Website: jouw gezicht én visitekaartje (deel 2 toolkit)

30 min lezen 24-04-2024
Website: jouw gezicht én visitekaartje (deel 2 toolkit)
Lynn Kamphuis

Deel 2 van de 'get fit for leads' toolkit

Over waarde proposities en website: jouw gezicht én visitekaartje als (VYTAL) coach

Een sterke online aanwezigheid is essentieel voor iedere ondernemer, dus ook voor jou als personal trainer of coach. En daar hoort een representatieve website bij, inclusief conversie gedreven landingspagina’s, interessante content, relevante blogs én doordachte zoekmachineoptimalisatie (SEO). 

In deze blog doorlopen we 6 stappen om maximaal bereik, verkeer te genereren en nieuwe klanten aan te trekken via jouw website. Jouw gezicht én visitekaartje als professional in de health- en fitnessbranche. Je kunt de templates, checklists en invulsheets gratis downloaden, zodat je hier zelf mee aan de slag kunt. Dit is deel 2 van de 'Get fit for leads' toolkit voor (VYTAL) coaches. Veel succes en plezier!

 

Stap 1: een waarde(volle) propositie

Voor welke propositie(s) kies jij?

Allereerst gaan we het hebben over wat er dan precies op je website moet (komen te) staan. Een essentieel onderdeel en cruciaal element, omdat dit de bezoekers van jouw website ervan gaat overtuigen om voor jou en jouw producten of diensten te kiezen. Met deze zogenaamde 'waardepropositie' geef je als het ware antwoord op de vraag: “Waarom zou een klant voor jou kiezen in plaats van voor de concurrent?”. De volgende aspecten zijn belangrijk voor het kiezen van de waardepropositie voor op jouw website:
  • DuidelijkJe waardepropositie moet helder en begrijpelijk zijn. Het moet in één zin of korte alinea duidelijk maken wat je aanbiedt en wat de voordelen zijn voor de klant. Vermijd vakjargon en maak het eenvoudig te begrijpen voor je doelgroep.

  • UniekHet is essentieel dat je waardepropositie aantoont waarom jouw product of dienst uniek is. Wat onderscheidt jou van de concurrentie? Denk hierbij aan specifieke eigenschappen, voordelen of kenmerken die alleen jouw aanbod heeft en die waardevol zijn voor je klanten. 

  • Relevant De waardepropositie moet relevant zijn voor je doelgroep. Het moet inspelen op de behoeften, problemen of wensen van je potentiële klanten. Zorg ervoor dat je begrijpt wat je doelgroep zoekt en communiceer hoe jouw aanbod hieraan voldoet.

  • VoordeligRicht je niet alleen op de kenmerken van je product of dienst, maar benadruk vooral de voordelen voor de klant. Hoe zal jouw aanbod hun leven verbeteren, hun problemen oplossen, of hen helpen hun doelen te bereiken? Focus op de toegevoegde waarde die je biedt. Vat dit samen in zogenaamde unique selling points (usp’s).

  • ConcreetProbeer je waardepropositie zo concreet mogelijk te maken. Gebruik specifieke cijfers, resultaten of voorbeelden om geloofwaardigheid op te bouwen. Bijvoorbeeld: "Verlies tot 10 kg in 8 weken met ons bewezen trainingsprogramma."

  • EmotioneelEmoties spelen vaak een grote rol in aankoopbeslissingen. Probeer daarom ook de emotionele kant en aantrekkingskracht van je waardepropositie te benadrukken. Denk aan ‘positieve’ gevoelens van trots, geluk, vertrouwen of gemak die door jouw product of dienst worden versterkt. Maar je kunt ook juist een ‘negatieve’ emotie, zoals verdriet, pijn, frustratie of woede zijn, aanspreken of oproepen. In dat geval is het belangrijk dat jouw product of dienst daar de oplossing voor is.

  • PersoonlijkPas je waardepropositie aan op je specifieke doelgroep(en). Deze heb je eerder in kaart gebracht in de vorm van een customer persona. Kijk hier goed naar en geef in jouw waardepropositie antwoord op de vraag: wat is voor hen het meest belangrijk? En welke problemen willen ze opgelost zien? Door jouw propositie af te stemmen op de behoeften en motivaties van je doelgroep, en de boodschap zo persoonlijk mogelijk te maken, vergroot je de effectiviteit ervan. Je kunt hiervoor zelfs werken met dynamische content. Of gebruikmaken van AI.

