Zo bouw je een ijzersterke band met je klant
Als personal trainer, leefstijl- of voedingscoach ben je dé expert binnen jouw branche en vakgebied, op het vlak van voeding, training, mindset en leefstijl. Maar, het succes van jouw coaching business is van veel meer afhankelijk. Namelijk voor een groot deel van de manier waarop je met mensen (lees: jouw klant) omgaat. Klanten komen in de eerste instantie misschien wel bij je terecht omdat ze een bepaald doel of resultaat willen behalen, maar uiteindelijk blijven ze alleen bij je als je een band met ze hebt opgebouwd. En daar, wordt coaching persoonlijk.
Empathisch coachen is dé sleutel tot langdurige klantrelaties en blijvende gedragsverandering. Maar hoe pas je dat toe in de praktijk? In deze blog ontdek je hoe je een ijzersterke coach-klantrelatie opbouwt en krijg je 3 praktijkvoorbeelden van empathisch coachen. Welke klantcases herken jij? Lees snel verder!
🧠 Persoonlijke aandacht en verbinding: de basis van sterke coaching
Veel coaches denken dat goede coaching draait om kennisoverdracht. Maar klanten onthouden niet alleen wat je zegt, ze onthouden vooral hoe je hen zich laat voelen. Een ijzersterke klantrelatie start met:
- Aandacht: Luister écht. Niet alleen naar woorden, maar ook naar lichaamstaal en emoties.
- Verbinding: Laat zien dat je hun uitdagingen begrijpt en er voor hen bent.
- Betrokkenheid: Geef niet op als het moeilijk wordt, maar blijf hen ondersteunen op hun pad en laat hen zelf meedenken en werken aan een passende oplossing.
👉 Hoe? Drie gouden regels om vanaf morgen toe te passen:
- Maak oogcontact en luister zonder direct advies te geven.
- Stel vragen zoals "Hoe voel je je na deze week?" i.p.v. "Heb je je schema gevolgd?".
- Bied flexibiliteit en stem je coaching af op de situatie van je klant.
💬 Blijf motiveren en inspireren, win zo het vertrouwen van je klant
Klanten willen niet alleen jouw kennis, ze willen vooral weten wat ze (moeten) doen en voelen dat ze het kunnen. Bij voorkeur mét jouw hulp, advies en begeleiding. Jij bent de motivator, de mentor en stok achter de deur. Als coach heb je dit zelf in de hand, door jouw klanten te:
- Motiveren > Help mensen om door te zetten en vol te houden, juist als ze twijfelen of onzeker zijn. Of bang zijn om te falen.
- Inspireren > Zelf het voorbeeld geven en positieve energie uitstralen.
- Vertrouwen winnen = Een veilige omgeving creëren waarin klanten zich open durven stellen.
👉 Hoe? Drie gouden regels om vanaf morgen toe te passen:
- Gebruik positieve bekrachtiging: "Je hebt nu al zoveel meer energie dan toen je begon!"
- Geef klanten regie over hun traject door samen doelen te stellen.
- Wees transparant en eerlijk: als iets niet werkt, zoek dan samen naar een oplossing.
3x empathisch coachen (praktijkvoorbeelden)
Stel je voor: je bent een personal trainer of leefstijlcoach en je begeleidt jouw klanten met behulp van de VYTAL-app. Dan zeggen wij allereerst tegen je: ‘Lekker bezig!’. Maar, hoeveel je ook weet over training, voeding en mindset, toch vereist iedere klant een unieke aanpak als het gaat om empathisch coachen. Om je hier een beeld van te geven, hebben we hieronder drie praktijkvoorbeelden voor je uitgewerkt:
#1 Eva (38) – De moeder die wil afvallen, maar moeite heeft met consistentie
Eva heeft talloze diëten geprobeerd en voelt zich gefrustreerd. Ze heeft het gevoel dat ze steeds faalt.
✅ Empathische coaching-aanpak:
Je luistert zonder oordeel en benoemt haar inspanningen: "Ik zie hoe erg je je best doet Eva!
En dat op zich is al een overwinning, vergeet dat niet!"
Je helpt om kleine haalbare doelen te stellen, zodat ze tussentijds veel succes ervaart.
Naast de dagelijkse check-in via de app, check je ook regelmatig persoonlijk in met een WhatsApp-bericht: "Hey Eva! Gewoon even een berichtje om bij je in te checken. Hoe voel je je vandaag? :)".
🎯 Resultaat: Eva voelt zich gesteund en blijft doorzetten, zonder dat ze continu de druk voelt om perfect te zijn of dat ze faalt.
#2 Tim (28) – De sporter die wil presteren, maar weinig kennis heeft van voeding
Tim traint hard, maar weet zelf niet zo goed hoe hij zijn voedingsschema hiervoor moet optimaliseren. Hij is sceptisch over 'diëten' en wil vooral een goede balans vinden qua leefstijl.
✅ Empathische coaching-aanpak:
Je erkent zijn twijfel en sluit aan bij zijn mindset: "Je hoeft niets te schrappen, laten we kijken hoe we voeding in jouw levensstijl kunnen laten passen."
Je geeft hem praktische tools zoals een flexibele macroverdeling in de VYTAL-app.
Je laat hem zelf keuzes maken, zodat hij betrokken blijft bij zijn progressie.
🎯 Resultaat: Tim krijgt meer vertrouwen in zijn voeding en blijft gemotiveerd omdat hij niet het gevoel heeft dat hij ‘op dieet’ is.
#3 Bella (25) – De gedisciplineerde sporter die af en toe een reminder nodig heeft
Bella traint vaak en intensief. Ook op het gebied van voeding weet ze precies wat ze nodig heeft en zij heeft haar eetschema hier ook op afgestemd. Toch verliest ze af en toe haar focus, daarom is ze bij jou terechtgekomen. Ze waardeert structuur, maar wil ook niet het gevoel hebben dat iemand op haar let.
✅ Empathische coaching-aanpak:
Je geeft haar controle en biedt ondersteuning zonder te ‘pushen’.
Je gebruikt haar eigen taal: "Wil je deze week nog wat finetunen in je schema?"
Je checkt subtiel in met een motiverende community post of een korte reminder.
🎯 Resultaat: Bella blijft betrokken en waardeert de ruimte die ze krijgt.
You can be THAT coach.
📩 Download hier de impact toolkit
Wil jij die personal trainer of coach zijn die écht impact heeft en verschil maakt voor zijn of haar klanten? Download dan de gratis impact-toolkit met daarin:
✅ 4 strategieën om met empathisch coachen een ijzersterke band met jouw klanten te bouwen
✅ Een coachingsmatrix om jouw klanten in te plaatsen, zodat jij - vooraf en tussentijds - kunt bepalen hoe jij de band met jouw klanten kunt versterken
Ga dan de verbinding aan. En versterk jouw klantrelaties met begeleiding, hulp, advies, persoonlijke aandacht en connectie. You can be THAT coach. 💪