Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten?

5 min lezen 28-07-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

Misschien is het wel een van de meest voorkomende klachten bij sporters: buikpijn of darmproblemen. Behalve dat het ontzettend onhandig kan zijn, betekent het vaak ook verminderde prestaties. Zonde, want deze klachten kunnen vaak voorkomen worden. Wil je weten hoe? Je leest het in deze blog.

Hoe ontstaan darmklachten tijdens het sporten?

Darmklachten ontstaan meestal doordat er verkeerde voeding of een verkeerde hoeveelheid voeding zich in de darmen bevindt. Tijdens het sporten heeft het lichaam de focus op het uitvoeren van de sport: het aansturen van je spieren, je ademhaling en het vrijmaken van energie bijvoorbeeld. Hierdoor besteedt het lichaam veel minder aandacht aan de vertering. Doordat het lichaam zich minder focust op de vertering tijdens het sporten, kunnen er darmklachten ontstaan.

Voorbereiding is key

Het hebben van buikpijn of darmklachten tijdens het sporten kan met verschillende factoren te maken hebben. Een goede voorbereiding doet wonderen als het gaat om het voorkomen van darmklachten. We hebben het dan niet alleen over de paar uur voor een sportevenement. Nee, eigenlijk begint de voorbereiding al dagen of weken van tevoren. Je kunt je darmen namelijk ook ‘trainen’. Dit doe je door in de weken of dagen voorafgaand aan een sportevenement al de producten te gebruiken die je tijdens het evenement ook wilt gaan nemen. Wanneer je namelijk tijdens je trainingen nooit gebruik maakt van sportdrank of sportgel en dit tijdens een wedstrijd wel ineens gaat doen, zijn je darmen hier niet op voorbereid. Ze kunnen de grote hoeveelheid suikers niet in een keer verwerken en daar komt de buikpijn al om te hoek kijken.

De juiste timing

Wanneer je darmklachten wilt voorkomen doe je er goed aan om niet vlak voor een sportevenement een grote maaltijd naar binnen te werken. Ook hierbij geldt weer dat de darmen deze grote hoeveelheid voedsel niet kunnen verwerken, wanneer je aan het sporten bent. Neem 2-3 uur voor het sporten de laatste grote maaltijd. Om je energie vlak voordat je begint nog aan te vullen kun je een kleine koolhdyraatrijke snack nemen. Denk bijvoorbeeld aan een banaan of een handje druiven.

Welke producten kun je beter vermijden?

Over het algemeen geldt dat ‘simpele’ koolhydraten het best verteerbaar zijn tijdens het sporten. Deze koolhydraten zitten dan ook bijvoorbeeld in een sportdrank of sportgel. Tijdens het sporten wil je lichaam ook het liefst koolhydraten gebruiken als brandstof en deze kunnen snel worden verteerd. Producten die je beter kunt vermijden zijn vetrijke, eiwitrijke en vezelrijke producten. Deze producten worden namelijk langzaam verteerd, waardoor dit tijdens het sporten klachten kan geven. Neem dus liever geen volkorenboterham met avocado en 48+ kaas vlak voordat je gaat sporten, maar kies liever voor een banaan of een krentenbol.

Houd je doel in je achterhoofd

Het nemen van ‘simpele’ koolhydraten vlak voor en tijdens een sportevenement zijn niet altijd noodzakelijk. Wanneer je recreatief een half uurtje gaat hardlopen, met als doel om calorieën te verbranden om af te vallen, kun je dit prima wanneer je 2 uur van tevoren je lunch hebt genomen. Wil je zo snel mogelijk de langste afstand afleggen in dat half uur? Dan doe je er wellicht wel goed aan om nog wat extra energie tot je te nemen vlak voor je training. Houd je doel in je achterhoofd en bekijk kritisch op welke momenten je wel of niet iets extra’s nodig hebt.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

De kracht van tevredenheid Mindset Leestijd: 4 min

De kracht van tevredenheid

Waarom is het belangrijk om niet te veel buikvet te hebben? Voeding Leestijd: 4 min

Waarom is het belangrijk om niet te...

10 tussendoortjes onder de 100 calorieën! Voeding Leestijd: 3 min

10 tussendoortjes onder de 100 calo...

Core stability: wat is het en hoe kun je het trainen? Beweging Leestijd: 4 min

Core stability: wat is het en hoe k...

Werk jij in onregelmatige diensten? Volg dan deze voedingstips! Voeding Leestijd: 5 min

Werk jij in onregelmatige diensten?...

Dry January, doe jij eraan mee? Voeding Leestijd: 4 min

Dry January, doe jij eraan mee?

Een goede start van je dag. Ontwikkel een ochtendroutine die bij je past. Mindset Leestijd: 4 min

Een goede start van je dag. Ontwikk...

Verbrand je meer calorieën als je niks eet na je workout? Beweging Leestijd: 4 min

Verbrand je meer calorieën als je n...

Waarom jij zou moeten starten met journaling Mindset Leestijd: 5 min

Waarom jij zou moeten starten met j...

Groente van het seizoen. De lekkerste wintergroenten! Voeding Leestijd: 4 min

Groente van het seizoen. De lekkers...

Hoe jij blogs kunt inzetten voor je bedrijf Coaching Leestijd: 5 min

Hoe jij blogs kunt inzetten voor je...

Goede voornemens voor 2023! Mindset Leestijd: 4 min

Goede voornemens voor 2023!

Wat is het verschil tussen compound en isolatie oefeningen? Beweging Leestijd: 3 min

Wat is het verschil tussen compound...

Hoe het nemen van een koud bad je spiergroei kan beïnvloeden Beweging Leestijd: 6 min

Hoe het nemen van een koud bad je s...

Kerst zonder stress. Zo plan jij je kerstdiner! Voeding Leestijd: 4 min

Kerst zonder stress. Zo plan jij je...

Vegetarisch gourmetten doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Vegetarisch gourmetten doe je zo!

Zo organiseer jij een gezellige winter barbecue! Voeding Leestijd: 3 min

Zo organiseer jij een gezellige win...

Verbeter je sportprestaties met creatine. Zo werkt het. Beweging Leestijd: 6 min

Verbeter je sportprestaties met cre...

Zo blijf jij fit deze winter! 6 tips om ook in de winter te blijven sporten. Beweging Leestijd: 4 min

Zo blijf jij fit deze winter! 6 tip...

Wat zijn binaural beats en hoe werken ze? Mindset Leestijd: 4 min

Wat zijn binaural beats en hoe werk...

Slapend werken aan je immuunsysteem Mindset Leestijd: 5 min

Slapend werken aan je immuunsysteem

Hoe zwaar zijn push-ups? Beweging Leestijd: 4 min

Hoe zwaar zijn push-ups?

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van onverzadigde vetten? Voeding Leestijd: 3 min

Wat zijn de gezondheidsvoordelen va...

Lekker en bewust genieten tijdens Sinterklaas Voeding Leestijd: 4 min

Lekker en bewust genieten tijdens S...

Gezond en betaalbaar boodschappen doen Voeding Leestijd: 4 min

Gezond en betaalbaar boodschappen d...

Meer tonen >>