Het is belangrijk om jouw propositie(s) duidelijk te communiceren op je website, bijvoorbeeld op je homepage, landings- en productpagina's. Het moet de bezoekers direct aanspreken en overtuigen om verder te verkennen en uiteindelijk actie te ondernemen, zoals het invullen van een formulier, het maken van een afspraak of het aanschaffen van een product. Regelmatig testen en de feedback van bezoekers en klanten verzamelen, kan je helpen om een nog waardevollere propositie te creëren!

In deel 2 van de 'Get fit for leads' toolkit hebben we een waarde propositie canvas/template toegevoegd. Je kunt hier zelf mee aan de slag. Ben je benieuwd hoe je VYTAL kunt aanbieden op jouw website? Klik hier om het blog van Rick te lezen.
 

Stap 2: een effectieve website

Stappenplan voor het opzetten van een professionele en representatieve website

En dan, heb jij jouw waardepropositie bepaald. Jij weet wat je wilt uitstralen en wat je op je website wilt en kunt vermelden. De volgende stap is het daadwerkelijk opzetten en publiceren van die website. Jouw website is de krachtigste tool voor het promoten van jouw product(en) en dienst(en) én het aantrekken van (nieuwe) klanten. Het is jouw gezicht naar de buitenwereld, jouw visitekaartje. Maar, hoe en waar begin je? Wat moet je allemaal doen en waar moet je allemaal op letten?

We hebben een stappenplan opgezet om jouw website effectief te maken en te gebruiken om tot het best mogelijke resultaat te komen: bereik (see), verkeer (think), leads en conversie (do).. klanten dus! Let’s go:

  • Stel duidelijke doelen Voordat je begint met het ontwerpen van je website, is het belangrijk om duidelijke doelen te stellen. Wil je bijvoorbeeld meer leads genereren, je diensten promoten, of wil je meer informatie verstrekken over je aanbod? Door je doelstellingen te definiëren, kun je je website zo inrichten dat deze gericht is op het bereiken van deze doelen.

  • Maak een aantrekkelijk ontwerpEen goed ontworpen website is essentieel om potentiële klanten aan te spreken. Zorg voor een overzichtelijke lay-out, gebruik aantrekkelijke afbeeldingen die je diensten weerspiegelen, en zorg ervoor dat je website gemakkelijk te navigeren is. Denk ook aan het gebruik van kleuren en lettertypen die passen bij je merk en doelgroep.

  • Gebruik conversiegerichte landingspagina'sLandingspagina's zijn specifieke pagina's op je website die zijn ontworpen om bezoekers om te zetten in leads of klanten. Zorg ervoor dat je landingspagina's gericht zijn op één specifiek doel, zoals het aanmelden voor een gratis proefsessie, het downloaden van een e-book of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Gebruik duidelijke oproepen tot actie (CTA's) en zorg ervoor dat de voordelen van jouw diensten duidelijk worden gecommuniceerd.

  • Optimaliseer voor zoekmachines (SEO)Om gevonden te worden door potentiële klanten, is het belangrijk om je website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Dit omvat het gebruik van relevante zoekwoorden in je content, het optimaliseren van de meta-beschrijvingen en titels, en het zorgen voor een snelle laadtijd van je pagina's.

  • Creëer waardevolle content (blogs)Naast een aantrekkelijk ontwerp is het belangrijk om waardevolle content te bieden op je website. Dit kan onder meer bestaan uit blogartikelen, video's, klantgetuigenissen en tips over gezondheid en fitness. Door waardevolle content te bieden, trek je niet alleen meer bezoekers aan, maar laat je ook zien dat je expertise hebt op jouw vakgebied.

  • Test en meet je resultatenHet is belangrijk om regelmatig te testen en te meten hoe je website presteert. Gebruik tools zoals Google Analytics om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers, de conversieratio's van je landingspagina's en andere belangrijke statistieken. Op basis van deze gegevens kun je aanpassingen maken om de prestaties van je website te verbeteren en meer klanten te werven.

