Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm?

5 min lezen 01-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


Het ketogeen dieet en het koolhydraatarm dieet zijn beide populair. Beide diëten gaan uit van het principe om minder koolhydraten binnen te krijgen en op deze manier minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel te veroorzaken. Ook worden deze diëten toegepast om de vetverbranding te stimuleren en als manier om af te vallen. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee diëten? En waar moet je op letten als je koolhydraatarm of ketogeen wilt gaan eten? We vertellen je er meer over.

Keto en koolhydraatarm in het kort

In principe is een dieet koolhydraatarm wanneer je minder dan 130 gram koolhydraten per dag binnen krijgt. Wanneer je ‘normaal’ eet, volgens de Schijf van Vijf, zit je ongeveer rond de 250 gram koolhydraten per dag. Als je de koolhydraatinname nog verder gaat verlagen, maximaal 50 gram koolhydraten per dag, dan zit je op een ketogeen dieet. Eigenlijk is ketogeen dus een strengere vorm van koolhydraatarm.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn één van de drie macronutriënten. Ze geven het lichaam energie en koolhydraatrijke producten bevatten ook veel andere voedingsstoffen. Producten waar veel koolhydraten in zitten zijn bijvoorbeeld pasta, brood, rijst en aardappelen. Ons voedingspatroon is over het algemeen hoog in koolhydraten, namelijk zo’n 55-60% van onze voeding bestaat uit koolhydraten. Wanneer je koolhydraten eet, worden deze omgezet in glucose. Glucose komt in de bloedbaan terecht waardoor je een piek krijgt in je bloedsuikerspiegel. Dit is voor het lichaam een teken om insuline aan te maken. Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat glucose uit het bloed kan worden opgenomen in de cel. In de cel kunnen koolhydraten worden gebruikt voor de omzetting tot energie. Het lichaam is zo gebouwd dat het de voorkeur geeft aan de verbranding van koolhydraten voor de omzetting tot energie boven de verbranding van vet. De verbranding van vet naar energie is namelijk langzamer en kost meer energie voor het lichaam. Wanneer je veel producten eet met simpele koolhydraten, kun je gemakkelijk je schommelingen in je bloedsuiker voelen. Je merkt dit doordat je vlak na je maaltijd goed en energierijk voelt, maar dat dit even later zakt en je in een soort dip komt. Wanneer je veel volkorenproducten eet en vet of eiwit aan je maaltijd toevoegt, zul je minder last hebben van deze schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

Waarom koolhydraatarm of ketogeen?

Wanneer je koolhydraatarm eet en je dus minder koolhydraten binnen krijgt, zul je minder pieken krijgen in je bloedsuikerspiegel. Ook zal je lichaam wat meer vetten moeten verbranden om energie vrij te maken. Bij het ketogeen dieet gaat je lichaam nog meer over op de vetverbranding. Je lichaam gaat dan vanuit vet ketonen maken. Deze ketonen kan je lichaam ook weer gebruiken als brandstof. Mensen die een ketogeen dieet volgen merken dat zij vaak een betere concentratie hebben, minder hongergevoel, een stabielere bloedsuikerspiegel en dat dit kan helpen bij het afvallen. Het nadeel van een ketogeen dieet is dat het lastig is vol te houden op de lange termijn. Ook is er een grotere kans dat je bepaalde voedingsstoffen onvoldoende binnen krijgt, denk bijvoorbeeld aan vitamines uit fruit. Daarom kiezen veel mensen liever voor een koolhydraatarm dieet.

Is het koolhydraatarm dieet of ketogeen dieet wat voor jou?

Het is erg afhankelijk van je persoonlijke situatie of een koolhydraatarm of ketogeen dieet wat voor je is. Ben jij dol op boterhammen, aardappelen en eet je dagelijks minimaal drie stuks fruit? Dan is de stap naar koolhydraatarm of ketogeen wel erg groot. Maakt het jou niet zoveel uit of je muesli of noten in je kwark doet en vind je een salade met kip net zo lekker als een paar boterhammen met vleeswaren? Dan is de overstap een stuk minder groot. Ook kan het om medische redenen af te raden zijn om een koolhydraatarm of ketogeen dieet te volgen. Het is daarom verstandig om advies over jouw persoonlijke situatie in te winnen bij een diëtist of specialist.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Meer tonen >>