Hoe houd je klanten gemotiveerd en betrokken na de goede voornemens hype en fitness gekte in januari?
Januari, dé maand van nieuwe energie, goede voornemens en volle sportscholen. Tijd om dingen anders of beter te doen! Maar zodra februari nadert, neemt de fitness gekte af. En daalt de motivatie, het doorzettingsvermogen en het commitment van klanten vaak net zo snel als dat ze squats maken. Als personal trainer of leefstijl coach wordt je dan geconfronteerd met de dalende 'motivatie curve'.
Hoe kun je als coach zorgen dat jouw klanten gemotiveerd en betrokken blijven, ook na de goede voornemens hype en fitness gekte van januari? In deze blog geven we je praktische tips om de klantmotivatie en retentie hoog te houden, zodat jouw studio het hele jaar door floreert. Niets hoge bergen, diepe dalen.. maar een mooie stabiele of zelfs een stijgende lijn in jouw business! 💥
Waarom motivatie verdwijnt na januari
In februari verdwijnt de motivatie en discipline van jouw klanten ineens als sneeuw voor de zon. Waar mensen in januari nog stonden te springen om te beginnen en vastberaden waren om hun doel te gaan bereiken, blijkt deze spirit ineens ver te zoeken. Maar, hoe komt dat? Voornamelijk door:
- Het stellen van onrealistische doelen. Veel klanten hebben te hoge verwachtingen en raken snel ontmoedigd als de gewenste resultaten uitblijven. Let op: 9 van de 10 keer krijg jij als coach hier ook nog eens de schuld van. Dus ook verwachtingsmanagement vooraf is belangrijk!
- Een gebrek aan consistentie en discipline. Een nieuwe routine en leefstijl vraagt om een investering, qua tijd, energie en vaak ook geld. Toch blijken oude (ongezonde) gewoontes hardnekkig. Het vraagt om discipline om patronen te doorbreken en het vraagt om consistentie om de nieuwe gewoontes te creëren en vol te houden.
- Geen of weinig support. Klanten die zich niet gesteund voelen, geven sneller op. Het is belangrijk dat de mensen in de directe omgeving van de klant weten van het gestelde doel en wat er moet gebeuren om dit doel te bereiken. Vrijwel altijd zijn er zogenaamde ‘saboteurs’ in de familie, vrienden- of kennissenkring van de klant. Dat maakt het lastig.
Als coach kun je de bovenstaande obstakels aanpakken door extra structuur te creëren, motivatie en een gevoel van saamhorigheid (“We doen het samen”) te bieden. Door niet ‘gewoon’ coach te zijn, maar als het ware de hand van jouw klant te pakken en hem of haar mee te nemen op elke trede van de trap naar het bereiken van het doel. Je wilt vertrouwen winnen, succes boeken én een band opbouwen. Je wilt iemand als klant behouden en iemand als lid betrekken in jouw community.
Praktisch advies voor extra motivatie
Bouw voort op de kleine overwinningen van je klant
Motivatie blijft langer bestaan als klanten regelmatig succes ervaren, hoe klein ook. Als coach kan je deze mijlpalen zichtbaar, tastbaar en voelbaar maken. Wij geven je 3 praktische adviezen om klanten vanaf meet af aan betrokken en gemotiveerd te houden. Zelfs nadat ze hun eerste doel al hebben bereikt!
1. Maak doelen meetbaar en resultaat zichtbaar
- Help jouw klanten om realistische doelen te stellen en leg deze ook samen vast. Bijvoorbeeld "2 cm verliezen in taille-omtrek" of "3 keer per week sporten". Maak dit visueel of bedenk een leuk foefje voor de klant om hem of haar te herinneren aan het doel.
- Gebruik trackers voor voortgangsmonitoring, zoals een smartwatch, activity tracker of de VYTAL-app om resultaten zichtbaar te maken. En plan regelmatig lichaamsmetingen en weegmomenten in met de klant.
2. Ga voor een persoonlijke aanpak
- Stel samen met de klant een concreet en overzichtelijk plan op dat past bij hun leven, maar ook flexibel is. Mensen hebben er namelijk van nature een hekel aan om ‘beperkt’ te worden in hun vrijheid.
- Bied een gepersonaliseerde voedingsschema aan, dat volledig is afgestemd op de (di)eetvoorkeur, behoefte en leefstijl van de klant. Met de VYTAL app genereer je binnen 3 minuten een persoonlijk eetschema voor 14-dagen op basis van de doelstelling.