Door je website strategisch in te zetten kun je als coach meer klanten aantrekken en je bedrijf laten groeien. Zorg ervoor dat je website up-to-date blijft en blijf experimenteren om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

In deel 2 van de 'Get fit for leads' toolkit hebben we een checklist toegevoegd voor het opzetten van een professionele en vooral effectieve website. Waar moet je allemaal rekening mee houden? Doorloop de lijst en gebruik het template voor de optimale landingspagina. Dan kan het niet meer stuk!
 

Stap 3: conversie gedreven landingspagina's

Pagina's die zorgen voor bereik, verkeer én conversie (leads)

Een onderdeel van jouw website zijn landingspagina's. Pagina's waarop je communiceert naar een specifieke doelgroep, met één specifieke doelstelling en met een specifieke url waar je naar kunt verwijzen in campagnes, promotie materiaal en andere uitingen. Landingspagina's vormen een verlengstuk van je website. We geven je een aantal tips voor het opzetten van conversie gedreven landingspagina's. 

  • Houd de focus op één doel - Een effectieve landingspagina richt zich op één specifiek doel, zoals het verzamelen van e-mailadressen, het genereren van leads of het verkopen van een product. Zorg ervoor dat de inhoud, het ontwerp en de call-to-action van de pagina gericht zijn op dit ene doel, om afleiding te minimaliseren en de kans op conversies te vergroten.
     
  • Gebruik een leuke en duidelijke titel/kop (oneliner) - De titel of kop van je landingspagina moet direct de aandacht trekken en de voordelen (of het grootste voordeel) van je aanbod, product of dienst benadrukken. Maak het helder, beknopt en overtuigend, zodat bezoekers van de pagina in één oogopslag begrijpen wat ze kunnen verwachten en waarom ze verder moeten lezen of actie moeten ondernemen.
     
  • Gebruik één overtuigende waardepropositie - Communiceer duidelijk de unieke voordelen en waarde die jouw product of dienst biedt. Laat potentiële klanten zien waarom jouw aanbod beter is dan dat van de concurrentie en hoe het hun problemen oplost of behoeften vervult. Gebruik hierbij aansprekende koppen, subkoppen en korte alinea's tekst. Creëer hiermee het gevoel van urgentie of schaarste om bezoekers aan te moedigen direct actie te ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld door het tonen van aanbiedingen met een beperkte geldigheid, aantallen beschikbare producten, of een teller die aftelt tot een speciale actie eindigt.
     
  • Voeg aantrekkelijk beeldmateriaal toe - Afbeeldingen, video's en grafische elementen, zoals grafieken of iconen, kunnen de aantrekkelijkheid van je landingspagina vergroten en helpen bij het overbrengen van je boodschap. Gebruik visuals die relevant zijn voor je aanbod en die de gewenste emoties bij je bezoekers opwekken en/of de voordelen van jouw product of dienst weergeven.
     
  • Gebruik één sterke call-to-action (cta) - De zogenaamde call-to-action knop is cruciaal voor het leiden van bezoekers naar de gewenste actie. Zorg ervoor dat de CTA opvalt, gebruik een krachtige tekst zoals "Nu aanmelden", "Gratis proefsessie boeken" of "Direct kopen", en plaats de knop of link op een strategische locatie op de pagina waar bezoekers hem gemakkelijk kunnen vinden. Werk met een opvallende, maar passende kleur en/of een aantrekkelijk ontwerp voor de button.
     
  • Minimaliseer afleidingen - Vermijd overbodige informatie (lees: te veel tekst), links of elementen (zoals een navigatiemenu) die de aandacht van het hoofddoel afleiden. Houd de landingspagina eenvoudig en focus op wat echt belangrijk is voor het stimuleren van conversie. Gebruik een tool als Hotjar om te kijken waar mensen op jouw landingspagina naar kijken, hoe zij scrollen en waar ze op klikken.
     
