week
  • Content en inhoud:
    • Korte video's: trendy workouts en virale clips/muziek, fitness tips, grappige/boeiende clips met fitness thema, challenges
    • Interactie: deel reacties op video’s, reageer op comments, gebruik hashtags en populaire geluiden/muziek
  • Hashtags: #fitnesschallenge #fitnesstips #workout #personaltrainer #getfit

YouTube

  • Frequentie: 1-2 keer per week
  • Content en inhoud:
    • Lange video's: Uitgebreide workout sessies, voedingsadvies, vlogs, klantverhalen
    • Series: 30-daagse challenges, beginners workouts, specifieke spiergroep trainingen
    • Live sessies: Live trainingen en interactieve Q&A's
    • Thumbnails: Aantrekkelijke en informatieve thumbnails om aandacht te trekken
  • Interactie: beantwoord vragen in de comments, maak community posts (abonnees)

LinkedIn

  • Frequentie: 2-3 keer per week
  • Content en inhoud:
    • Artikelen: blogs en (wetenschappelijke) bijdragen over fitness en gezondheid
    • Updates: successen en mijlpalen, professionele ontwikkelingen, samenwerkingen, delen van actuele inzichten en trends.
    • Netwerken: verbinden met andere professionals, deelname discussiegroepen
    • Video's: Professionele tips en tricks, motivatie, bedrijfscultuur en missie/visie.
  • Interactie: deelname discussies, berichten en reacties op connecties.
 

Betaald adverteren op social

Ook bij betaald adverteren begint het bij het kiezen van de doelstelling voor de campagne en/of advertentie. Doelen om uit te kiezen zjin:

  • Specifieke doelgroep bereiken
  • Leads genereren en conversies verhogen
  • Merkbekendheid vergroten bij een bredere groep
  • Promotie van specifieke diensten, aanbiedingen of evenementen

Daarna is het natuurlijk belangrijk om na te denken over het budget dat je wilt gaan inzetten én te bepalen wanneer jouw campagne of betaalde advertentie succesvol is geweest. Je hebt er immers geld voorover om jouw doelstelling te bereiken. Je hangt een zogenaamde key performance indicator (kpi) aan jouw advertentie of campagne om hier uiteindelijk antwoord op te geven. Door tussentijds te meten, analyseren en optimaliseren behaal je het beste resultaat.

Hieronder een voorbeeld strategie voor betaald adverteren per social media platform/kanaal:

Instagram (Meta) Ads

  • Formaten: stories, carrousel, video (reels) en foto’s > zie toolkit
  • Doelgroepen: gebruik targeting opties zoals leeftijd, locatie, interesses, gedrag
  • Inhoud: oogverblindende visuals, duidelijke CTA's, beperkte tijd aanbiedingen

Facebook (Meta) Ads

  • Formaten: foto, video, carrousel, slideshow, collection ads > zie toolkit
  • Doelgroepen: gedetailleerde targeting, lookalike audiences, retargeting
  • Inhoud: professionele visuals en video's, promoties, inschrijvingen voor nieuwsbrieven of consults

TikTok Ads

  • Formaten: In-feed ads, branded hashtags, branded effects
  • Doelgroepen: Jongere doelgroep, targeting op basis van interesses en gedrag
  • Inhoud: Creatieve en pakkende video's, trendy muziek en effecten, duidelijke CTA's

YouTube Ads

  • Formaten: TrueView in-stream, bumper ads, video discovery ads
  • Doelgroepen: Specifieke targeting op basis van demografie, interesses, zoekgedrag
  • Inhoud: Professionele video's, duidelijke boodschappen, promoties en aanbiedingen

LinkedIn Ads

  • Formaten: sponsored content, InMail, text ads, video ads >. zie toolkit
  • Doelgroepen: professionals, targeting op basis van functie, industrie, senioriteit
  • Inhoud: professionele en informatieve inhoud, case studies, webinars, whitepapers


4 tips voor effectieve social media marketing

In de health- en fitnessbranche is de aanwezigheid op social media geen overbodige luxe, maar pure noodzaak. Of je nu net begint als personal trainer of al jaren in het vak zit, een effectieve social media (kanaal)strategie en het frequent plaatsen van zowel organische als betaalde content, biedt de mogelijkheid om je merk en community te bouwen, nieuwe klanten aan te trekken en je kennis en expertise te delen.

We besluiten deze blog daarom met 4 tips voor effectieve social media marketing:

Tip 1: gebruik organische posts voor..

  • Het opbouwen van een authentieke relatie met je volgers.
  • Het delen van je expertise en waardevolle content zonder directe verkoopintentie.
  • Het stimuleren van interactie en community-building.
Tip 2: gebruik betaalde advertenties voor..
  • Het bereiken van een breder en specifieker publiek.
  • Het promoten van speciale aanbiedingen, nieuwe diensten of evenementen.
  • Het genereren van leads en het stimuleren van directe conversies.
Tip 3: creëer content synergie
  • Zorg ervoor dat je betaalde advertenties aansluiten bij je organische content strategie voor consistentie.
  • Gebruik inzichten uit organische posts (zoals goed presterende content) om effectieve advertentiecampagnes te maken.
Tip 4: Test, analyseer en optimaliseer
  • Monitor regelmatig de prestaties van zowel organische als betaalde inspanningen.
  • Pas je strategie aan op basis van data en inzichten voor maximale effectiviteit.

Gratis social media toolkit en templates

In deze blog heb je kunnen lezen hoe je ervoor zorgt dat je opvalt in de drukke wereld van social media. Om je op weg te helpen met het in praktijk brengen hiervan en het uitwerken van jouw social media game plan, hebben we in onze ‘Get fir for leads’ toolkit voor coaches een social media checklist en templates opgenomen. Wil jij deze toolkit hebben? Klik dan hier om deze gratis aan te vragen en ga aan de slag met:

  • De social media strategie checklist
  • De contentkalender invulsheet
  • De templates voor organische posts
  • De templates voor betaalde advertenties
  • Voorbeelden van social media berichten

Nog geen VYTAL coach? Ontdek dan hoe eenvoudig, schaalbaar en tijdbesparend onze app voor caoches werkt. Klik hier om het 14 dagen gratis te proberen of plan hieronder een online demo. Wij laten je het dan zien!
 





De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit