Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica

4 min lezen 16-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


De gezondheid van je darmen heeft invloed op je hele lichaam. Wanneer je last hebt van je darmen is de kans groot dat jij je een stuk minder fit voelt dan eigenlijk zou moeten. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij je darmgezondheid. Denk hierbij aan stress, beweging, roken, maar ook voeding speelt een rol. Door producten met prebiotica of probiotica  te nemen, kun je de darmgezondheid verbeteren. Maar wat zijn pre- en probiotica eigenlijk?

Balans in je darmen

In je darmen bevinden zich tal van micro-organismen (bacteriën, schimmels en gisten) die je darmgezondheid regelen. Dit wordt ook wel je darm microbioom of darmflora genoemd. Het is belangrijk dat er een balans is tussen de ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën in de darm. Wanneer deze balans is verstoord kun je klachten ervaren.  Denk hierbij bijvoorbeeld obstipatie, maar de darmgezondheid speelt ook een rol bij je immuunsysteem.

Je darmen voeden met prebiotica

Prebiotica is een verzamelnaam voor stoffen die de groei van bepaalde bacteriesoorten in het lichaam bevorderen. Vaak wordt er bij prebiotica aan supplementen gedacht, maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Prebiotica krijg je namelijk met normale voeding binnen door het eten van groente, fruit, volkoren graanproducten, peulvruchten en noten. De voedingsvezels in deze producten stimuleren de groei van bepaalde bacteriën in de dikke darm. Deze voedingsvezels worden niet door ons lichaam verteerd, maar worden door de bacteriën in de darm afgebroken en gebruikt als voedsel.

Probiotica in voeding

Waar prebiotica dienen als voeding voor de bacteriën in de darm, zijn probiotica levende micro-organismen die de verscheidenheid en het aantal bacteriën in de darm kan vergroten. Het is goed voor je gezondheid om veel verschillende soorten bacteriën in je darm te hebben. Wanneer probiotica in voldoende hoeveelheden geconsumeerd worden heeft dit dus een positief effect op je darmgezondheid. Probiotica zijn als supplement verkrijgbaar, maar over de werkzaamheid van deze supplementen is nog weinig wetenschappelijk bewijs beschikbaar. Probiotica kun je ook terugvinden in gefermenteerde producten, zoals yoghurt, kefir, zuurdesembrood, kimchi, zuurkool of brie.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Meer tonen >>