Game plan om jouw klanten betrokken en (vooral) bij je te houden!
In onze vorige blog gaven we praktische tips om jouw klanten gemotiveerd en betrokken te houden, ook na de hype van januari. Betrokken klanten, die succesvol én tevreden zijn, zijn dé sleutel tot een hogere retentie voor jouw pt-studio of coaching business. Toch is dit juist de uitdaging waar iedere personal trainer of leefstijl coach tegenaan loopt in februari en maart.
Hoe voorkom je dat klanten de handdoek in de ring gooien, afhaken en hun lidmaatschap stopzetten? In deze blog delen we tactieken met je om klanten niet alleen gemotiveerd en betrokken te houden, maar hen vooral trouw te houden aan jou als coach én jouw diensten. Met als bonus een handige checklist met 101 klantretentie tactieken om gratis te downloaden.
Stap 1: Bouw aan een sterke basis, want daar begint het mee
- Zorg voor een warm onthaal van nieuwe klanten en een enthousiast onboardingproces.
- Stel samen met de klant duidelijke, meetbare en vooral haalbare doelen op.
- Gebruik een intakeformulier om inzicht te krijgen in hun huidige motivatie en uitdagingen.
- Introduceer jezelf als coach die meedenkt, ondersteunt en helpt. Geen tiran die alleen voorschrijft en zijn/haar klanten de les komt lezen.
- Gebruik tools, zoals de VYTAL-app, om vanaf de start een professioneel en persoonlijk programma aan te bieden. Bij voorkeur kan hier ook de voortgang in worden vastgelegd.
Stap 2: Maak voortgang zichtbaar en creëer honger naar meer
- Track de voortgang met wekelijkse metingen, weegmomenten en/of daily check-ins.
- Visualiseer de progressie met grafieken en foto’s. Maak resultaat zichtbaar en tastbaar.
- Vier elke mijlpaal – hoe klein ook – met een persoonlijk compliment of een kleine beloning.
- Stel samen met de klant het doel bij, zodra een mijlpaal bereikt is. Laat ze niet zomaar los, maar creëer een honger naar meer of beter.
- Creëer een persoonlijk ‘before & after’ portfolio voor extra motivatie. Of een moodboard of ideaal ter inspiratie. Let op: dit kan en mag alleen met toestemming van je klant.
Stap 3: Creëer een community waarin men elkaar motiveert, uitdaagt en helpt
- Organiseer webinars, workshops of challenges, zoals een gezamenlijke meal-prep zondag.
- Gebruik een platform, zoals de VYTAL-app, om klanten met elkaar in contact te brengen.
- Moedig klanten aan om hun ervaring, zowel succesverhalen als struggles, met elkaar te delen in een voor hen veilige omgeving of een besloten groep.
- Zet jouw klanten in het zonnetje door ze te taggen in je posts op social media. Niets werkt zo goed als real-life beeldmateriaal, van echte mensen met echte resultaten. Let op: dit kan en mag alleen met toestemming van je klant.
- Plan regelmatig live events, waarin mensen jou en anderen kunnen ontmoeten. Niet alles kan online. Denk aan een kick-off van een programma met alle deelnemers. Of een friends & family event om behaalde doelen gezamenlijk te vieren.
Stap 4: One size fits none, dus ga voor een persoonlijke aanpak
- Bied altijd verschillende coaching opties en mogelijkheden, dus niet alleen 1-op-1 (PT), maar ook duo-coaching en small group training.
- Pas zowel de voedingsschema’s als trainingsplannen van jouw klanten aan op basis van hun voortgang en doelstellingen. Doe dit in overleg met je klant, na het behalen van een mijlpaal.
- Houd altijd rekening met persoonlijke (eet)voorkeuren en leefstijl. Ga voor de perfecte fit.
- Laat klanten eenvoudig, maar consistent, loggen. Vraag hen ook om feedback op jouw werkwijze en coachingstijl. En luister ook daadwerkelijk naar het antwoord.
