Kies je voor kortlopende uitdagingen en periodieke programma's, of ga je voor langdurige abonnementen en levenslange lidmaatschappen?
In deze blog richten we ons op het aanbod van personal trainers, leefstijl- en voedingscoaches. Hoe ontwikkel je programma’s die klanten langdurig betrokken houden? En welke lidmaatschappen bied je aan, zodat je structureel meer inkomsten genereert voor jouw coaching business? We duiken dieper in de verschillende abonnementsmodellen en geven concrete tips om toe te passen, zodat je niet alleen de betrokkenheid onder klanten verhoogt, maar ook de tevredenheid, loyaliteit en retentie verbetert. Inclusief een (gratis) cheatsheet en DIY-template om van kortlopende challenges en periodieke programma's, de transitie te maken naar langdurige abbo's en misschien zelfs levenslange lidmaatschappen. Lees snel verder!
Wat is een abonnementsmodel?
Een abonnementsmodel (of ‘subscription’ model) heeft de laatste jaren in alle branches aan populariteit gewonnen. Denk aan software-as-a-service (SaaS) oplossingen en media streaming zoals Netflix of Spotify. In de health en fitnessbranche gaat dit model al heel wat jaartjes mee. Wie is er niet bekend met het “ik heb een abonnement bij de sportschool” fenomeen?
Het abonnementsmodel is een bedrijfsstrategie waarbij klanten betalen voor toegang tot een bepaald product, dienst of locatie, gedurende een bepaalde periode. En het belangrijkste voordeel van dit model is, dat het zorgt voor een voorspelbare inkomsten voor én een continue interactie met de klant. Andere voordelen van het abonnementsmodel:
- Voorspelbare inkomsten: door de constante cashflow kan je betere prognoses maken voor de toekomst en dus beter plannen en investeren.
- Diepere relaties: door de regelmatige interactie met klanten krijg je de kans om de relatie met de klant uit te bouwen en een echte connectie te maken.
- Waardevolle inzichten: door data te verzamelen kan je gebruikspatronen gaan ontdekken, die waardevol kunnen zijn bij het verbeteren van jouw dienstverlening en aanbod.
- Verhoogde retentie: het juiste abonnementsmodel in combinatie met een goede dienstverlening, moedigt klanten aan om langer bij je te blijven én jouw coaching aan te bevelen bij anderen.
Deel 1: challenges & programma's versus abonnementen & lidmaatschappen
Waar kies jij voor? Maak jouw keuze aan de hand van deze 4 stappen!
1. Definieer de waardepropositie
Maak eerst duidelijk wat de unieke waarde van jouw abonnementsmodel en aanbod is. Waarom zouden klanten kiezen voor jouw programma of lidmaatschap, boven dat van andere personal trainers en coaches? Voorbeelden van een unique selling point (USP) zijn:
- Toegang tot exclusieve content (zoals een eigen app)
- Korting op producten of diensten
- Speciale evenementen of aanbiedingen
2. Segmenteer de doelgroep
Niet alle klanten hebben dezelfde behoeften of voorkeuren. Door de doelgroep in segmenten te verdelen, kan je hier een stuk gerichter op inspelen. Maak bijvoorbeeld onderscheid in:
- Frequent gebruikers: klanten die regelmatig gebruikmaken van uw diensten
- Gelegenheid gebruikers: klanten die sporadisch kopen of afnemen
- Loyale klanten: klanten die al lange tijd bij je zijn
Klanten waarderen het als je flexibel bent en kunt zijn binnen het gekozen abonnementsmodel. Dit kan door bijvoorbeeld:
- Maandelijkse versus jaarlijkse betalingen (en voordeel als je in één keer betaald)
- Mogelijkheid om eenvoudig op te zeggen of (tijdelijk) te pauzeren
- Verschillende lidmaatschapsniveaus (basic, premium, gold, platinum etc.)
Regelmatige communicatie is essentieel om klanten betrokken te houden bij jou, jouw dienstverlening en hun abonnement. Denk bijvoorbeeld aan:
- Stuur maandelijkse nieuwsbrieven met updates, nieuws, tips en extra’s
- Organiseer exclusieve (online) evenementen voor klanten, leden en abonnees
- Vraag regelmatig feedback over jouw aanbod en pas dit ook zichtbaar toe
Learn from the best: Netflix
Netflix heeft zich gepositioneerd als marktleider op het gebied van media streaming. Dit marktaandeel hebben ze voornamelijk gewonnen door met een super gebruiksvriendelijk abonnementsmodel te komen: aansluiting zonder verplichting en lange termijn contracten, maar mega flexibel en in verschillende niveaus en prijsklassen. Dit resulteerde in no-time tot een massa aan tevreden klanten die verknocht (of zelfs verslaafd) en afhankelijk werden van de streaming services van Netflix. Een garantie voor levenslange lidmaatschappen!
Do it yourself - Aan de slag met jouw eigen abonnementsmodel
- Waardepropositie brainstorm: organiseer een sessie waarin teamleden brainstormen over wat jouw abonnementsdienst uniek maakt ten opzichte van concurrenten.
- Klantsegmentatie analyse: maak profielen voor verschillende klantsegmenten binnen jouw doelgroep en bedenk hoe je elk segment optimaal kunt bedienen via je abonnementsmodel.
- Feedback verzamelen: creëer een enquête die naar huidige abonnees wordt gestuurd waarin je hen vraagt naar verbeterpunten en wensen met betrekking tot het abonnementsaanbod.
Klik hier om de cheatsheet te downloaden.
Deel 2: gevarieerde programma’s & progressieve trainingsplannen
Hoe kan je op een makkelijke manier gevarieerde maatprogramma's aanbieden?
Laten we nu wat dieper ingaan op de rol van gevarieerde, maar persoonlijke programma’s en het aanbieden van progressieve trainingsplannen voor langdurige betrokkenheid. De inhoud van jouw aanbod kan namelijk een gigantische impact hebben op jouw community en klantretentie. We geven een aantal tips om jouw aanbod te (her)structureren om zo jouw klanten te blijven boeien, continu uit te dagen en een sterke community te bouwen.
Wat zijn progressieve trainingsplannen?
Progressieve trainingsplannen zijn programma’s die geleidelijk aan moeilijker worden naarmate de sporter beter of fitter wordt. Dit type training is niet alleen gericht op het verbeteren van vaardigheden, maar ook op het behouden van interesse van klanten door hen continu uit te dagen. Door een duidelijke leerlijn aan te bieden en de succesbeleving tussendoor, voelen klanten zich gemotiveerd om door te gaan en hun doelen te bereiken. Kenmerken van progressieve trainingen zijn:
- Gelaagdheid: elke fase bouwt voort op de vorige. Het is belangrijk dat klanten dus ook zelf hun voortgang volgen en aan jou terugkoppeling geven.
- Maatwerk: trainingen worden aangepast naar het niveau en de trainingsfrequentie van de klant, om persoonlijk te blijven én toch inclusiviteit te waarborgen.
- Feedback: regelmatig vragen om feedback en terugkoppeling zorgt ervoor dat zowel jij als coach, als de klant, weet waar hij/zij staat en wat er verbeterd kan worden. Elke evaluatie staat sowieso voor een extra contactmoment met de klant.
Het belang van gevarieerde programma's?
Variatie in programma's is ontzettend belangrijk voor het behoud van de interesse, aandacht en betrokkenheid van de klant. Wanneer klanten continu hetzelfde herhalen en ervaren, kunnen ze verveeld raken en hun motivatie verliezen. Door afwisseling aan te brengen in de trainingsmethodes en de inhoud van jouw programma’s, kun je ervoor zorgen dat klanten betrokken blijven. Drie variatie voorbeelden:
- Combineer lesmethodes: combineer theoretische kennis met praktische oefeningen, groepsactiviteiten of online modules.
- Inhoudelijke diversiteit: introduceer nieuwe onderwerpen of thema’s die aansluiten bij de interesses van jouw doelgroep.
- Verschillende formats: bied zowel live sessies als opgenomen materialen aan; dit laat klanten kiezen hoe zij willen leren.
How to: progressie en variatie toepassen in 4 simpele stappen
Je wilt dus programma’s aanbieden die zowel persoonlijk, gevarieerd als progressief zijn. Volg de onderstaande 4 stappen als je hier mee aan de slag wilt gaan:
- Definieer doelen: begin met duidelijke (smart) doelstellingen voor elke trainingsdag zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten.
