Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm?

5 min lezen 01-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


Het ketogeen dieet en het koolhydraatarm dieet zijn beide populair. Beide diëten gaan uit van het principe om minder koolhydraten binnen te krijgen en op deze manier minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel te veroorzaken. Ook worden deze diëten toegepast om de vetverbranding te stimuleren en als manier om af te vallen. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee diëten? En waar moet je op letten als je koolhydraatarm of ketogeen wilt gaan eten? We vertellen je er meer over.

Keto en koolhydraatarm in het kort

In principe is een dieet koolhydraatarm wanneer je minder dan 130 gram koolhydraten per dag binnen krijgt. Wanneer je ‘normaal’ eet, volgens de Schijf van Vijf, zit je ongeveer rond de 250 gram koolhydraten per dag. Als je de koolhydraatinname nog verder gaat verlagen, maximaal 50 gram koolhydraten per dag, dan zit je op een ketogeen dieet. Eigenlijk is ketogeen dus een strengere vorm van koolhydraatarm.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn één van de drie macronutriënten. Ze geven het lichaam energie en koolhydraatrijke producten bevatten ook veel andere voedingsstoffen. Producten waar veel koolhydraten in zitten zijn bijvoorbeeld pasta, brood, rijst en aardappelen. Ons voedingspatroon is over het algemeen hoog in koolhydraten, namelijk zo’n 55-60% van onze voeding bestaat uit koolhydraten. Wanneer je koolhydraten eet, worden deze omgezet in glucose. Glucose komt in de bloedbaan terecht waardoor je een piek krijgt in je bloedsuikerspiegel. Dit is voor het lichaam een teken om insuline aan te maken. Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat glucose uit het bloed kan worden opgenomen in de cel. In de cel kunnen koolhydraten worden gebruikt voor de omzetting tot energie. Het lichaam is zo gebouwd dat het de voorkeur geeft aan de verbranding van koolhydraten voor de omzetting tot energie boven de verbranding van vet. De verbranding van vet naar energie is namelijk langzamer en kost meer energie voor het lichaam. Wanneer je veel producten eet met simpele koolhydraten, kun je gemakkelijk je schommelingen in je bloedsuiker voelen. Je merkt dit doordat je vlak na je maaltijd goed en energierijk voelt, maar dat dit even later zakt en je in een soort dip komt. Wanneer je veel volkorenproducten eet en vet of eiwit aan je maaltijd toevoegt, zul je minder last hebben van deze schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

Waarom koolhydraatarm of ketogeen?

Wanneer je koolhydraatarm eet en je dus minder koolhydraten binnen krijgt, zul je minder pieken krijgen in je bloedsuikerspiegel. Ook zal je lichaam wat meer vetten moeten verbranden om energie vrij te maken. Bij het ketogeen dieet gaat je lichaam nog meer over op de vetverbranding. Je lichaam gaat dan vanuit vet ketonen maken. Deze ketonen kan je lichaam ook weer gebruiken als brandstof. Mensen die een ketogeen dieet volgen merken dat zij vaak een betere concentratie hebben, minder hongergevoel, een stabielere bloedsuikerspiegel en dat dit kan helpen bij het afvallen. Het nadeel van een ketogeen dieet is dat het lastig is vol te houden op de lange termijn. Ook is er een grotere kans dat je bepaalde voedingsstoffen onvoldoende binnen krijgt, denk bijvoorbeeld aan vitamines uit fruit. Daarom kiezen veel mensen liever voor een koolhydraatarm dieet.

Is het koolhydraatarm dieet of ketogeen dieet wat voor jou?

Het is erg afhankelijk van je persoonlijke situatie of een koolhydraatarm of ketogeen dieet wat voor je is. Ben jij dol op boterhammen, aardappelen en eet je dagelijks minimaal drie stuks fruit? Dan is de stap naar koolhydraatarm of ketogeen wel erg groot. Maakt het jou niet zoveel uit of je muesli of noten in je kwark doet en vind je een salade met kip net zo lekker als een paar boterhammen met vleeswaren? Dan is de overstap een stuk minder groot. Ook kan het om medische redenen af te raden zijn om een koolhydraatarm of ketogeen dieet te volgen. Het is daarom verstandig om advies over jouw persoonlijke situatie in te winnen bij een diëtist of specialist.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

De kracht van tevredenheid Mindset Leestijd: 4 min

De kracht van tevredenheid

Waarom is het belangrijk om niet te veel buikvet te hebben? Voeding Leestijd: 4 min

Waarom is het belangrijk om niet te...

10 tussendoortjes onder de 100 calorieën! Voeding Leestijd: 3 min

10 tussendoortjes onder de 100 calo...

Core stability: wat is het en hoe kun je het trainen? Beweging Leestijd: 4 min

Core stability: wat is het en hoe k...

Werk jij in onregelmatige diensten? Volg dan deze voedingstips! Voeding Leestijd: 5 min

Werk jij in onregelmatige diensten?...

Dry January, doe jij eraan mee? Voeding Leestijd: 4 min

Dry January, doe jij eraan mee?

Een goede start van je dag. Ontwikkel een ochtendroutine die bij je past. Mindset Leestijd: 4 min

Een goede start van je dag. Ontwikk...

Verbrand je meer calorieën als je niks eet na je workout? Beweging Leestijd: 4 min

Verbrand je meer calorieën als je n...

Waarom jij zou moeten starten met journaling Mindset Leestijd: 5 min

Waarom jij zou moeten starten met j...

Groente van het seizoen. De lekkerste wintergroenten! Voeding Leestijd: 4 min

Groente van het seizoen. De lekkers...

Hoe jij blogs kunt inzetten voor je bedrijf Coaching Leestijd: 5 min

Hoe jij blogs kunt inzetten voor je...

Goede voornemens voor 2023! Mindset Leestijd: 4 min

Goede voornemens voor 2023!

Wat is het verschil tussen compound en isolatie oefeningen? Beweging Leestijd: 3 min

Wat is het verschil tussen compound...

Hoe het nemen van een koud bad je spiergroei kan beïnvloeden Beweging Leestijd: 6 min

Hoe het nemen van een koud bad je s...

Kerst zonder stress. Zo plan jij je kerstdiner! Voeding Leestijd: 4 min

Kerst zonder stress. Zo plan jij je...

Vegetarisch gourmetten doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Vegetarisch gourmetten doe je zo!

Zo organiseer jij een gezellige winter barbecue! Voeding Leestijd: 3 min

Zo organiseer jij een gezellige win...

Verbeter je sportprestaties met creatine. Zo werkt het. Beweging Leestijd: 6 min

Verbeter je sportprestaties met cre...

Zo blijf jij fit deze winter! 6 tips om ook in de winter te blijven sporten. Beweging Leestijd: 4 min

Zo blijf jij fit deze winter! 6 tip...

Wat zijn binaural beats en hoe werken ze? Mindset Leestijd: 4 min

Wat zijn binaural beats en hoe werk...

Slapend werken aan je immuunsysteem Mindset Leestijd: 5 min

Slapend werken aan je immuunsysteem

Hoe zwaar zijn push-ups? Beweging Leestijd: 4 min

Hoe zwaar zijn push-ups?

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van onverzadigde vetten? Voeding Leestijd: 3 min

Wat zijn de gezondheidsvoordelen va...

Lekker en bewust genieten tijdens Sinterklaas Voeding Leestijd: 4 min

Lekker en bewust genieten tijdens S...

Gezond en betaalbaar boodschappen doen Voeding Leestijd: 4 min

Gezond en betaalbaar boodschappen d...

Meer tonen >>