Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica

4 min lezen 16-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


De gezondheid van je darmen heeft invloed op je hele lichaam. Wanneer je last hebt van je darmen is de kans groot dat jij je een stuk minder fit voelt dan eigenlijk zou moeten. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij je darmgezondheid. Denk hierbij aan stress, beweging, roken, maar ook voeding speelt een rol. Door producten met prebiotica of probiotica  te nemen, kun je de darmgezondheid verbeteren. Maar wat zijn pre- en probiotica eigenlijk?

Balans in je darmen

In je darmen bevinden zich tal van micro-organismen (bacteriën, schimmels en gisten) die je darmgezondheid regelen. Dit wordt ook wel je darm microbioom of darmflora genoemd. Het is belangrijk dat er een balans is tussen de ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën in de darm. Wanneer deze balans is verstoord kun je klachten ervaren.  Denk hierbij bijvoorbeeld obstipatie, maar de darmgezondheid speelt ook een rol bij je immuunsysteem.

Je darmen voeden met prebiotica

Prebiotica is een verzamelnaam voor stoffen die de groei van bepaalde bacteriesoorten in het lichaam bevorderen. Vaak wordt er bij prebiotica aan supplementen gedacht, maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Prebiotica krijg je namelijk met normale voeding binnen door het eten van groente, fruit, volkoren graanproducten, peulvruchten en noten. De voedingsvezels in deze producten stimuleren de groei van bepaalde bacteriën in de dikke darm. Deze voedingsvezels worden niet door ons lichaam verteerd, maar worden door de bacteriën in de darm afgebroken en gebruikt als voedsel.

Probiotica in voeding

Waar prebiotica dienen als voeding voor de bacteriën in de darm, zijn probiotica levende micro-organismen die de verscheidenheid en het aantal bacteriën in de darm kan vergroten. Het is goed voor je gezondheid om veel verschillende soorten bacteriën in je darm te hebben. Wanneer probiotica in voldoende hoeveelheden geconsumeerd worden heeft dit dus een positief effect op je darmgezondheid. Probiotica zijn als supplement verkrijgbaar, maar over de werkzaamheid van deze supplementen is nog weinig wetenschappelijk bewijs beschikbaar. Probiotica kun je ook terugvinden in gefermenteerde producten, zoals yoghurt, kefir, zuurdesembrood, kimchi, zuurkool of brie.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

De kracht van tevredenheid Mindset Leestijd: 4 min

De kracht van tevredenheid

Waarom is het belangrijk om niet te veel buikvet te hebben? Voeding Leestijd: 4 min

Waarom is het belangrijk om niet te...

10 tussendoortjes onder de 100 calorieën! Voeding Leestijd: 3 min

10 tussendoortjes onder de 100 calo...

Core stability: wat is het en hoe kun je het trainen? Beweging Leestijd: 4 min

Core stability: wat is het en hoe k...

Werk jij in onregelmatige diensten? Volg dan deze voedingstips! Voeding Leestijd: 5 min

Werk jij in onregelmatige diensten?...

Dry January, doe jij eraan mee? Voeding Leestijd: 4 min

Dry January, doe jij eraan mee?

Een goede start van je dag. Ontwikkel een ochtendroutine die bij je past. Mindset Leestijd: 4 min

Een goede start van je dag. Ontwikk...

Verbrand je meer calorieën als je niks eet na je workout? Beweging Leestijd: 4 min

Verbrand je meer calorieën als je n...

Waarom jij zou moeten starten met journaling Mindset Leestijd: 5 min

Waarom jij zou moeten starten met j...

Groente van het seizoen. De lekkerste wintergroenten! Voeding Leestijd: 4 min

Groente van het seizoen. De lekkers...

Hoe jij blogs kunt inzetten voor je bedrijf Coaching Leestijd: 5 min

Hoe jij blogs kunt inzetten voor je...

Goede voornemens voor 2023! Mindset Leestijd: 4 min

Goede voornemens voor 2023!

Wat is het verschil tussen compound en isolatie oefeningen? Beweging Leestijd: 3 min

Wat is het verschil tussen compound...

Hoe het nemen van een koud bad je spiergroei kan beïnvloeden Beweging Leestijd: 6 min

Hoe het nemen van een koud bad je s...

Kerst zonder stress. Zo plan jij je kerstdiner! Voeding Leestijd: 4 min

Kerst zonder stress. Zo plan jij je...

Vegetarisch gourmetten doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Vegetarisch gourmetten doe je zo!

Zo organiseer jij een gezellige winter barbecue! Voeding Leestijd: 3 min

Zo organiseer jij een gezellige win...

Verbeter je sportprestaties met creatine. Zo werkt het. Beweging Leestijd: 6 min

Verbeter je sportprestaties met cre...

Zo blijf jij fit deze winter! 6 tips om ook in de winter te blijven sporten. Beweging Leestijd: 4 min

Zo blijf jij fit deze winter! 6 tip...

Wat zijn binaural beats en hoe werken ze? Mindset Leestijd: 4 min

Wat zijn binaural beats en hoe werk...

Slapend werken aan je immuunsysteem Mindset Leestijd: 5 min

Slapend werken aan je immuunsysteem

Hoe zwaar zijn push-ups? Beweging Leestijd: 4 min

Hoe zwaar zijn push-ups?

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van onverzadigde vetten? Voeding Leestijd: 3 min

Wat zijn de gezondheidsvoordelen va...

Lekker en bewust genieten tijdens Sinterklaas Voeding Leestijd: 4 min

Lekker en bewust genieten tijdens S...

Gezond en betaalbaar boodschappen doen Voeding Leestijd: 4 min

Gezond en betaalbaar boodschappen d...

Meer tonen >>