Kom je sneller aan wanneer je na 8 uur ’s avonds nog eet?

5 min lezen 12-10-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


Alles wat je na 8 uur ’s avonds eet wordt meteen omgezet in vet. Tenminste, dat is wat je nog regelmatig hoort. Maar wat is hiervan waar? Kom je inderdaad sneller aan in gewicht door ’s avonds laat nog te eten? Wij gingen op zoek naar antwoorden.

Energiebalans is leidend

Bij het afvallen in gewicht is de energiebalans leidend. Dit wil zeggen dat je minder energie en dus calorieën binnen moet krijgen dan je verbruikt om af te kunnen vallen. Op basis hiervan zou je kunnen concluderen dat het niet uitmaakt op welk tijdstip je deze calorieën binnenkrijgt. Als je energiebehoefte op 2000 calorieën ligt en je neemt dagelijks 1800 calorieën in, dan zou je verwachten dat je na verloop van tijd een afname in gewicht zult zien. Ook wanneer je een gedeelte van deze calorieën later op de avond zou nemen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het goed is voor je spieraanmaak om nog een eiwitrijke snack te nemen voordat je gaat slapen. Maar waar komt het dan vandaan dat je na 8 uur ’s avonds beter niks meer kunt eten?

Energieverbranding tijdens de avond en nacht

Ook na 8 uur ’s avonds gaat je lichaam door met het verbranden van energie. Je lichaam heeft namelijk ook in de avond en tijdens de nacht energie nodig om alle lichaamsprocessen op gang te houden. Waarschijnlijk denken mensen dat ze zwaarder worden van het eten in de avond, omdat veel mensen in de avond ook nog veel calorieën binnenkrijgen. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat 45% van de dagelijkse energie-inname bestaat uit de avondmaaltijd en snacks die in de avond genomen worden. Er zijn studies die laten zien dat er een grotere kans is op het ontstaan van overgewicht wanneer je een groot gedeelte van je totale energie-inname nog in de avond eet. Echter is er nog te weinig onderzoek gedaan om dit daadwerkelijk vast te kunnen stellen.

Hoe is dit te verklaren?

Er zijn dus aanwijzingen dat het eten laat in de avond wel invloed kan hebben op je gewicht. Met name bij mensen met een verstoord dag- en nachtritme (bijvoorbeeld door nachtdiensten). Dit verstoorde dag- nachtritme is mogelijk een oorzaak voor de toename in gewicht over een langere periode. Door dit verstoorde ritme worden de hormonen die zorgen voor honger en verzadiging ook verstoord, waardoor de kans op overeten groter wordt. Ook reageert het lichaam anders op voedsel dat ’s nachts verteerd moet worden in vergelijking met voeding dat overdag wordt verteerd. Kort gezegd staat de vet- en glucoseverbranding ’s nachts op een lager pitje.

Kun je na 8 uur gewoon blijven eten?

Er is op dit moment nog te weinig onderzoek gedaan om harde conclusies te trekken over of je aankomt in gewicht door te eten in de avond en de nacht. Er zijn wel aanwijzingen dat een verstoord dag-nachtritme niet bevorderlijk is voor gewichtsverlies. Het lijkt erop dat je lichaam anders reageert op voedsel tijdens de nacht dan overdag. Wil je in de avond toch wat eten? Kies dan voor een licht verteerbare maaltijd, zoals kwark, yoghurt of fruit. Is het erg om je avondmaaltijd na 8 uur ’s avonds te nemen? Nee, maar neem liever geen volledige avondmaaltijd net voordat je gaat slapen.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

De stappen van gedragsverandering Mindset Leestijd: 6 min

De stappen van gedragsverandering

Het aanleren van nieuwe gewoontes, hoe doe je dat nu eigenlijk? Mindset Leestijd: 6 min

Het aanleren van nieuwe gewoontes,...

Hoeveel eiwitten heb je nodig als je sport? Voeding Leestijd: 5 min

Hoeveel eiwitten heb je nodig als j...

Kom je sneller aan wanneer je na 8 uur ’s avonds nog eet? Voeding Leestijd: 5 min

Kom je sneller aan wanneer je na 8...

Beter slapen door een slaap wearable, of toch niet..? Mindset Leestijd: 6 min

Beter slapen door een slaap wearabl...

Je dromen realiseren met manifesteren Mindset Leestijd: 4 min

Je dromen realiseren met manifester...

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Meer tonen >>