3. Stimuleer consistentie met micro-challenges
- Organiseer maandelijks kleine uitdagingen, waar iedereen - zonder heel veel extra moeite te moeten doen - aan mee kan doen, zoals een "30 dagen plank challenge" of een speciale "meal-prep maand" waarin je recepten deelt om makkelijk gezonde maaltijden te maken.
- Zorg er vooral voor dat deze uitdagingen laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk zijn. En beloon iedere deelnemer (wel of niet succesvol) met persoonlijke aandacht en een kleine waardering, al is het in de vorm van een shout-out in jouw eigen community.
Tips & tricks voor klantbehoud
Pas deze toe en creëer betrokkenheid voor de lange termijn
1. Bouw je eigen community
- Creëer een (online) groep of gemeenschap (bijvoorbeeld via in de VYTAL-app) waarin klanten ervaringen delen, vragen kunnen stellen en elkaar motiveren. Hiermee houd je hen betrokken, zorg je voor onderlinge verbinding en transformeer je klanten in trotse members.
- Deel in deze community regelmatig jouw eigen kennis en expertise omtrent training, voeding en leefstijl. Geef updates, post successen en deel inspirerende en motiverende content om de betrokkenheid hoog te houden. Zo blijf je continu in contact, ook als jouw klanten niet bij jou in de PT-studio, club of praktijk zijn.
2. Plan check-ins
- Blijf betrokken door tenminste één keer per maand een korte persoonlijke (fysieke) evaluatie te doen met elke klant. Via de VYTAL-app kan je hier gemakkelijk een dagelijks check-in moment van maken. Jouw klanten geven dan aan hoe zij zich voelen en kunnen notities maken die jij kunt lezen. Daarnaast kan je jouw klanten persoonlijke berichten sturen via de chatfunctie in de app.
- De vraag hoe een klant zich voelt, zorgt voor betrokkenheid op basis van interesse. Hij of zij voelt zich direct gezien en gehoord. Daarnaast krijg jij een idee van hoe het gaat, waar klanten tegenaan lopen en heb je de mogelijkheid om direct bij te sturen en actief te coachen.
3. Beloon loyaliteit
- Introduceer een loyaliteitsprogramma waarin klanten beloningen krijgen na een bepaald aantal weken consistente inspanning. Het vervolgen van een bepaald programme of het afsluiten van een nieuw jaarlidmaatschap. Denk aan gratis coaching-sessies, e-books of een leuke extra korting of tegoed. Loon na werken, dat werkt altijd.
- Daarnaast zorgt dit ook voor een extra beleving en dimensie voor klantwerving. Je kunt namelijk ook werken met referral acties om je huidige klanten te belonen. Na het behalen van hun doelstelling, worden tevreden klanten ambassadeurs. Spread the word!
4. Leren is motiveren
- Geef klanten zelf ook inzicht in het hoe, wat en waarom van hun voedingsschema of trainingsplan. Deel educatieve content, zoals blogs en video’s, over voeding, training en mindset om klanten te inspireren en motiveren. In de VYTAL-app verschijnt bijna dagelijks een interessant blogartikel, maar er staan ook 2100+ recepten én 500+ oefeningen en meditaties in, voor jouw klanten om uit te kiezen.
5. Organiseer boosts & events
- Plan een “motivatie-boost-week” met speciale workouts, thema workshops of een inspirerend webinar om klanten ook na januari weer extra scherp te houden en te motiveren. Spreek hiervoor ook jouw eigen netwerk aan. Misschien ken je wel een expert op het gebied van hormoonbalans of een bekende influencer of fitfluencer die het leuk vindt om wat te delen.
You can be THAT coach.
Laat januari niet de piek zijn van jouw coaching business, maar het startsein voor langdurige klantrelaties. Met deze tips houd jij jouw klanten niet alleen gemotiveerd, maar bouw je een community met trotse leden en ambassadeurs van jouw PT-studio of coaching praktijk.
Ben je benieuwd hoe VYTAL je hiermee kan helpen? Ontdek onze app en coachomgeving dan hier, tijdens een online demo of gratis proefperiode. Of plan een gratis discovery call, dan kijken we hoe jij onze tools het beste kunt inzetten in jouw specifieke locatie, situatie of manier van coachen. Zo word jij de coach die écht verschil maakt voor zijn of haar klanten. You can be THAT coach.
Let’s get VYTAL!