Je bent en bouwt jouw eigen merk (deel 1 toolkit)

15 min lezen 02-04-2024
Je bent en bouwt jouw eigen merk (deel 1 toolkit)
Lynn Kamphuis

Deel 1 van de 'how to get fit for leads' toolkit
 

Over strategie: propositie (aanbod), doelgroepen, kanalen en de marketing funnel

We trappen af met het eerste en misschien wel belangrijkste onderwerp. De basis van iedere commerciële onderneming, namelijk strategie. Als coach, personal trainer of eigenaar van een sportschool of club, ben je en bouw je jouw eigen merk. De diensten die jij als persoon levert en de producten die je verkoopt (jouw aanbod) zijn jouw bron van inkomsten. En je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor het promoten daarvan. Helaas gaat de gemiddelde Nederlander nog steeds liever niet naar de sportschool. En dat betekent dus, dat je met marketing jouw doelgroep zal moeten bereiken, prikkelen en enthousiasmeren om de fitste versie van zichzelf te worden.

We horen je denken: "Klinkt logisch!" Maar, hoe pak je dit aan? En met wat en bij wie begin je? In de sterk concurrerende fitness en health branche is het, voor jou als coach of personal trainer, essentieel om een goed doordachte strategie te hebben, om je te onderscheiden en succesvol te zijn. Hieronder zullen we de aspecten van marketingstrategie voor jou als coach toelichten. Waarbij we je praktische handvatten aanreiken om jouw propositie te bepalen, jouw doelgroep samen te vatten in persona’s, de juiste kanalen te kiezen en de marketing funnel in kaart te brengen. Dit is deel 1 van onze 'how to get fit for leads' campagne en toolkit!
 

1. Het definiëren van een sterke propositie

Een sterke propositie is de kern van elke succesvolle onderneming. De directe en indirecte concurrentie neemt, voor coaches en trainers, alleen maar toe. Het is daarom belangrijk om te bepalen wat jou en jouw aanbod uniek maakt en hoe je ervoor kunt zorgen dat klanten voor jou kiezen. We vatten het in deze blog samen als het definiëren van jouw propositie. Deze kan gebaseerd zijn op verschillende factoren, zoals specifieke trainingsmethoden, expertise in bepaalde doelgroepen (zoals topsporters, kinderen, ouderen, of mensen met specifieke gezondheidsdoelen), een bepaalde gemeenschap of zelfs de sfeer die je biedt.

Bijvoorbeeld, een sportschool kan zich onderscheiden door het aanbieden van high-intensity interval training (HIIT) in combinatie met gepersonaliseerde voedingsplannen. Een personal trainer kan zich richten op postnatale fitness voor moeders, terwijl een coach gespecialiseerd kan zijn in mindfulness en stressmanagement. Het definiëren van deze unieke propositie helpt bij het aantrekken van de juiste doelgroep en differentieert hen van concurrenten.

Om jouw propositie vast te stellen, hebben we een product-markt combinatiesheet voor je opgesteld. Door deze in te vullen geef je antwoord op vragen als: welke producten, diensten en abonnementen wil je (gaan) aanbieden? Waarbij wil jij jouw klanten helpen? Waarbij juist niet? En hoe wil je hen gaan begeleiden? Welke kosten zijn hier voor jou aan verbonden? Denk bij het invullen van de sheet vooral aan de unique selling points (usp’s) van jouw aanbod voor een specifieke doelgroep of markt. Wat is de meerwaarde van jouw aanbod ten opzichte van die van de concurrent? Wat onderscheid jou van andere coaches of trainers?
 

2. Het identificeren van de doelgroep(en)

Het begrijpen van de doelgroep is van cruciaal belang voor het succes van jouw onderneming als coach. Door te weten wie jouw ideale klanten zijn, kan je jouw marketinginspanningen effectiever richten en jouw propositie nauwkeurig afstemmen op de behoeften, uitdagingen en interesses van deze doelgroep(en). Voor het in kaart brengen daarvan worden customer persona’s gebruikt; een ideale weergave van één persoon uit de doelgroep. We hebben een persona template toegevoegd aan deel 1 van de toolkit.

De kenmerken van deze doelgroep of persona worden ingevuld door middel van marktonderzoek, door enquêtes te houden onder bestaande klanten of door het analyseren van demografische gegevens en trends in de branche. Uiteindelijk worden alle interesses, wensen, behoeften, uitdagingen, problemen, zoek- en gedragskenmerken van de doelgroep samengebracht in één persona. Aan de hand van dit persona kunnen marketingcampagnes en -acties worden bedacht en gecreëerd. 