  • Gebruik social proof en testimonials - Voeg sociale bewijskracht toe aan je landingspagina door positieve feedback, klantbeoordelingen of logo's van bekende klanten weer te geven. Met testimonials, reviews of cases versterk je het vertrouwen van de bezoeker, jouw eigen geloofwaardigheid én verhoog je de conversieratio.
     
  • Optimaliseer voor mobiel - Steeds meer mensen bezoeken websites via hun mobiele telefoon. Het is daarom belangrijk dat jouw website en landing page goed toont en werkt op verschillende apparaten, zoals smartphone, tablet én desktop. We noemen dit ‘responsive’ design. Zorg ervoor dat de pagina snel laadt, gemakkelijk te navigeren is op een klein scherm en dat de CTA goed zichtbaar en bruikbaar is op mobiele apparaten.
     
  • Test en optimaliseer - Test verschillende elementen van je landingspagina, zoals de CTA-tekst, kleuren, lay-out, afbeeldingen en formulieren, met behulp van A/B-testen. Analyseer de resultaten en optimaliseer de pagina continu om de conversieratio te verbeteren.
Door deze tips toe te passen en de prestaties van je landingspagina's regelmatig te evalueren en optimaliseren, kun je de conversie van jouw pagina verbeteren en meer waardevolle leads én uiteindelijk ook klanten genereren.

Lees meer over conversie optimalisatie bij stap 6 van dit blog of download deel 2 van de toolkit. Hierin zit namelijk een conversie invulsheet om het resultaat van jouw landingspagina of campagne mee te meten, analyseren én optimaliseren.

Stap 4: zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoek en gij zult.. vinden!

Google is onze beste vriend. Alles wat we nodig hebben of waar we een antwoord op willen hebben, zoeken we op. En, als jouw (potentiële) klanten zoeken, dan wil jij worden gevonden. Toch? En daarvoor dient Search Engine Optimization, oftewel SEO. Hieronder een stapsgewijze instructie voor de optimalisatie van de organische vindbaarheid van jouw website en landingspagina's.

  • Keyword research - Begin met het uitvoeren van grondig keyword research om te begrijpen welke zoektermen je doelgroep gebruikt bij het zoeken naar diensten of producten die jij aanbiedt. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner, SEMrush, Ahrefs of Ubersuggest om relevante zoekwoorden te vinden met een redelijk zoekvolume en haalbaarheid.
     
  • Optimaliseer je content
    • ​​Gebruik je belangrijkste zoekwoorden in de titels, subtitels en in de bodytekst van je pagina's op een natuurlijke manier.
    • Optimaliseer de meta-tags, zoals de meta-titel en meta-beschrijving, met relevante zoekwoorden om je click-through-rate (CTR) te verbeteren.
    • Zorg voor unieke en waardevolle content die relevant is voor je doelgroep. Denk aan blogposts, gidsen, casestudies, enz., die antwoord geven op vragen van je doelgroep.
    • Gebruik interne links om een logische structuur op je website te creëren en om gerelateerde content aan elkaar te koppelen.
       
  • Technische SEO-optimalisatie
    • Zorg ervoor dat je website snel laadt. Dit kan door afbeeldingen te optimaliseren, caching te gebruiken, en een betrouwbare hostingprovider te kiezen.
    • Zorg voor een mobielvriendelijke website die goed werkt op verschillende apparaten en schermformaten.
    • Optimaliseer je URL-structuur zodat deze duidelijk en leesbaar is, met relevante zoekwoorden waar mogelijk.
    • Maak gebruik van een sitemap.xml en robots.txt-bestand om zoekmachines te helpen je website te indexeren.
       
  • Linkbuilding
    • Bouw kwalitatieve backlinks naar je website op vanaf relevante en betrouwbare bronnen. Dit kan worden bereikt door gastbloggen, samenwerken met influencers, het delen van waardevolle content die anderen willen linken, enzovoort.
    • Monitor en verwijder indien nodig schadelijke backlinks die je rankings kunnen schaden.
       
  • Lokale SEO-optimalisatie (indien van toepassing)
    • Maak een Google Mijn Bedrijf-account aan en optimaliseer je vermelding met relevante informatie, zoals je adres, openingstijden, en klantbeoordelingen.
    • Verwerk lokale zoekwoorden in je content en meta-tags als je een lokale doelgroep bedient.
    • Verzamel positieve recensies van tevreden klanten op platforms zoals Google, Yelp, en Facebook.
       
