Welke vorm van yoga past bij jou?

4 min lezen 09-09-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper


Yoga is ontzettend populair. Niet gek, want het is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Daarnaast is het gemakkelijk in te passen in je dagelijks leven, want je hoeft er in principe de deur niet voor uit. Er zijn ontzettend veel verschillende vormen van yoga met ieder zijn eigen focuspunten. Waar je bij de ene vorm van yoga je spieren flink aan het werk zet, focust een andere vorm van yoga zich meer op het ontspannen van je lichaam. Wil jij weten welke vorm van yoga bij jou past? Wij zetten het op een rijtje!

Hatha yoga

Hatha yoga wordt gezien als een vorm van yoga waarin de basis aan bod komt. Statische en dynamische houdingen worden in een serie afgewisseld. Je hebt bij deze vorm van yoga wat minder te maken met een flow, maar je focust je per houding op de uitvoering en ademhaling, waardoor deze vorm van yoga je naar binnen brengt. Wanneer je kennis wilt maken met yoga, is dit de juiste vorm voor jou!

Ashtanga yoga

Wanneer je op zoek bent naar een actieve vorm van yoga dan is Ashtanga yoga echt wat voor jou. Deze vorm van yoga bestaat uit een vaste serie van houdingen die worden herhaald. De ene houding is een voorbereiding op de volgende houding. Op deze manier creëer je een flow en daarbij focus je je op je ademhaling. Let wel op dat je niet te snel door de verschillende houdingen wilt gaan. Het is niet de bedoeling dat je houdingen te gehaast uitvoert en daardoor een verkeerde techniek aanneemt. Hierdoor vergroot je namelijk het risico op blessures.

Vinyasa yoga

Vinyasa yoga is ook een actieve vorm van yoga die afstamt van de Ashtanga yoga. Deze vorm van yoga wordt ook wel gezien als de flow yoga. Houdingen van de Zonnegroet vormen de basis van deze vorm van yoga. Verschillende houdingen worden in een flow achter elkaar uitgevoerd. Bij Vinyasa yoga wordt er gevarieerd in de verschillende houdingen.

Yin yoga

Wanneer je yoga niet per se wilt gebruiken als manier om je lichaam te trainen, maar meer als een manier om verbinding te zoeken tussen lichaam en geest, dan is deze vorm van yoga iets voor jou. Het is namelijk een passieve vorm van yoga waarin je verschillende posities voor een langere tijd vasthoudt. Het is een goede vorm van yoga om je flexibiliteit  te verbeteren en je lichaam de ontspanning te bieden na een dag stilzitten op kantoor.

Hot yoga / Bikram yoga

Een vorm van yoga die steeds meer wordt aangeboden in Nederland, maar die je niet gemakkelijk thuis kunt doen. Bij Hot yoga voer je namelijk verschillende houdingen uit in een ruimte waar de temperatuur soms wel kan stijgen tot 40 graden Celcius. Door de warmte kunnen je spieren beter ontspannen waardoor je tijdens deze les flink aan je lenigheid kunt werken. Daarnaast is het ook een ideale vorm van yoga wanneer je snel last hebt van spierklachten of spierstijfheid.

Power yoga

Wil je je spieren flink aan het werk zetten? Kies dan eens voor power yoga! Bij deze vorm van yoga worden intensieve houdingen voor een langere tijd vastgehouden waardoor je je spieren traint. Op deze manier wordt yoga gecombineerd met een intensieve workout terwijl er nog steeds aandacht is voor de balans tussen lichaam en geest. Door het beoefenen van power yoga zul je merken dat je sterker en leniger wordt en dat je conditie vooruit gaat!  
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Wat we van dieren kunnen leren over een mindful leven Mindset Leestijd: 4 min

Wat we van dieren kunnen leren over...

Deze tips helpen je om meer water te drinken Voeding Leestijd: 3 min

Deze tips helpen je om meer water t...

5 feitjes over koffie die jij moet weten! Voeding Leestijd: 2 min

5 feitjes over koffie die jij moet...

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe te passen en te investeren in jezelf Mindset Leestijd: 5 min

Selfcare: 11 tips om dagelijks toe...

Met deze tips voorkom jij een winterdip! Mindset Leestijd: 5 min

Met deze tips voorkom jij een winte...

Wat kunnen we leren van de herfst? Mindset Leestijd: 3 min

Wat kunnen we leren van de herfst?

Verbeter je darmgezondheid met pre- en probiotica Voeding Leestijd: 4 min

Verbeter je darmgezondheid met pre-...

Dit moet je weten over vitamine D Voeding Leestijd: 4 min

Dit moet je weten over vitamine D

Welke vorm van yoga past bij jou? Beweging Leestijd: 4 min

Welke vorm van yoga past bij jou?

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig? Voeding Leestijd: 2 min

Heb jij extra vitamines of minerale...

Wat is het verschil tussen keto en koolhydraatarm? Voeding Leestijd: 5 min

Wat is het verschil tussen keto en...

Welke producten bevatten veel eiwit? Voeding Leestijd: 4 min

Welke producten bevatten veel eiwit...

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Meer tonen >>