Menselijke marketing, gratis promotie en referrals:
zo doe je dat!Wist je dat 92% van de mensen de aanbevelingen van vrienden, familie en like-minded personen, meer vertrouwen dan welke vorm van reclame dan ook?
Als personal trainer, leefstijl- of voedingscoach weet je best dat tevreden klanten de beste vorm van marketing zijn. Maar, hoe zorg je ervoor dat ze niet alleen tevreden zijn (en blijven), maar échte ambassadeurs worden? In deze blog vertelt onze marketeer Lynn je hoe je ambassadeurs en hun mond-tot-mondreclame kunt inzetten als gratis promotie. En hoe je hiermee niet alleen een trouwe community kunt bouwen, maar ook een ijzersterk referral programma. Menselijke marketing zonder dat je daarvoor een euro hoeft uit te geven!
Oh en als afsluiting hebben we een leuke (gratis) bonus voor je! Een 'Do it yourself' (DIY) toolkit om direct zelf mee aan de slag te gaan, met daarin:
- Een handige checklist voor het toetsen van jouw klanttevredenheid
- Een sjabloon voor het uitvragen van een klantervaring/beoordeling en reviews
- Een template voor het opzetten van jouw eigen referral programma door de hele marketing funnel heen
- De opname van het 10-minuten webinar van Rick over het belang van community building
Lees snel verder!
Waarom tevreden klanten goud waard zijn
Stel je voor: je hebt het razend druk en de agenda van jouw studio of praktijk is gevuld met klanten die stuk voor stuk laaiend enthousiast over je zijn. Dit is niet omdat jij zelf constant reclame maakt of adverteert, maar omdat zij simpelweg jouw grootste fans zijn. Ze vertellen hun vrienden, familie en zelfs de buurvrouw hoe geweldig jouw coaching of training is. Dat klinkt goed, toch? Perfect zelfs. Maar, hier komt het confronterende deel: benut jij de gouden kracht van de tevreden klant al?
Het verschil tussen coaches die bloeien en coaches die blijven struggelen zit vaak in één simpele factor: mond-tot-mondreclame. En laten we eerlijk zijn: je kunt nog zoveel adverteren, maar niets is zo overtuigend als een tevreden klant die zijn of haar succesverhaal deelt. Dus, je wilt dat een tevreden klant een ambassadeur wordt en ook iets voor jou kan en gaat betekenen. Hoe je dat doet? Wij geven je 5 praktische tips!
Tip 1: zorg voor een onvergetelijke ervaring/beleving
De basis voor goede mond-tot-mondreclame, zijn tevreden klanten. In een markt waarin veel directe concurrentie is, kan je het verschil maken door net dat beetje extra te bieden en geven. Een aantal praktische tips om direct mee aan de slag te gaan:
- Luister actief naar je klanten. Wat zijn hun doelen, maar ook hun struggles? Organiseer bijvoorbeeld maandelijkse check-ins waarin je samen bespreekt hoe het gaat.
- Personaliseer hun traject. Gebruik tools zoals de VYTAL-app om op maat gemaakte voedings- en trainingsschema’s te creëren. Deze persoonlijke touch zorgt voor een unieke beleving.
- Vier kleine successen. Bereikt een klant zijn eerste doel? Deel dit moment! Een compliment of een shoutout op je social media kan wonderen doen voor hun motivatie en jouw zichtbaarheid.
👉 Download hier onze checklist ‘Hoe tevreden zijn jouw klanten?’ en krijg direct inzicht in verbeterpunten.
TIp 2: vraag om feedback en reviews
Heb je klanten die dolenthousiast zijn over jouw coaching, training en begeleiding? Maak daar gebruik van! Vraag hen (regelmatig) om feedback en/of een review. Dit werkt niet alleen als social proof, maar geeft jou ook waardevolle inzichten ter verbetering van jouw dienstverlening. Een aantal praktische tips om direct toe te passen:
- Gebruik tools zoals Google Reviews of een feedback formulier. Oh en maak je gebruik van de VYTAL-app? Dan kan je dit ook direct na een training of sessie doen in de app.
- Vraag je meest loyale klanten om een testimonial, bijvoorbeeld in een video.
- Plaats deze reviews zichtbaar: op je website, in je social media posts of in je app. Laat zien wat klanten over jou zeggen!
👉 Gebruik onze kant-en-klare teksten voor een review-verzoek per e-mail of WhatsApp (klik hier).