  • Meet, analyseer en optimaliseer
    • Gebruik tools zoals Google Analytics en Google Search Console om het verkeer naar je website te volgen, zoekprestaties te analyseren, en gebieden voor verbetering te identificeren.
    • Monitor je ranglijsten voor belangrijke zoekwoorden en pas je SEO-strategie aan op basis van de resultaten en trends die je ziet.

Door regelmatig aandacht te besteden aan deze SEO-optimalisatie en te blijven monitoren en aanpassen waar nodig, kun je de zichtbaarheid en organische vindbaarheid van je website verbeteren en meer relevant verkeer en potentiële klanten aantrekken.

In deel 2 van de 'Get fit for leads' toolkit zit een SEO invulsheet. Hiermee optimaliseer je jouw pagina's voor de beste organische vindbaarheid en zoekresultaten.
 

Stap 5: content & blogberichten

Relevante content zorgt voor verkeer én leads

Een effectieve manier om de interesse van potentiële klanten te wekken én de geloofwaardigheid van jou als coach te versterken, is door waardevolle content te creëren. Dit kan variëren van het regelmatig schrijven en plaatsen van blogberichten en webteksten over voeding, fitness, beweging, gezondheid en mindset tot video's met praktische trainings- en voedingstips. Door te schrijven over onderwerpen die actueel, relevant en interessant zijn voor de doelgroep en met content in te spelen op de veelgestelde vragen, uitdagingen of juist behoeften, kan jij je positioneren als expert in jouw vakgebied. En hoe meer mensen de weg naar jouw website weten te vinden, hoe meer autoriteit jij hebt.

Het is belangrijk dat de blogs die je schrijft boeiend en gemakkelijk te lezen zijn, met een duidelijke structuur en relevante informatie. Daarnaast kunnen ze verrijkt worden met allerlei vormen van content, zoals afbeeldingen, video's en infographics die de betrokkenheid van de lezers vergroten en bij voorkeur ook een bepaalde laagdrempelige actie vereisen. Door toegevoegde waarde te leveren in de beschikbaar gestelde content, zijn bezoekers eerder geneigd om hun gegevens achter te laten. In dit geval hebben we het over 'leads'.
 

Stap 6: meet, analyseer & optimaliseer

Gisteren geprobeerd, vandaag gemeten en morgen verbeterd

Tenslotte is het belangrijk om de prestatie van jouw website, pagina's en blogs te checken (analyseren) en om het effect van jouw inspanningen te meten, zodat je kunt gaan (en blijven!) optimaliseren. Je kunt hiervoor tools als Google Analytics 4, maar ook Hotjar (heatmapping) en Moz (SEO toolbar) gebruiken. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar het aantal bezoekers van je website, de sessies op een bepaalde landingspagina of blog, maar ook het aantal gebeurtenissen of conversies. Wat was de herkomst hiervan? En hoeveel procent onderneemt de volgende stap? Meten is weten en als je dit in kaart hebt gebracht, dan kan je aan de slag gaan met het verbeteren ervan.

Wij hanteren voor conversie optimalisatie (CRO) het see-think-do-care model en de bijbehorende funnel. Wil jij hiermee aan de slag? In deel 2 van de 'Get fit for leads' toolkit hebben we een handige invulsheet toegevoegd. Lees hieronder hoe je deze gratis kunt downloaden.
 

Wil jij (gratis) de VYTAL toolkit ontvangen?

Een lang verhaal kort: een goede strategische, maar praktische, benadering van jouw website, landingspagina's, content, SEO en conversie optimalisatie, is essentieel voor jou als coach in de sterk concurrerende health- en fitnessbranche. Door hier voldoende tijd, energie en aandacht in te investeren, versterk je uiteindelijk jouw online aanwezigheid, genereer je meer leads én breid je op de lange termijn jouw klantenbestand uit.

Download hier gratis de VYTAL Toolkit voor coaches, met daarin handige templates, checklists en voorbeelden om direct mee aan de slag te gaan!
 





De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit