Bereik je klant en bouw een netwerk op
Als (VYTAL) coach is het cruciaal om niet alleen een geweldige oplossing te hebben voor je klanten, maar ook om deze effectief naar de markt te communiceren. LinkedIn is een geweldig platform om je expertise te delen, je bereik te vergroten en relevant (zakelijk) netwerk op te bouwen. In deze blog deel ik hoe je LinkedIn optimaal kunt inzetten om je coaching business te laten groeien.Wil je meer weten over social media marketing en hoe je effectief (organisch en betaald) kunt posten op Facebook, Instagram en TikTok? Klik dan hier om het blog van Lynn te lezen en download onderaan deze pagina gratis deel 4 van de toolkit.
Waarom LinkedIn?
LinkedIn is nog een platform waar je organisch een netwerk kunt opbouwen door je kennis en visie te delen, zichtbaar te zijn en te connecten met je ideale klanten. Een juiste LinkedIn strategie zorgt voor:
- Bewustwording creëren: maak mensen bewust van een probleem of uitdaging en laat hen weten dat je het (h)erkent en hun kunt helpen bij het oplossen ervan.
- Autoriteit opbouwen: door consistent te zijn en waardevolle content te delen, word je een autoriteit in je niche en ben je on top of mind bij je doelgroep.
- Leads genereren: LinkedIn is een effectief kanaal om (proactief) nieuwe klanten te vinden en je netwerk uit te breiden. Dit kan ook zakelijk zijn, bijvoorbeeld voor partnerships.
- Feedback en leren: gebruik je netwerk om feedback te krijgen en te leren. Je gaat je klant beter begrijpen en je boodschap steeds beter verkondigen.
Op LinkedIn kun je zonder advertenties een groot publiek bereiken. De sleutel is consistentie: post regelmatig en zoek de interactie met je netwerk. Dit helpt niet alleen je zichtbaarheid te vergroten, maar bouwt ook vertrouwen en betrokkenheid op.
Gebruik jouw LinkedIn-profiel als landingspagina
Je LinkedIn-profiel is geen - of in ieder geval niet alleen maar - online CV, het moet een krachtige landingspagina zijn. Hieronder 6 tips om jouw profiel op die manier in te richten en in te zetten:
- Banner: gebruik deze om direct duidelijk te maken waarom mensen je moeten volgen.
- Profielfoto: zorg voor een professionele en duidelijke foto.
- Headline: formuleer een overtuigende belofte die je expertise benadrukt.
- Over-sectie: vertel je oprichters verhaaloprichtersverhaal op een manier die je publiek aanspreekt.
- Ervaring: focus op relevante ervaringen die laten zien welk probleem je oplost.
- Bijdragen en activiteit: wees actief door te posten, liken en reageren.
Wie volgen en uitnodigen?
Hoe je het ook went of keert: LinkedIn draait om volgen en gevolgd worden. Maar, wie moet je dan gaan volgen of uitnodigen? Volg voor jou (en jouw klanten) relevante mensen met een grote volgers database om je boodschap verder te verspreiden door inhoudelijk te reageren op hun posts. Het is een goede en snelle manier om een groter relevant publiek te bereiken.
Daarnaast kun je natuurlijk zelf actief op zoek naar relevante mensen. Gebruik LinkedIn's geavanceerde filtering om deze mensen te vinden en toe te voegen aan je netwerk. Stuur ze een gepersonaliseerde uitnodiging (niet verkopen!) en bouw een relatie op. Je kunt hiervoor ook een handige tool als Apollo.io gebruiken.
Schrijf, plaats en deel je (eigen) inzichten
Regelmatig boeiende content delen is cruciaal om je stem te vinden en je publiek te betrekken. Deel je visie, verhalen van klanten en tip en inzichten. Mensen onthouden verhalen beter dan feiten en cijfers, dus maak je content levendig en inspirerend.
Op zoek naar content inspiratie?
Zorg voor een systeem om continu nieuwe content ideeën te genereren. Maak een longlist met content onderwerpen en maak een longlist met vormen (video, carrousels, documenten en presentaties, posts met tekst, posts met afbeeldingen of infographics, polls) en verschillende tone-of-voices en stijlen (actiegericht, motiverend, analytisch, lijstjes, quotes etc) van content. Combineer beide longlisten en je hebt eindeloos veel content inspiratie voor de nabije toekomst!
Heb je even geen inspiratie? Dan brengt dit je misschien op ideëen:
- Kijk naar reacties op posts (van jezelf en anderen), dit geeft je talloze nieuwe content ideeën
- Gebruik tools, zoals ChatGPT om writer's block te overwinnen
- Hergebruik content: plaats oude posts na een tijdje opnieuw, maar met een andere insteek
- Accountability partner: zoek iemand binnen je team - als je dat hebt - die je (mede)verantwoordelijk houdt voor je contentplanning. Gedeelde smart is halve smart!
How to: opvallen op LinkedIn
In de drukke LinkedIn-tijdlijn moet je opvallen. Het eerste doel is mensen doen stoppen met scrollen en je post te laten lezen. De eerste zin van je post is daarom cruciaal, deze moet triggeren om te stoppen met scrollen en de post open te kllikken en volledig te lezen. Een zogenaamde scroll stopper. Deze moet dus niet alleen informatie van aard zijn, maar ook prikkelend en engaging.
Door de bovenstaande strategie en tactiek toe te passen, kun je LinkedIn effectief gebruiken om je coaching business te laten groeien. Wil je hier zelf mee aan de slag? Download dan gratis de VYTAL Toolkit voor coaches. Hierin zit ook een template voor het posten van zakelijke LinkedIn bijdragen.
Een laatste reminder van mijn kant: als je net begint op en met Linkedin, houd het dan vooral vol. Het is echt een lange termijn strategie. Anders wil je er niet aan beginnen en/of je kostbare tijd en energie er aan besteden.. Het lijkt wat dat betreft op wat jij aan jouw eigen klanten verkoopt: als je jouw doel(en) wilt bereiken, dan zal je hard moeten werken. Consistency is key!
Succes :)