Tip 3: zet een referral programma op
Referral marketing houdt in dat een organisatie of merk de echte ambassadeurs identificeren en hen aansporen om hun diensten en producten binnen hun netwerk aan te bevelen. Zowel de referrer (de ambassadeur) als de nieuwe klant wordt beloond als de promotie tot resultaat leidt.
Een tevreden klant wil jou vaak al aanbevelen, maar je kunt dit proces versnellen door hier een beloning aan te koppelen. Denk bijvoorbeeld aan een korting op het lopende abonnement, een gratis pt-sessie of een productvoordeel of cadeau.
Wil jij een eigen referral programma opzetten? Volg dan deze 5 stappen:
- Identificeer de echte ambassadeurs
- Koppel referral marketing aan jouw CRM (dit kan ook de VYTAL-app en community zijn).
- Bied referral acties door de hele marketing funnel (TOFU, MOFU en BOFU)
- Meet, test, leer en optimaliseer referral acties
- Breid referrals uit tot en met loyaliteitsprogramma
Zorg ervoor dat je het eenvoudig houdt en gebruiksvriendelijk. Gebruik bijvoorbeeld een unieke link of QR-code om te delen via social media en jouw (VYTAL)app. Vergeet zelf niet om de referral actie te promoten via nieuwsbrieven en op jouw social media kanalen. En tot slot: werk altijd met een dubbele beloning, zoals “Bring a friend en ontvang beide een korting van 10% op het volgende traject”.
👉 Download hier het DIY-template voor het opzetten van jouw eigen referral programma door de hele marketing funnel heen (TOFU, MOFU en BOFU).
Tip 4: bouw een betrokken community
Een sterke community zorgt niet alleen voor verbinding tussen jou als trainer of coach en jouw klanten, maar ook tussen klanten onderling. Het motiveert klanten om resultaten te behalen én anderen hierin mee te nemen en te inspireren. Hoe groter de betrokkenheid van jouw klanten, des te sterker wordt jouw (online) community, studio en/of praktijk.
Wil jij een community opbouwen? Of een sterker community gevoel met meer betrokkenheid van jouw klanten/leden? Dan hebben we hieronder een aantal praktische tips voor je:
- Start een WhatsApp community-groep, een besloten Facebookgroep, een Huddle is Discord kanaal of creëer een groep met behulp van de community module in de VYTAL-app. Hier kunnen klanten vragen stellen, successen delen en elkaar motiveren.
- Organiseer exclusieve events: van (online) challenges tot webinars en workshops. Laat zien dat jouw klanten deel uitmaken van iets bijzonders en exclusieve toegang hebben.
- Stimuleer interactie tussen klanten. Dit versterkt niet alleen de groepsdynamiek, maar ook hun betrokkenheid bij jou als coach en jouw studio of praktijk.
👉 Bekijk hier de opname van ons webinar ‘Community building” en leer in 10 minuten hoe je jouw eigen community opzet (met of zonder de VYTAL-app).
Tip 5: maak ambassadeurs van jouw topklanten
Sommige klanten zijn zó enthousiast dat ze jouw beste ambassadeurs kunnen worden. Geef hen de tools én de erkenning om jou te promoten. Dit is namelijk de meest effectieve vorm van menselijke marketing! Benut deze gratis promotie met deze praktische tips:
- Nodig loyale klanten uit om ‘ambassadeur’ te worden en hang hier ook een speciaal (zichtbaar) label aan. Laat hen bijvoorbeeld nieuwe klanten verwelkomen of (jouw of eigen) content delen op social media.
- Geef ze iets extra’s, zoals een exclusieve korting of gratis toegang tot evenementen.
- Organiseer een VIP-dag of extra sessies speciaal voor jouw ambassadeurs, bijvoorbeeld op specifieke tijden of dagen. Zo voelen ze zich gezien en gewaardeerd.
You can be THAT coach.
Wil jij tevreden klanten transformeren tot ambassadeurs? Ga dan met deze tips en tools aan de slag en word ook de coach die écht verschil maakt. Creëer extra waarde en betrokkenheid voor jouw klanten. En houd ze niet alleen tevreden, maar betrek ze ook bij jouw groei en coaching business.
Wil jij meer weten over hoe je een sterke community kunt bouwen met betrokken en trouwe klanten? En hoe je middels deze community vervolgens een referral- en loyaliteitsprogramma kunt gaan inzetten? Bekijk dan (gratis) het 10 minuten webinar van Rick over het belang van community building.
Download hieronder de templates of bekijk het 10 minuten webinar:
👉 Tools downloaden | 👉 Webinar bekijken