- Ontwerp een modulair systeem: creëer trainingen die zowel zelfstandig of als onderdeel van een (pt) programma gevolgd kunnen worden. Dit biedt flexibiliteit voor klanten die af en toe hun eigen pad willen kiezen.
- Creëer een feedback loop: maak gebruik van tools, zoals een app, waarmee klanten eenvoudig feedback kunnen geven. En gebruik deze informatie ook daadwerkelijk om toekomstige trainingen en programma’s vorm te geven.
- Betrek jouw community: moedig interactie aan tussen de leden van jouw community door bijvoorbeeld challenges of competities op te zetten die extra prikkelen en motiveren.
Een praktijkvoorbeeld
Stel je voor: je hebt een personal training en fitness studio, waarin je trainingen op verschillende niveaus aanbiedt (beginner, intermediate, pro). Wat nou als dit aanbod aanvult met themaweken op deze 3 niveaus? Zodat iedere sporter elke week andere technieken aangeleerd krijgt, maar je wel altijd teruggrijpt naar dezelfde basisoefeningen en trainingsprincipes. Bijvoorbeeld een cardioweek waarbij er getraind wordt in hartslagzones. Een week die in het teken staat van lenigheid en mobiliteit, waarbij je dat je verschillende gymnastic skills behandeld en oefent. Of een week gericht op powerliften of strength, waarbij je in verschillende gewichtsklassen kunt trainen. Door dit regelmatig te herhalen, bijvoorbeeld eens per kwartaal, zorg je ervoor dat jouw leden progressief trainen én actief blijven deelnemen aan jouw community.
Do it yourself - Aan de slag met jouw plannen en programma’s
- Evalueer jouw huidige aanbod. Vraag jezelf af welke programma’s jij nu aanbiedt? Hoe kun jij deze meer gevarieerd en gelaagd maken?
- Organiseer een brainstormsessie met trainers en coaches (of team) waarin jullie samen nieuwe manieren bedenken om bestaande programma's gevarieerder en flexibeler te maken.
- Stel drie simpele feedback of review vragen op die je, direct na iedere training of pt-sessie, kunt stellen aan jouw klant. Zo verzamel je veel waardevolle feedback om zowel qua progressie als variatie kleine aanpassingen en verbeteringen door te voeren.
Klik hier om de cheatsheet te downloaden.
Conclusie
In deel 1 heb je gelezen dat de keuze voor een bepaald abonnementsmodel van invloed is op de betrokkenheid van jouw klanten. Het vereist inzicht in de wensen en behoeften van jouw klanten, maar vooral ook creativiteit bij het vormgeven van het concept voor jouw studio en het bijbehorende aanbod. Ga je voor kortdurende uitdagingen en periodieke programma’s? Of kies je voor langdurige abonnementen en levenslange lidmaatschappen? Voor beide is iets te zeggen. Het gaat erom welke basisprincipes je hanteert en hoe je deze in de praktijk brengt. Welke abonnementsmodel zorgt uiteindelijk voor langdurige commitment en hoge(re) retentie? Download hieronder gratis het DIY template om hier als personal trainer of coach mee aan de slag te gaan en kom erachter!
In deel 2 leerden we je dat je ook op inhoud het verschil kunt maken. Door aandacht te hebben voor variatie en progressie binnen de programma’s en trainingsplannen die je biedt, creëer je niet alleen meer waarde voor jouw klanten, maar versterk je ook de klanttevredenheid en loyaliteit binnen jouw community. Download de gratis cheatsheet en ga zelf aan de slag, dan zijn jouw klanten straks ‘in for the long run’.
You can be THAT coach.
Bij VYTAL geloven we in jou. Jij bent de held in ons verhaal. De coach die persoonlijk contact maakt. Die aandacht geeft. Die niet alleen kijkt naar het einddoel, maar met zijn of haar klanten meereist. Een hand vasthoudt of juist een schop onder de hol geeft, als dat nodig is. En, om dat zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te maken, staan wij voor je klaar. Met onze app, tools en support. Zodat jij kunt doen waar jij het beste in bent: samen met jouw klanten doelen bereiken. Word die coach die écht verschil maakt.
You can be THAT coach. Let’s get VYTAL!