Boost je voedingscoaching

5 min lezen 05-09-2024
Boost je voedingscoaching
Femke Wassing-Wijnja
Femke Wassing-Wijnja

Maak impact met persoonlijk voedingsadvies dat werkt!

Als coach werk je dagelijks met mensen die elk hun eigen unieke doelen hebben. Misschien heb je klanten zoals Eva, een drukke moeder van 38 die graag wat kilo’s wil kwijtraken maar moeite heeft om consistent te blijven. Of Tim, een fanatieke sportschool bezoeker van 25 die graag spiermassa wil opbouwen, maar worstelt met zijn voedingsinname. Wat deze klanten gemeen hebben, is dat ze beiden op zoek zijn naar begeleiding die werkt voor hun specifieke situatie.

The key? Een persoonlijke benadering en een uitgebreid voedingsadvies dat verder gaat dan algemene richtlijnen. Gepersonaliseerd voedingsadvies, gebaseerd op een goede intake, is wat echt het verschil kan maken. In deze blog bespreken we hoe jij als coach de juiste tools kunt gebruiken om je klanten te begeleiden, zodat zij hun doelen kunnen bereiken met een plan dat aansluit op hun leven.

Een goed intakeproces is onmisbaar

Succesvolle coaching begint met een goede en uitgebreide intake. Begin met het einde voor ogen. Daarom is de intake van een nieuwe klant niet gewoon even een formaliteit, maar  de basis een succesvol coachingsproces én het bereiken van het doel. Dit maakt dat het intakeproces of -gesprek onmisbaar is. Maar, wat moet je precies weten van je klant om een voedingsplan op maat te maken en hem of haar te voorzien van het juiste voedingsadvies?  Laten we eens kijken naar de belangrijkste onderdelen* van de intake.

Ben jij al een VYTAL coach? Dan hebben we notities gemaakt met hoe je dit met behulp van onze app en coachomgeving kunt toepassen.

Stap 1: verzamelen van basisinformatie

Het verzamelen van basisinformatie zoals geboortedatum, geslacht, lengte en activiteitsniveau zijn nodig voor het bepalen van de hoeveelheid energie die jouw klant dagelijks verbruikt. Dit helpt jou als coach bij het berekenen van de caloriebehoefte, zowel voor het behouden, verliezen van of aankomen in gewicht. Of je klant nu een zittend beroep heeft of juist intensief traint, elk detail telt! 

VYTAL Note📝: Klanten hebben vaak de neiging om hun activiteitsniveau te overschatten en hun calorie-inname te onderschatten. Het is dus belangrijk om dit realistisch in kaart te brengen voor een accuraat voedingsplan.

Met deze informatie kun je de PAL-waarde (Physical Activity Level) inschatten, waarmee je een nauwkeurige berekening maakt van hun energiebehoefte. Dit is de eerste stap richting een effectief voedingsplan.

Begin met het einde voor ogen en ga voor langdurig resultaat

Stap 2: huidige situatie en leefstijl

Naast basisinformatie is het belangrijk om het huidige gewicht en het streefgewicht van je klant te kennen. Dit helpt bij het bepalen van de energiebalans: moet er een calorie tekort of -overschot worden gecreëerd? En hoeveel?

Een vrouw die wil afvallen, zoals Eva, heeft een ander plan nodig dan een man zoals Tim die spiermassa wil opbouwen. Voor Eva richten we ons op een calorietekort, waarbij we letten op voldoende voedingsstoffen om energiek te blijven. Voor Tim creëren we een calorisch overschot, waarbij eiwitten en koolhydraten centraal staan om zijn spiergroei te ondersteunen.

Houdt personal training en coaching ‘personal’

We noemen het niet voor niets ‘personal’ training. Dus houd jouw coaching en begeleiding ook persoonlijk. Kies je voor een digitale werkvorm of online voedingscoaching? Dan is het nog steeds net zo belangrijk om advies op maat te bieden en gepersonaliseerde schema’s en plannen te maken.