- Stuur persoonlijke berichtjes (appjes) ter motivatie of herinnering aan belangrijke momenten. Toon interesse voor de privé situatie. Persoonlijk aandacht werkt!
Stap 5: Houd motivatie hoog met een extra spelletje of uitdaging
- Laat klanten punten verdienen bij het behalen van doelen (gamification).
- Geef een high five en een complimentje tijdens of na elke coachingsessie.
- Deel motiverende quotes of succesverhalen van andere klanten.
- Zorg voor voldoende variatie en flexibiliteit (als dit nodig is) in trainingen en eetschema’s.
- Bied voldoende perspectief door met een tijdlijn en planning te werken, voor de lange én de korte termijn. Zodat er altijd iets blijft om naar toe te werken!
Stap 6: Je beste (trouwe) klanten verdienen extra aandacht, beloon loyaliteit
- Introduceer een eigen loyaliteitsprogramma met beloningen, zoals een gratis shake of pt-sessie.
- Geef trouwe klanten altijd als eerste toegang (‘early access’) tot nieuwe programma’s of content.
- Vier verjaardagen van klanten met een persoonlijk berichtje of een klein presentje. En vier nationale feestdagen met een gezellige (gratis) workshop of een gezamenlijke workout.
- Organiseer exclusieve evenementen voor jouw allerbeste, meest loyale klanten. Denk bijvoorbeeld aan een VIP-night, waarin zij jouw studio voor hun alleen hebben. Of een bring a friend day.
- Maak je waardering zichtbaar, voelbaar en tastbaar met een klein presentje. Bijvoorbeeld: “er ligt een gratis eiwitreep op je te wachten” of “er staat een kop koffie voor je klaar bij de bar”.
Stap 7: Investeer in een lange termijn relatie, want dat is de toekomst
- Bied abonnement of membership opties aan in plaats van losse sessies of strippenkaarten.
- Zorg voor ondersteunende content, waarin je jouw klanten iets kunt leren op het gebied van voeding, training en mindset. Maak je gebruik van VYTAL? Dan mag je onze blogs hiervoor gebruiken. Daarnaast kan je jouw eigen content, zoals blogs, video’s en cursussen, kwijt in de nieuwe community module.
- Geef klanten de mogelijkheid om zichzelf te blijven ontwikkelen op het gebied van sport en voeding, met bijvoorbeeld gratis e-books, webinars en workshops.
- Introduceer themamaanden, waarin je één thema behandelt. Denk aan een focus maand voor krachttraining of een balans maand over voeding en hormonen.
- Houd eens per kwartaal een klanttevredenheidsonderzoek om je diensten te verbeteren. Hiermee creëer je een extra contactmoment en het kost je weinig extra tijd, geld en moeite.
Download gratis de checklist met 101 klantretentie tactieken
Wil jij als personal trainer of coach écht verschil maken voor jouw klanten? En er met kleine acties en gebaren voor zorgen dat jouw klanten betrokken blijven en lang(er) bij je blijven? Dan is deze checklist met 101 klantretentie tactieken voor jou! Deze laagdrempelige acties zijn direct toe te passen in jouw studio. Of je nou wel of niet met de VYTAL-app werkt!
Klik hier om deze checklist gratis te downloaden en.. Let’s get VYTAL!
You can be THAT coach.
Kan jij wel wat hulp gebruiken bij efficiënt, schaalbaar en tijdbesparend coachen, zonder dat je inlevert aan persoonlijke aandacht voor jouw klanten en kwaliteit van jouw dienstverlening? Wij denken graag met je mee! Plan hier een digitaal kennismakingsgesprek in. Of kies voor een online demo, waarin wij je in 30 minuten meenemen in onze app en onze modules voor voedingscoaching, beweging & mindset, administratie en vanaf februari ook community!