Bijvoorbeeld, een sportschool in een wijk met veel jonge professionals kan zich richten op drukke mensen die op zoek zijn naar snelle en effectieve workouts. Een personal trainer kan zich richten op een oudere doelgroep die op zoek is naar mobiliteitstraining en blessurepreventie. Een coach kan zich richten op studenten die worstelen met stress en prestatiedruk.
 

3. Effectieve inzet van de marketingkanalen

Om de doelgroep(en) te bereiken, zetten we verschillende marketingkanalen in.. Dit kan variëren van sociale media en online advertenties tot samenwerkingen met andere organisaties en (lokale) evenementen. Het hebben van een eigen en goed functionerende website is de basis om jouw onderneming kenbaar en zichtbaar te maken en gevonden te worden door jouw doelgroep. Specifieke landingspagina’s, relevante blogs en e-mails of nieuwsbrieven, dragen bij aan het verkeer naar jouw website. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en adverteren (SEA) kan je hier nog eens extra bij helpen. In de volgende blog vertellen we je hier nog veel meer over.

Voor coaches en trainers zijn social media platforms, zoals TikTok, Instagram en Facebook, uitstekende kanalen om hun aanbod bij de eindgebruiker of (potentiële) klant te promoten. Zakelijk gezien kan een platform als LinkedIn een kans bieden om kennis en expertise te bieden en eventuele samenwerking aan te gaan. Tot slot kunnen we allemaal profiteren van positieve mond-tot-mondreclame en het delen van onze ervaringen in de vorm van een beoordeling of review.

Het helpt om vooraf te onderzoeken welke doelgroep op welke kanalen actief is.Vervolgens kun je aan de hand van de persona’s de tone of voice van jouw tekst, beeld of boodschap bepalen. We hebben hiervoor een voorbeeld én invulsheet voor de kanaalstrategie toegevoegd aan deel 1 van de toolkit. 
 

4. Optimalisatie van de marketing funnel

In het marketing vakgebied wordt vaak gesproken over een ‘funnel’; een trechter waarmee het succes van een bepaalde campagne of actie kan worden bepaald. Het begrijpen van de funnel en vooral het bepalen waar het struikelblok zit, is essentieel voor het creëren en behouden van een continue stroom van (nieuwe) klanten. Want of deze uitdaging nu zit bij naamsbekendheid en bereik of het genereren van voldoende leads, elke fase van de funnel vereist weer een andere aanpak.

Voor coaches kan het (eenmalig) aanbieden van bijvoorbeeld een gratis proefles, een fit-voor-de-zomer-pakket of een gepersonaliseerd voedingsschema een effectieve manier zijn om potentiële klanten of leads voor hen te winnen. Je kunt hierbij ook denken aan digitale content, zoals een gratis webinar of online kennismaking of adviesgesprek. Voor coaches, trainers en clubs is het daarnaast ook erg belangrijk om te investeren in retentie (terugkerende klanten of verlengingen), zoals loyaliteitsprogramma's en persoonlijke service en aanmoediging gedurende hun ‘klantreis’ naar de fitste versie van zichzelf.

Het succes van dergelijke acties kan bepaald worden aan de hand van de ‘See, Think, Do, Care’ (STDC) funnel, zoals in deel 1 van de toolkit is opgenomen. Probeer eens wat uit en kijk eens hoever je komt met het invullen ervan. Bepaal vooraf wanneer jouw actie een succes is, check het resultaat tussentijds en controleer achteraf waar het struikelblok zat, zodat je het de volgende keer nog beter kunt doen.
 

Ontvang gratis de ‘get fit for leads’ toolkit

Kort samengevat is het hebben van een (marketing)strategie stap nummer 1 voor het succesvol ondernemen van een coach of trainer. Door een sterke propositie te definiëren, de juiste doelgroepen te identificeren, kanalen effectief in te zetten en de marketing funnel te optimaliseren, onderscheid je je van concurrentie, creëer je een continue stroom van leads én bouw je aan een langdurige relatie met jouw klanten.

Wil jij de ‘get fit for leads’ toolkit ontvangen? Klik dan hier om je gratis te registreren. Je ontvangt dan alle blogs, de volledige toolkit en een deelnamelink voor het afsluitende webinar, direct in jouw mailbox!





De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Meer tonen >>