Stap 3: dieetvoorkeuren en eetmomenten

Het is daarom erg belangrijk om te vragen naar de dieetvoorkeuren, eetwensen en mogelijke allergieën of intoleranties van je klant. Niet iedereen volgt dezelfde routine of heeft dezelfde smaak. Misschien houdt je klant van meerdere kleine maaltijden per dag, of juist van drie grote maaltijden. Vraagt je klant om een vegetarisch of koolhydraatarm dieet? Of moeten bepaalde ingrediënten worden uitgesloten vanwege allergieën of intoleranties, zoals lactose of gluten? Het is belangrijk dat het voedingsplan niet alleen werkt, maar ook past bij het gezondsheidsdoel en de leefstijl van de klant. 

VYTAL Note📝: wanneer je ingrediënten uitsluit in de VYTAL app, kies dan voor alle vormen van dit ingrediënt (denk aan vers en diepvries). 

Wanneer je een plan opstelt dat aansluit bij de voorkeuren en beperkingen van je klant, verhoog je de kans dat het ook daadwerkelijk vol te houden is. Je wil immers dat je klant niet alleen zijn doelen bereikt, maar deze leefstijl ook op lange termijn volhoudt.

Stap 4: een gepersonaliseerd voedingsplan

Nu je de benodigde informatie hebt verzameld, is het tijd om een plan op te stellen dat zowel praktisch als effectief is. Dit is waar je als coach écht het verschil kunt maken.

3 tips voor effectieve voedingsschema’s

Hieronder geven we je 3 tips om effectieve gepersonaliseerde voedingsschema op te stellen:

  1. Calorieën en macronutriënten balanceren: voor klanten die willen afvallen, stel je een calorietekort in dat groot genoeg is om progressie te boeken, maar klein genoeg om honger en energietekort te vermijden. Voor klanten die spiermassa willen opbouwen, zorg je voor een calorisch overschot dat hen ondersteunt in hun trainingen, zonder dat het leidt tot ongewenste vettoename.

VYTAL Note📝: Als coach kun je verschillende macro verdelingen instellen, maar je hebt ook de mogelijkheid om zelf aanpassingen te doen met specifieke percentages en grammen.

  1. Voeding die werkt in het dagelijks leven: of je klant nu een drukke werkweek heeft of intensief traint, het voedingsplan moet uitvoerbaar zijn. Dit betekent maaltijden en tussendoortjes die passen in hun routine, makkelijk zijn om voor te bereiden en afgestemd zijn op hun voorkeuren.

VYTAL Note📝: Binnen VYTAL is het mogelijk om als coach dagen van het voedingsschema voor je klant naar andere dagen te kopiëren. Ook is het mogelijk om bepaalde maaltijden vast te zetten voor specifieke dagen in de week. Daarnaast kan de dieetvoorkeur “makkelijk” worden aangevinkt voor het hele eetschema of per eetmoment. 

  1. Educate and empower: leg uit waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt in hun plan. Waarom deze hoeveelheid eiwitten? Waarom dit aantal maaltijden? Als je klanten begrijpt hoe hun voeding bijdraagt aan hun doelen, zullen ze gemotiveerder zijn om zich eraan te houden.

Til je voedingscoaching naar een hoger niveau met VYTAL!

Wil je jouw (voedings)coaching naar een hoger niveau tillen? Ontdek dan hoe je met VYTAL persoonlijke voedingsschema’s kunt genereren en jouw klanten kunt voorzien van een voedingsadvies op maat. VYTAL voor coaches biedt alle tools om jouw klanten te voorzien van de juiste begeleiding op het gebied van voeding, beweging en mindset. Zo bereikt jouw klant gegarandeerd zijn of haar doel en til jij jouw coaching naar een hoger niveau!

De highlights van de VYTAL voedingsmodule voor coaches:

  • Efficiënt: bied meer dan alleen training met voedingsadvies en eetschema’s op maat.

  • Schaalbaar: begeleid meerdere klanten tegelijkertijd en blijf toch persoonlijk.

  • Tijdbesparend: zet in no-time voedingsschema’s en trainingsplannen klaar via de app en ga voor een hybride vorm van coaching. Zo verzamel en verwerk je gegevens via het digitale intakeformulier en communiceer je direct met jouw klanten via de chatfunctie. Zo houd jij meer tijd over voor jouw expertise: personal training en coaching!

Zet vandaag de stap naar succes – voor jezelf én voor je klanten – door te werken met de VYTAL app. Want uiteindelijk gaat het niet om zomaar een plan, maar om het bieden van begeleiding die blijvende resultaten oplevert. 💪





De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit