Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten?

5 min lezen 28-07-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Misschien is het wel een van de meest voorkomende klachten bij sporters: buikpijn of darmproblemen. Behalve dat het ontzettend onhandig kan zijn, betekent het vaak ook verminderde prestaties. Zonde, want deze klachten kunnen vaak voorkomen worden. Wil je weten hoe? Je leest het in deze blog.

Hoe ontstaan darmklachten tijdens het sporten?

Darmklachten ontstaan meestal doordat er verkeerde voeding of een verkeerde hoeveelheid voeding zich in de darmen bevindt. Tijdens het sporten heeft het lichaam de focus op het uitvoeren van de sport: het aansturen van je spieren, je ademhaling en het vrijmaken van energie bijvoorbeeld. Hierdoor besteedt het lichaam veel minder aandacht aan de vertering. Doordat het lichaam zich minder focust op de vertering tijdens het sporten, kunnen er darmklachten ontstaan.

Voorbereiding is key

Het hebben van buikpijn of darmklachten tijdens het sporten kan met verschillende factoren te maken hebben. Een goede voorbereiding doet wonderen als het gaat om het voorkomen van darmklachten. We hebben het dan niet alleen over de paar uur voor een sportevenement. Nee, eigenlijk begint de voorbereiding al dagen of weken van tevoren. Je kunt je darmen namelijk ook ‘trainen’. Dit doe je door in de weken of dagen voorafgaand aan een sportevenement al de producten te gebruiken die je tijdens het evenement ook wilt gaan nemen. Wanneer je namelijk tijdens je trainingen nooit gebruik maakt van sportdrank of sportgel en dit tijdens een wedstrijd wel ineens gaat doen, zijn je darmen hier niet op voorbereid. Ze kunnen de grote hoeveelheid suikers niet in een keer verwerken en daar komt de buikpijn al om te hoek kijken.

De juiste timing

Wanneer je darmklachten wilt voorkomen doe je er goed aan om niet vlak voor een sportevenement een grote maaltijd naar binnen te werken. Ook hierbij geldt weer dat de darmen deze grote hoeveelheid voedsel niet kunnen verwerken, wanneer je aan het sporten bent. Neem 2-3 uur voor het sporten de laatste grote maaltijd. Om je energie vlak voordat je begint nog aan te vullen kun je een kleine koolhdyraatrijke snack nemen. Denk bijvoorbeeld aan een banaan of een handje druiven.

Welke producten kun je beter vermijden?

Over het algemeen geldt dat ‘simpele’ koolhydraten het best verteerbaar zijn tijdens het sporten. Deze koolhydraten zitten dan ook bijvoorbeeld in een sportdrank of sportgel. Tijdens het sporten wil je lichaam ook het liefst koolhydraten gebruiken als brandstof en deze kunnen snel worden verteerd. Producten die je beter kunt vermijden zijn vetrijke, eiwitrijke en vezelrijke producten. Deze producten worden namelijk langzaam verteerd, waardoor dit tijdens het sporten klachten kan geven. Neem dus liever geen volkorenboterham met avocado en 48+ kaas vlak voordat je gaat sporten, maar kies liever voor een banaan of een krentenbol.

Houd je doel in je achterhoofd

Het nemen van ‘simpele’ koolhydraten vlak voor en tijdens een sportevenement zijn niet altijd noodzakelijk. Wanneer je recreatief een half uurtje gaat hardlopen, met als doel om calorieën te verbranden om af te vallen, kun je dit prima wanneer je 2 uur van tevoren je lunch hebt genomen. Wil je zo snel mogelijk de langste afstand afleggen in dat half uur? Dan doe je er wellicht wel goed aan om nog wat extra energie tot je te nemen vlak voor je training. Houd je doel in je achterhoofd en bekijk kritisch op welke momenten je wel of niet iets extra’s nodig hebt.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>